Vše, co jste chtěli vědět o logu vaší firmy, ale báli jste se zeptat

Logo firmy patří k jednomu z nejdůležitějších forem propagace, kterými se prezentujete okolnímu světu. Používáte ho všude – na webových stránkách, sociálních sítích, vizitkách, tiskovinách, propagačních materiálech. Logo zkrátka hraje klíčovou roli pro rozšiřování povědomí o vašem brandu. Jak ale určit jeho správnou velikost pro různé typy použití? Tento článek vám v tom udělá jasno.
Velikost, formát a provedení loga
Nejprve je třeba osvětlit si základní charakteristiky firemního loga, které vám pomohou lépe pochopit, jakou velikost loga zvolit.
Pojďme se podívat na to, co znamená samotná velikost loga a velikost souboru – velikost loga se měří v pixelech. Pokud má logo rozměry například 1280 × 720, znamená to, že je 1280 pixelů široké a 720 pixelů vysoké. Čím více pixelů, tím je logo kvalitnější, ostřejší a detailnější. Logo je zároveň běžným počítačovým souborem, který má určitou velikost měřenou v bajtech (KB – kilobajty, MB – megabajty). Obecně platí, že čím více pixelů logo má, tím větší je velikost souboru (není tomu tak ale vždy).
Logo můžete ukládat do různých formátů – nejčastěji využijete formáty PNG a SVG. Efektivní formát PNG podporuje mj. průhlednou variantu loga a obecně má vcelku malou velikost souborů, tudíž je ideální pro použití na web či sociální sítě. Formát SVG je naopak vektorový soubor loga, který umožňuje libovolné změny velikosti loga. Vektorové soubory jsou pro loga ideální, jelikož díky nim můžete vaše logo snadno vytisknout na malé vizitky i na velké billboardy.
A jaké můžete mít varianty provedení vašeho loga? Základem je logo s průhledným pozadím, které můžete snadno vkládat na libovolné pozadí bez toho, aniž byste museli předem odstraňovat nevhodnou barvu. Černobílé logo pak využijete nejčastěji v situacích, kdy není k dispozici (či není potřebná) barevná varianta – např. při tisku dokumentů na černobílé tiskárně. Logo s vodoznakem má průhledné pozadí a často je černobílé či šedé. Většinou se používá jako symbol autorských práv na obrázcích či fotografiích.
Součástí grafického provedení loga může být tzv. logobalík se všemi možnými verzemi vašeho loga. V některých případech se také dodává logomanuál, který vzniká za součinnosti grafika a firmy. Logomanuál definuje správnou manipulaci a koordinaci se značkou. Je to spis pravidel o tom, jak správně dané logo používat. Dozvíte se z něj hlavní myšlenku loga, jak logo vzniklo a jakým způsobem můžete a nemůžete s logem nakládat. Logomanuál firmy často poskytují svým partnerům či médiím pro ochranu své značky.
Velikost a formát loga podle způsobu použití
Je velmi důležité znát odpověď na otázku, jakou velikost loga máte použít pro konkrétní platformu. Velikost loga se totiž bude na webu, Facebooku nebo tiskovinách značně lišit. Základem je, aby bylo vaše logo vždy ostré, dobře čitelné a nikdy nebylo rozpixelované. Jak tedy vybrat nejlepší velikost loga?
Začněme pěkně od začátku – od vašeho webu. Pokud nahráváte své logo na web, standardně se používá formát PNG. Většina webových platforem automaticky změní logo na správnou velikost, je však lepší mít správnou velikost hned od začátku. Nezapomeňte, že je vždy lepší zmenšovat než zvětšovat. Při zvětšování se totiž vaše logo rozpixeluje. Tomu se musíte za každou cenu vyhnout.
U propagačních materiálů, vizitek a dalších tiskovin je třeba tiskárně dodat vaše logo ve vektorovém souboru SVG. Vždy je vhodné předem zavolat do tiskárny a poradit se o možnostech.
E-maily jsou také skvělý způsob, jak rozšířit povědomí o vaší značce. Pokud si tedy chcete například do podpisu vložit logo, je důležité použít správný soubor. V e-mailech nevyužijete plnou kvalitu loga, jelikož rozměry loga i velikost souboru by byly příliš velké. Zároveň se chcete vyhnout tomu, aby vaši zákazníci stahovali velký soubor pokaždé, když od vás otevřou e-mail. Volte tedy menší formáty s nižším rozlišením, se kterými si e-mailové schránky hravě poradí.
Tip na závěr: na co se zaměřit při tvorbě a použití loga
Je také velice důležité dobře si rozmyslet, kde všude budete chtít vaše firemní logo používat. Usnadní to pak práci nejen grafikovi, ale i vám – budete mít totiž všechny možné formáty i podoby loga k dispozici na jednom místě a ihned k použití. Platí to zejména u log, které chcete „vyfrézovat“ či vyřezat do nějakého materiálu. V takovém případě musí být celé logo vyvedené kompaktně a nesmí být rozdělené na více částí. Je také důležité, aby bylo logo vždy čitelné, i když ho například vypálíte do dřeva.
A pokud právě řešíte tvorbu nového firemního loga, neopomeňte také velice důležitý aspekt: psychologii tvarů a barev. Zaměřte se na to, jak bude vaše logo na lidi působit, co v nich vyvolá za dojem. Tento výběr se odvíjí od celkového brandu vaší firmy a od způsobu, jakým komunikujete s veřejností.
Jak je vidět, aspektů, které je třeba vzít ohledně vašeho loga v potaz, je skutečně mnoho. Neexistuje žádná „správná“ a jediná velikost, která by se dala univerzálně použít na všech platformách. Záleží především na účelu a provedení. Jde vám z toho hlava kolem? Přenechte starosti s logem na nás. Ozvěte se nám a domluvte si s námi tvorbu vašeho nového loga.

Vojtěch Svoboda
grafik
Vojtěch Svoboda
grafik email: vojtech.svoboda@impnet.czKdyž Vojtu políbí múza, navrhne originální logo, billboard, novou podobu webu i responsiv – zkrátka vše, co po něm budete chtít. Rád fotí, upravuje fotky a vyzná se v práci s tiskovinami. Vojta je univerzální sportovec, mimo práci ho potkáte v posilovně, na squashi nebo na thaiboxu, kde nabíjí baterky a hledá novou inspiraci.