Náš blog

kategorie blogu

Zpoplatněné Google Maps API – co to pro vás znamená?

18.05.2018 | Pavel Horelica

Společnost Google na začátku května oznámila, že zahájila novou éru platformy Google Maps. Ono to není úplně o nové éře v pravém slova smyslu. To nám jen společnost Google takto představila novou strukturu tvorby cen pro firmy a organizace, které používají API volání do služby Google Maps, aby mohli uživatelům poskytovat vlastní Mapy, trasy a místa.

Tuto změnu doprovázejí možná trochu zmatky, takže v tomto článku se budu snažit sdělit to podstatné k této změně.

Co je to API?

API je rozhraní, kterým mohou komunikovat dvě aplikace mezi sebou a vyměňovat si tak data. Jedná se tedy o jakýsi balík metod, které lze použít pro komunikaci mezi aplikacemi. V případě map je to tedy komunikace mezi mapou na webu a googlem. Zjednodušeně řečeno.

Vytáhněte peněženky - Nový model typu pay-as-you-go

V souladu s mnoha dalšími cloudovými službami se API rozhraní Google Map přesune do struktury placených služeb. A to už od 11. června 2018. Služba nově pojmenovaná jako Google Maps Platform je přenesena pod pomyslná křídla Google Cloud a skládá se ze tří základních produktů:

  • Mapy (pro doručování přizpůsobených dynamických map, pohledů na ulice a zobrazení 360°),
  • Trasy
  • Místa (názvy míst, adresy, recenze atd.)

Každý z nich má svou vlastní cenovou strukturu, kterou naleznete v tabulce cen Google Maps Platform.

Co si z toho vzít? Že z doposud neplacené služby se pro vás (možná) stane služba placená. I Google z něčeho přece musí žít.

Dostanete zdarma budget 200$ měsíčně

Placený model bude fungovat tak, že se bude platit za množství (počet) volání do API. A aby uživatelé společnost Google neukamenovali, rozhodli se v Googlu dát prvních 200$ každý měsíc pro API volání zdarma. To by například mělo stačit na:

  • až 28 000 bezplatných načítání dynamických map nebo
  • až 100 000 bezplatných statických map nebo
  • až 14 000 dynamických street view volání

Je vhodné zmínit, že nový cenový systém umožňuje i nadále neomezené používání jednoduchých dynamických map ve formátu Embed a mobilních nativních aplikací. Pokud tedy pouze uživateli servírujete jednoduchou mapu se značkou - řekněme, že chcete zobrazit na mapě svoji kancelář - nebudete ani pod novým cenovým systémem nic platit. Pokud však používáte rozhraní s API klíčem, už se připravte na fakturaci.

Už žádné další API volání bez fakturačních údajů

Od zmíněného data 11. června budou volání na různé API služby Mapy Google, které neobsahují klíč API, vracet chybové hlášení nebo mapu s vodoznakem "pouze pro vývojové účely". Takže i když budete mít nízký počet volání do API a v pohodě se vejdete do volného kreditu v hodnotě 200 dolarů, stále si musíte vytvořit účet a musíte poskytnout společnosti Google své fakturační údaje s číslem platební karty. Jen tak budete moci i nadále využívat rozhraní API.

Google se také zmínil o tom, že neziskové organizace a společnosti pro řešení krizí budou moci požádat o kredit navíc. Ale to se vás dost pravděpodobně netýká.

„Nechci platit. Je něco zdarma?“ Alternativy k Mapám Google

Ve světle těchto informací je asi každému jasné, že pokud budete pomocí API obsluhovat vysoký počet uživatelů, může vám to vypálit pěknou díru do vaší peněženky. Majitelé webů, které poskytují informace o mnoha událostech, nemovitostech nebo firmách a přirozeně mapu musí (chtějí) využívat, hledají samozřejmě open-source alternativy k Mapám Google.

Tak například se dá použít OpenStreetMap. Možným problémem by ale mohl být nedostatek dat (informace jsou mimo jiné do tohoto projektu ručně zadávány od tisíců příležitostných kartografů). Ale jako alternativa se to dá použít.

Co tedy dělat?

Ze článku je to asi patrné, ale shrnu vaše možnosti do několika bodů.

  1. Podívejte se na svůj web, zda někde používáte Google Mapu. Pokud ne, jste v pohodě a nic z výše napsaného se vás vlastně netýká.
  2. Pokud mapu používáte, zeptejte se svého programátora (nebo společnosti, která vám web dělala), jak technicky je mapa udělaná (zda využíváte API). Podle toho určíte, zda váš web patří do skupiny těch, které využívají placené API volání.
  3. Pokud chcete i nadále Google mapu na svém webu využívat, přihlaste se do svého účtu na Google Maps Platform a přihlaste se.
  4. Zadejte svoji fakturační adresu a číslo karty (zde jsem četl několik názorů, které měly obavy o to, aby stránku s Google mapou na jejich webu nenapadl nějaký automatický robot, který bude posílat množství requestů na zobrazení mapy. To by mohlo vést k vysokým částkám, které budou strženy z platební karty. Proto je možná vhodné použít kartu s omezeným finančním limitem. Nechám na uvážení každého z vás.).
  5. Alternativně, pokud nechcete Google dávat svoje fakturační údaje ani číslo karty, můžete zkusit využít zmíněný open source projekt OpenStreetMap.

VIDEO: Návod na získání API klíče

Chcete svůj API klíč zobrazit nebo změnit

I zde existuje cesta:

  1. Jděte na adresu: https://cloud.google.com/maps-platform/
  2. V pravém horním rok klikněte na "Console"
  3. Pak v tabulce na stránce klikněte na "Maps JavaScript API" a následně na záložku " Credentials"
  4. Zde je váš API klíč zobrazen (nebo ho zde také můžete vytvořit)
Pavel Horelica
SEO konzultant
ZPĚT Chci Technická řešení
Pavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.

Co dalšího píšu?


Co si pohlídat při změně agentury pro online marketing?

03.10.2023 | Pavel Horelica
Odvětví internetového marketingu za posledních několik let velmi rychle rostlo. A to jak z hlediska dostupných služeb, tak počtu agentur, které služby nabízejí. Pokud agentura pro online marketing, se kterou vaše společnost spolupracuje, sleduje nové marketingové trendy, pravděpodobně je začlenila do vaší marketingové strategie, aby zlepšila váš celkový úspěch v online světě. A pokud ne – nebo pokud jste se svými výsledky nespokojeni – možná nastal čas na změnu. Sepsali jsme pro vás, jak na to.

Jak na webu udělat stránkování z pohledu SEO? Kompletní průvodce

21.12.2018 | Pavel Horelica
Stránkování je přirozenou součástí každého webu. Používá se u e-shopů v kategoriích při zobrazování produktů (běžně používaná funkce umožňující vypsání velkého počtu produktů), u magazínů v archivaci článků, u diskuzních fór při stránkování vláken či jednotlivých příspěvků a podobně. Jak na stránkování z pohledu SEO?

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů