Náš blog

kategorie blogu

Více než 100 000 fontů je k dispozici! Jak ale vybrat ten správný pro váš projekt?

25.01.2021 | Pavel Vodička

Správné písmo je stejně důležité jako slova, která zobrazuje. Font dokáže ovlivnit celkové vyznění textu a hraje důležitou roli i pro image firmy. Proč je tak důležité zvolit správný font a na co při jeho výběru myslet? Odpověď naleznete v dnešním článku.

Rozhlédněte se po textech kolem sebe – zaměřte se na typografii, kterou vidíte. S každým slovem, s každým písmenem si vytváříte názor. Výběr správného písma pro váš projekt má velké důsledky – čtenář si vytvoří emocionální spojení s tím, co vidí, a to jak se slovy a jejich významem, tak s tím, jak jsou prezentována, tedy s jejich typografií.

Výběr nesprávného fontu pro vytváření obchodních a marketingových dokumentů nejenže odvede pozornost od vaší zprávy, ale může také vést ke zmatení značky a snížení důvěry ve vaše podnikání. Jste ochotni takové riziko podstoupit?

Jen si to představte…

... výroční zpráva či účetní závěrka je vytištěna hravým písmem – bez ohledu na to, jak dobrá čísla jsou, takovou firmu byste zřejmě nebrali zcela vážně.

... společnost zabývající se zabezpečovacími systémy avšak inzerující dětským písmem – zřejmě byste jí nevěřili, že udrží váš domov či kancelář v bezpečí.

Je zřejmé, že opravdu ne každé písmo je vhodné pro každou situaci.

Pojďme se podívat na jednotlivé skupiny fontů:

Patkové písmo

Patkové písmo obecně působí důvěryhodně. Dáváte jím najevo, že nevaříte z vody a stojíte na pevných základech. Toto písmo se ovšem hodí spíše na tištěné dokumenty, zvláště na takové, které obsahují velké množství informací. Patkové písmo je méně únavné pro zrak a náš mozek jej jednodušeji zpracovává. Toto písmo naopak není zcela vhodné pro vaše webové stránky, nepůsobí lehce a na displeji se hůře čte.

Bezpatkové písmo

Oproti tomu bezpatkové písmo na obrazovkách působí přehledně a lehce. Jeho obliba vzrostla právě s rozšířením internetu. Hodí se však také pro marketingové materiály, obzvláště pro takové, kterými chcete rychle předat informace. Tento font naznačuje, že máte nadhled, nechcete zbytečně zabředávat do detailů a preferujete bezproblémovou a rychlou komunikaci. Na druhou stranu může působit povrchně a neformálně.

Obecně platí, že patkové i bezpatkové písmo je univerzální a lze jej použít v odstavcích, nadpisech i poznámkách. Naopak šetřit by se mělo s používáním ručně psaných fontů.

Ozdobné a ručně psané písmo

Ručně psané fonty, tedy tzv. script a handwriting, dokáží při správném použití bezesporu nejvíce vzbudit emoce. Ukazují, že se nebojíte ukázat pocity a nabízíte či preferujete osobní komunikaci. Ručně psané fonty mohou působit romanticky, nedbale, kreativně i přátelsky. S tímto typem fontu byste nicméně měli šetřit – čtenáře jím můžete lehce přehltit. V delších větách bývají tyto fonty špatně čitelné, v odstavcích dokonce nečitelné, náš mozek takto napsanou informaci těžko zpracovává a čtení takového textu jej rychle unaví.

Mezi základní typy písma také patří Nadpisové fonty, gotické fonty působící historicky či dekorativní fonty. Tyto fonty na sebe dokáží přitáhnout pozornost a udat tón celého sdělení. Avšak i u těchto fontů platí, že nejsou vhodné pro delší texty. Vyniknou zejména při použití větší velikosti písma. Dekorativní fonty navíc není vhodné mezi sebou kombinovat.

Až budete váhat, který font vybrat, je dobré se předem zamyslet, k čemu má dané sdělení sloužit. Jestli má text poukázat na vaši profesionalitu a důvěryhodnost, nebo naopak pobavit a přitáhnout pozornost. V každém případě byste měli šetřit dekorativními styly písma a pro texty volit primárně bezpatkové či naopak patkové písmo dle celkového vyznění zprávy.

Pavel Vodička
programátor
ZPĚT Chci pomoct vybrat správný font
Pavel Vodička
programátor email: pavel.vodicka@impnet.cz

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů