Technické SEO – 8 nejdůležitějších bodů, na které nezapomínat
Technické SEO je základním prvkem SEO. Dobře, tak není. Tím je obsah. Ten uživatele zajímá primárně. Proto musíte mít obsah na webu opravdu vyšperkovaný. Pak vás budou milovat uživatelé i vyhledávače.
Ale pokud svůj web technicky špatně provedete, i sebe kvalitnější obsah tím můžete prostě zabít. A zabijete tím i návštěvnost. A tím zabijete svoje příjmy. A to nechcete. Z technického pohledu optimalizované stránky zabezpečují to, aby pro vyhledávače bylo mnohem snazší procházet a indexovat váš obsah. Uživatelům takto upravený web zase poskytuje skvělý uživatelský zážitek. A to chcete.
Pokrýt všechny technické aspekty vašeho webu je poměrně náročné, někdy se najdou i stovky problémů, které mohou vyžadovat opravu. Nicméně, existují některé oblasti, které jsou z pohledu technického SEO takřka kritické. Pokud s nimi zacházíte správně, znamená to pro vás velké plus. V tomto článku se zaměříme na ty aspekty technického SEO, na které se musíte zaměřit jako první (plus praktické tipy, jak v nich uspět).
1. Indexace a průchodnost webu
První věc, kterou musíte zajistit, je ta, že vyhledávače mohou správně indexovat a procházet vaše webové stránky. Můžete zkontrolovat počet zaindexovaných stránek webu několika způsoby:
- Pomocí nástroje Search Console od Google, v něm tuto informaci najdete
- Pomocí operátoru site: ve vyhledávači google.com (např. site:impnet.cz)
- Dají se použít i různé SEO analyzátory, ale to je spíše zbytečné
Tak počet indexovaných stránek už víte. Ale jak se dozvědět, kolik stránek byste měli mít indexovaných? Spočítejte si, kolik stránek, které chcete indexovat, na webu máte. K tomu použijte další nástroj, například XENU nebo SEO Screaming Frog spider.
Pokud je rozdíl mezi reálným počtem stránek na vašem webu a počtem indexovaných stránek výrazný, zpozorněte. Možná na webu máte někde problém. Stránka, která není indexovaná, vám nepřinese takřka žádnou návštěvnost. A to nechcete.
TIP: Obecně nemám SEO analyzátory nějak moc v lásce. Ale některé mohou mít fajn funkci, kdy vám ukáží počet indexovaných stránek v různých vyhledávačích (Google, Seznam, Yahoo, Bing, Duck Duck go). Pokud se někde číslo hodně liší, opět zpozorněte (zahraniční vyhledávače jsou důležité zejména pro zahraniční weby, ale třeba takový Duck Duck go ukusuje (uzobává) rok co rok stále více uživatelů, kteří chtějí přejít z Google na jiný vyhledávač – platí i pro Čechy).
Pojďme se spolu podívat na pár bodů, na které u indexace webu myslet:
Stránky „sirotci“
To jsou stránky, které sice na vašem webu existují, ale nejsou odkazem propojeny s žádnou jinou stránkou. To znamená, že jsou pro vyhledávače téměř neviditelné. Ujistěte se, že vaše důležité stránky nejsou těmito sirotky. TIP: Pokud máte dobře udělanou strukturu webu a občas mrknete na interní prolinkování webu, sirotci se na vašem webu nebudou vyskytovat. A to chcete.
Stránkování
Společnost Google nedávno přiznala, že již delší dobu nepodporuje atributy rel = next, rel = prev a doporučují, aby vše bylo obsahem jedné stránky (uživatelé to prý milují). I když nemusíte nic měnit v případě, že již máte obsah stránkovaný a má to smysl pro vaše uživatele, je vhodné stránkám ve stránkování zakázat indexaci.
Určete stránky, které nechcete indexovat
Platí zlaté pravidlo indexování: nenechte indexovat úplně všechny stránky na webu, indexujte jen ty, které vám mohou přivádět návštěvnost. Stránky pro přihlášení opravdu nejsou vhodné pro indexaci. Takže si určete stránky, které není vhodné indexovat, a zakažte vyhledávačům jejich procházení.
Co tedy dělat?
- Zkontrolujte soubor robots.txt. Neměl by blokovat důležité stránky na vašem webu.
- Zkontrolujte indexování vašeho webu různými vyhledávači (google, seznam, duck duck go)
- Zkontrolujte počet stránek na vašem webu pomocí nástroje SEO Screaming Frog spider, zda koresponduje počet indexovaných a počet reálných stránek na webu
2. Crawl budget (rozpočet pro procházení)
Crawl budget lze definovat jako počet návštěv robota vyhledávače na webu během určitého časového období. Prostě váš web od vyhledávače dostane přidělený určitý počet návštěv jeho robota. Pokud například Googlebot navštíví vaše stránky 2500 krát za měsíc, pak 2500 je váš měsíční rozpočet od vyhledávače Google (velké weby, které často aktualizují svůj obsah, mají tento budget o mnoho vyšší, než váš web, třeba novinky.cz mohou mít třeba milión návštěv měsíčně od takového robota). Ačkoli není zcela jasné, jak Google přiřazuje rozpočet na procházení konkrétnímu webu, existují dvě hlavní teorie, které uvádějí, že klíčovými faktory jsou:
- Počet vnitřních odkazů na stránku
- Počet zpětných odkazů
- Přibývající obsah na webu
To co rozhodně nechcete, je plýtvat budgetem na nějaké nekvalitní stránky. Když má vyhledávač naplánováno na vašem webu projít 100 stránek denně, určitě nechcete, aby vám procházel nesmysly. Chcete, aby procházel kvalitní stránky, které vám tvoří (zvyšují) vaši návštěvnost.
Co tedy dělat?
- Zkontrolujte, zda jsou důležité stránky indexovatelné a může jimi robot vyhledávače procházet. Zkontrolujte soubor robots.txt, neměl by blokovat žádné důležité zdroje (včetně CSS a JavaScript).
- Vyhněte se dlouhým řetězcům přesměrování. Doporučení je nemít více než dvě přesměrování v řadě (ideálně pak žádné).
- Oprava nefunkčních odkazů a stránek. Takové odkazy a stránky byste na webu mít neměli. Pokud bot vyhledávače narazí na stránku se stavovým kódem 4XX / 5XX (404 „nenalezena“, 500 chyba „interního serveru“ nebo jakákoli jiná podobná chyba), jedna jednotka vašeho rozpočtu na procházení právě vyletěla oknem.
- Vyčistěte soubor Sitemap.xml - Chcete-li usnadnit procházení obsahu vyhledávačům, odstraňte z tohoto souboru stránky s kódy 4xx a 5xx, zbytečné přesměrování, nekanonické a blokované stránky.
- Zakažte procházení stránek bez hodnoty. Vytvořte seznam zbytečných stránek pro procházení a indexaci a zakažte je.
- Pamatujte na parametry URL adres. Nezapomeňte ošetřit i to, pokud máte na webu mnoho parametrických URL adres.
3. Struktura stránek
Intuitivní web je něco jako umělecké dílo. Kromě tohoto pocitu však dobrému dojmu z webu pomáhá i dobře promyšlená struktura stránek a navigace. Ta, spolu s intuitivností webu, pomáhá uživatelům snadno najít to, co chtějí. Vytvoření efektivní architektury webu navíc pomáhá botům přistupovat ke všem důležitým stránkám na vašem webu. Chcete-li vytvořit strukturu stránek, zaměřte se na dva klíčové faktory:
Soubor Sitemap
S pomocí sitemapy vyhledávače najdou vaše stránky a objeví nový obsah. Pokud z nějakého důvodu nemáte soubor Sitemap.xml, je nutné jej vytvořit a nahrát do Search Console. Pomocí validátoru W3C můžete zkontrolovat, zda je soubor kódován správně.
Mějte svůj soubor Sitemap:
- Aktualizován - Proveďte v něm změny, když přidáte nebo odstraníte cokoliv z webu
- Stručný - což je méně než 50 000 URL
- Čistý - bez chyb, přesměrování a blokovaných stránek
Interní odkazy
Každý ví o výhodách externích odkazů, ale interním odkazům se nevěnuje obecně moc velká pozornost. A je to škoda. Nicméně, chytré vnitřní prolinkování pomáhá šířit kvalitu silných stránek mezi všechny ostatní stránky s nižší autoritou. Strategie nakládání s interním prolinkováním se mohou lišit v závislosti na vašich cílech, ale tyto prvky jsou kritické pro každý cíl:
- Rozumná hloubka webu: John Mueller z Google potvrdil, že čím menší je počet kliků, které je potřeba provést než se dostanete na jakoukoliv stránku webu z domovské stránky, tím lépe. Na základě této rady se snažte udržet každou stránku na max. 3 kliknutí z domovské stránky. Pokud máte velké stránky, použijte třeba interní vyhledávání na webu.
- Použití kontextových odkazů: Když vytváříte obsah pro vaše stránky, pamatujte na prolinkovávání mezi relevantními stránkami.
- Interní odkazy na webu sem tam kontrolujte: třeba již zmíněným nástrojem SEO screaming Frog.
4. Rychlost stránky
Rychlost je kritickým faktorem dnešního internetu. To si pamatujte. I třeba dvousekundové zpoždění může vést k negativním dopadům. Není proto divu, že vyhledávačům na rychlosti webu záleží. Nechtějí vodit uživatelé na pomalé stránky. Rychlost stránky na počítači je již delší dobu faktorem hodnocení společnosti Google. V červenci 2018 se rychlost mobilních stránek stala také faktorem hodnocení.
Co dělat?
- Přesměrování vstupní stránky: Vytvoření responzivního webu; vyberte typ přesměrování vhodný pro vaše potřeby (trvalé přesměrování 301, dočasné přesměrování 302, JavaScript nebo HTTP).
- Komprimace: Odstraňte nepotřebné zdroje před kompresí, použijte kompresi gzip u všech komprimovatelných zdrojů pomocí různých kompresních technik pro různé zdroje, atd.
- Dlouhá doba odezvy serveru: Analyzujte data o výkonu webu, abyste zjistili, co web nezpomaluje (použijte nástroje jako WebPage Test, Pingdom, GTmetrix, Chrome Dev Tools).
- Cacheování: Zaveďte na webu ukládání do mezipaměti podle doporučení Google.
- Pozor na obrázky: Využijte optimalizačních technik, jako je používání vektorových formátů, webových písem atd.
5. Kamarádství s mobilem je důležité
Vzhledem k tomu, že počet vyhledávání na mobilních telefonech exponenciálně roste, společnost Google chtěla oslovit většinu těchto uživatelů a na začátku roku 2018 zavedla mobilní indexování. Index pro mobilní telefony znamená, že nyní Google prohledává web z mobilního hlediska: mobilní verze webu se používá pro indexování a hodnocení i pro výsledky vyhledávání zobrazené uživatelům počítačů. V případě, že není k dispozici žádná mobilní verze, bude robot Googlebot procházet pouze verzi pro desktopové počítače.
Je pravda, že ani mobile-friendly web, ani citlivý design nejsou předpokladem pro přesunutí webu do indexu mobilních zařízení. Ať už máte jakoukoli verzi webu, vaše stránky budou stejně přesunuty do tohoto indexu. Trik je v tom, že tato verze určí, jak se vaše stránky zařadí mezi výsledky vyhledávání mobilních i stolních počítačů.
Co dělat?
- Pokud jste přemýšleli, že uděláte web responzivní, je sice docela pozdě, ale udělejte to. Lepší teď, než nikdy.
- Nebojte se používat rozšiřitelný obsah v mobilu, jako jsou hamburger menu a další.
- Otestujte své stránky, zda jsou vhodné pro mobilní telefony. Vyhodnocuje stránku podle různých kritérií použitelnosti, jako je konfigurace zobrazení, velikost textu a tlačítek a pohodlnost použití různých funkcí.
- Věnujte pozornost titulkům stránek, nadpisům, strukturovaným datům a dalším.
- Sledujte výkonnost svých stránek v nástroji Google Search Console.
6. Strukturovaná data
Vzhledem k tomu, že vyhledávání Google je neustále vizuálně vylepšováno, uživatelé se nebojí klikat. Snaží se dostat vše, co potřebují, přímo ze stránky výsledků vyhledávání, aniž by museli kliknout na libovolnou stránku. A pokud už kliknou, jdou na výsledek, který nejvíce upoutal jejich pozornost. Nejlepší výsledky vyhledávání v tomto ohledu jsou ty, které mají obvykle tu výhodu, že jsou obohaceny o obrázky, hodnotící hvězdičky, cenou produktu a podobně.
A takto zvýrazněné výsledky vyhledávání vyžadují implementaci strukturovaných dat. Strukturovaná data jsou kódována v rámci zdrojového kódu stránky a poskytují informace o jejím obsahu. K dispozici je asi 600 typů strukturovaných dat. I když ne všechny z nich mohou vaše výsledky ve vyhledávání nějak obohatit, pomáhají vyhledávačům lépe porozumět vašemu obsahu z hlediska kategorií a podkategorií (například recenze, produkty, recepty, mapy).
Zde se podívejte, jak strukturovaná data udělat.
7. SSL certifikát
Do technického SEO spadá i SSL certifikát. Vyhledávače chtějí chránit své uživatele před nebezpečnými stránkami. Dbejte proto na to, aby váš web běžel na protokolu https.
8. Duplicita na webu
Tu na webu rozhodně nechcete. Některé technické záležitosti na webu mohou ale vést k její tvorbě. Tak na to pozor.
A co říci na závěr?
Technické SEO je něco, co nemůžete opomenout, pokud chcete vidět vaše stránky na vyšších pozicích ve výsledcích vyhledávání. I když existuje mnoho technických prvků, které potřebují vaši pozornost, hlavní oblasti, na které je třeba se zaměřit, jsou popořadě:
- Zabezpečení správné indexace stránek
- Rychlost načítání stránek webu
- SSL certifikát
- Struktura a interní prolinkování
Pavel Horelica
SEO konzultantPavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.czPavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.