Náš blog

kategorie blogu

Tlačítková novela 2022 – o nových pravidlech, které musí e-shopy splňovat

15.12.2022 | Pavel Horelica

Po cookies lištách zde máme další novinky pro e-shopy (a nyní i pro kamenné prodejny). Dne 3. listopadu schválil Senát očekávanou vládní novelu zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku, která zavádí zásadní změny pro e-shopy a prodejce zboží.

Prezident Miloš Zeman pak podepsal zákon dne 16. listopadu 2022. Pro internetové obchody tak přichází dalších několik pravidel, která mají chránit spotřebitele a usnadnit všem uživatelům nákupní proces.

V dnešní době se hodně mluví o tzv. tlačítkové novele, ta ale přitom není jedinou úpravou, kterou musí majitelé e-shopů implementovat. Ve článku se podíváme na všechny důležité záležitosti, které s touto novelou přichází.

Změna se týká pouze B2C prodejců

Začneme hned špatnou zprávou pro B2C prodejce a dobrou zprávou pro B2B obchodníky. Novela se týká jen e-shopů, které prodávají zboží formou B2C, tedy koncovým zákazníkům. B2B byli v této novele ušetřeni. A výjimku mají také prodejci rychle se kazícího spotřebního zboží (třeba potravin nebo květin).

Pojďme projít změny, které novela přináší hezky pěkně popořadě, jak za sebou jdou při nákupním procesu.

Pozor na recenze na vašem webu

Mění se pravidla hry v recenzích na webu. Klasický „Jan Novák“, který se až podezřele často v recenzích zákazníků na webech a e-shopech objevoval, už nebude jen anonymní fotografie z fotobanky. Pravidla pro uživatelské recenze na internetu se totiž velmi zpřísnily. Weby nyní musí řádně vysvětlit, jak vlastně ověřují, že recenze píšou skuteční zákazníci. Za falešná hodnocení jim bude hrozit nepříjemný trest.

A objeví se vám v recenzích nějaká negativní? Stane se, ale recenze určitě nepromazávejte, jednalo by se o nekalé jednání.

A změna se také týká hodnocení produktů, třeba oblíbeným průměrným hodnocením (například hvězdičkami). E-shop v tomto případě musí uvést, jak průměr vlastně vzniká. Vše by mělo být transparentní a popsané na jedné stránce e-shopu (případně v obchodních podmínkách).

Pokud něco z toho porušíte, hrozí trest a sankce. Chcete to konkrétně? Můžeme posloužit – sankce bude hrozit tomu, kdo „zveřejňuje falešné spotřebitelské recenze či doporučení nebo zadává jiné osobě, aby takové spotřebitelské recenze či doporučení podala, nebo zkresluje spotřebitelské recenze nebo doporučení na sociálních sítích s cílem propagovat výrobek nebo službu.

Shrnutí: V případě uživatelských recenzí na internetu je zakázáno zveřejňovat falešné nebo zkreslené recenze a prodejci jsou povinni ověřovat, že hodnocení udělili skutečně lidé, kteří si výrobek zakoupili nebo ho užili.

Přichází konec falešných slev

Taky jste si někdy po očku hlídali produkt na e-shopu, který byl za nějakou konkrétní cenu a o pár dní později byl za stejnou cenu, ale e-shop u něj uvedl „-20% sleva“? Před několika lety běžná praxe. S čachrováním se slevami by měla novela udělat konec. Novela totiž konkrétně nastavuje mechanizmus, jak mají slevy fungovat.

Obchodníci tedy musí nově veškerá oznámení o slevě uvádět z nejnižší ceny, za kterou zboží prodávali v rozmezí 30 dnů před poskytnutím slevy. E‑shopy se tedy nově musí řídit takzvaným 30denním oknem, od kterého se sleva počítá.

Změny v nákupním procesu

Nemalé změny se týkají i nákupního procesu samotného. Shrňme si je do několika bodů:

  • O případném omezení a možnostech platby musíte zákazníky upozornit nejpozději na začátku objednávkového procesu.
  • Vaše zboží musíte doručit v termínu, který jste v nákupním procesu uvedli. Pokud termín doručení neuvádíte, musíte doručit zboží do 30 dnů. Pokud to bude jinak, zákazník může od objednávky odstoupit (objednávka nebude platná).
  • Na webu musíte zákazníka dobře informovat, jak řešíte reklamace a případné vratky, jakou poskytujete záruku a případný servis a zároveň, kdy zboží doručíte.
  • Nesmíte přihazovat zákazníkovi do košíku věci, o které nestojí (klasicky třeba pojištění balíku, dárkové balení zboží a podobně).
  • Zároveň nesmí být žádná políčka zaškrtnutá předem. Ano, klasicky souhlas s podmínkami nebo souhlas se zasíláním marketingových materiálů nesmí být předem zaškrtnut.

Tlačítko potvrzující dokončení nákupu

A změna, dle které nese celá novela svůj název. Zákazníci totiž v určitých situacích zřejmě nepochopili, že si něco objednali. Tlačítka označená textem „odeslat objednávku” či „nakoupit”, musí nyní e‑shopy změnit tak, aby bylo dokonale srozumitelné, že si zákazník zboží objednává a to za všech podmínek.

A opět, pokud tlačítko nebude správně textově popsané, objednávka může být označena za neplatnou. Sama právní úprava nediktuje přesně, jak má tlačítko znít. Právní úprava nechává plně na e‑shopech samotných, jakou textaci pro tlačítko potvrzující objednávku zvolí. Jako nejjistější se zatím jeví poměrně dlouhé, ale jasné: „Objednávka zavazující k platbě”.

Co doporučujeme my?

Novela by měla vstoupit v platnost zhruba 16. prosince (prezident podepsal zákon dne 16. listopadu 2022). E-shopy nemají v období Vánoc moc času na podobné hrátky, ale ke konci roku 2022 by měly mít vše splněno. Nebo by alespoň měly řešit procesy, které ke splnění novely směřují. Nic nepodceňujte a pusťte se do toho ihned. Jsme připraveni vám v tomto procesu podat pomocnou ruku. Obraťte se na nás a vše společn

Pavel Horelica
SEO konzultant
ZPĚT Šílím z další novely
Pavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.

Co dalšího píšu?


Https z hlediska SEO – proč je výhodné jet na tomto protokolu?

24.07.2017 | Pavel Horelica
Už někdy v srpnu 2014 společnost Google oficiálně oznámila, že pokud přejdete s vaším webem z protokolu http na zabezpečený https, dá vám pár bodíků v hodnocení navíc. Jasně, většinou majitelé e-shopů a webmasteři berou tato doporučení jako slovo boží. Co řekne Google, to platí a mělo by se do kamene tesat. Platí to však i v tomto případě?

12+ technických SEO chyb, které zabíjí vaši návštěvnost

08.10.2018 | Pavel Horelica
Dejme tomu, že máte web. Krásný web. Vyladěný web, u kterého jste si udělali analýzu klíčových slov, máte přehlednou strukturu webu, dostatek cílových stránek, píšete blog, máte i redakční plán, skvěle vyplněné meta tagy, unikátně pro každou stránku a vyplnili jste i všechny ostatní hovadinky, optimalizovali jste obrázky pro vyhledávání. Prostě jste udělali hodně pro to, aby vaše organická návštěvnost rostla. A ona neroste. Potvora mizerná.

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů