Skrytý obsah a text na stránce a SEO – jak to udělat dobře?
Skrytý text na stránce vnímáme obecně jako jasný záměr manipulovat s algoritmem Google. Tedy jako něco, za co nás strejda Google může potrestat. Je to ale skutečně tak? Na to se podíváme v dnešním článku.
Skrytí textu před uživateli a jeho zobrazování pouze vyhledávacím strojům je stará technika spamu. Starý známý trik je bílý text na bílém pozadí. To bylo v SEO pravěku hodně populární.
Dnes ale existují způsoby, jak obsah skrýt, aniž by vás za to Google nějak popotahoval. Ať už se vám to líbí nebo ne, mohou existovat pádné důvody, proč skrýt obsah způsobem, který je v souladu s pokyny společnosti Google. Jako třeba lepší zapojení uživatelů do obsahu stránky nebo nárůst v počtu procházených stránek.
Co je to vlastně ten skrytý text?
Skrytý text je od prvních dnů vyhledávačů obecně považován za spamovou techniku. Prostě ho vyhledávače vnímaly jako pokus ošálit vyhledávací algoritmus. No a proto tuto techniku dost tvrdě trestaly (pokud na ni ovšem přišly, že ano).
Proč se skrytý text na stránky dával? Vyhledávače se tehdy spoléhaly na jednoduché algoritmy shody mezi textem a vyhledávacím dotazem. Web tak mohl publikovat obsah pro návštěvníky a skrytý text pro vyhledávače. Skrytý text určený pro vyhledávače byl samozřejmě navržen pro účely hodnocení, takže se někdy skládal jen z výčtu klíčových slov. To umožnilo spamerům vytvářet dlouhé eseje pro vyhledávače.
Na druhou stranu ale uživatelé přišli na webovou stránku optimalizovanou pro konverzi – bez skrytého textu by se ve vyhledávačích ani neobjevila. Jednoduše tedy šlo o to dostat uživatele na stránku, kde nebyl relevantní obsah, ale často jen spousta nerelevantního balastu. No, a pokud přivedete tisíc lidí, tak už se vám někdo chytne a klikne.
Dnes ale naštěstí již existuje etický způsob, jak textový i obrázkový obsah na stránce skrýt.
Jak se texty dříve skrývaly?
Vcelku jednoduše. O bílém textu na bílém pozadí jsem se už zmínil. Další finty byly tyto:
- Umístění textu mini písmem (font velikosti 1) na spodní část stránky.
- Text se posunul doprava, tzn. mimo obrazovku uživatele, takže nešel vidět.
- Oblíbené bylo dávat text za obrázek. Obrázek tak text překryl.
- Taková sofistikovanější metoda pak byla cloaking (česky maskování). Cloaking zahrnovalo identifikaci návštěvníka, zda se jedná o vyhledávač, nebo uživatele, a na základě identifikace se pak zobrazil obsah (uživateli se samozřejmě zobrazil jiný obsah než vyhledávačům). Tato metoda ale vyžadovala znalost JavaScriptu (skript pak v zásadě určoval, zda jde o klasického návštěvníka webu, nebo vyhledávač).
I když vám některé z těchto technik možná budou znít směšně, v minulosti stačilo, aby se jeden nebo dva lidé někde v diskuzi zmínili, že toto funguje, a následovalo je mnoho dalších webmasterů. Dříve to tak prostě chodilo.
Penalizace za skrytý text
Webovým stránkám využívajícím taktiku skrytého textu stále hrozí, že od Googlu dostanou penalizaci. Většinou algoritmy někoho v Googlu upozorní na nějaké podezření a někdo jde, a „ručně“ to zkontroluje. Pokud ten „kontrolor“ usoudí, že je něco v rozporu s pokyny Googlu, máte problém.
Text skrytý za „roletku“ problém není
Je velký rozdíl, pokud je text skrytý některou z výše zmíněných metod (nebo podobnou), či je skryt za rozklikávací element (roletku).
Mnoho webů, malých i velkých, pracuje s textovým obsahem tak, že dlouhý text skrývají, a je možné ho zobrazit prostým kliknutím. Asi to cítíte sami. Obrovský rozdíl je v tom, že webová stránka nabízí uživateli viditelný signál, že existuje více obsahu a kliknutím ho může uživatel získat. Zde nejde o skrytí obsahu v pravém slova smyslu, protože návštěvník webu může jednoduše obsah zobrazit. Textový obsah se stává problematickým, když jej návštěvník webu nevidí, protože je pro něj nepřístupný a nejde jednoduše zobrazit. Rozhodující je, že to, co vidí uživatel a co Google, je shodné.
Jak skrýt obsah a neporušovat pokyny společnosti Google
Google si stáhne soubory JavaScriptu a CSS, aby vykreslil webovou stránku stejně, jako by ji viděl uživatel. Je důležité, aby to, co vidí uživatelé (na mobilním zařízení), odpovídalo tomu, co vidí vyhledávač.
Google vykresluje webovou stránku tak, aby se maximálně přiblížil tomu, co vidí uživatel. Pokud je obsah skrytý za odkazem „Číst více“, a pak je takto skrytý obsah viditelný na stránce, je to v pořádku.
Google prohlíží webové stránky podobně, jako to dělají uživatelé. Ve skutečnosti je Google naprosto spokojený s obsahem, který se skrývá za rozklikávací roletkou. Nemá s tím žádný problém. Už někdy v roce 2013 se potvrdilo, že Google indexuje takto skrytý obsah a rovněž se potvrdilo, že tento obsah není pro Google nijak závadný. A počátkem roku 2020 to dosvědčili John Mueller z Googlu. Bez jakýchkoli pochybností uvedl, že Google indexuje obsah skrytý za rozklikávací roletkou, tak jako každý jiný obsah.
Proč je důležité používat skrytý obsah?
Ve skutečnosti může být použití skrytého textového a obrazového obsahu nezbytné, protože dnešní návštěvník webu často ke čtení obsahu používá mobilní zařízení.
Je velmi náročné prezentovat obsah na tak malé obrazovce a zároveň zajistit snadný přístup ke zbytku webu jen pár kliknutí. Je třeba využít každé příležitosti vtěsnat do malé velikosti obrazovky více informací. Skrytí obsahu do ikon, na které snadno kliknete, způsobí, že bude webová stránka méně přeplněná. Zlepší se tak uživatelský dojem a komfort při procházení webu.
Vytvoření webu, který představuje kvalitní uživatelský zážitek, je pro SEO stále důležitější. Google má totiž tendenci ve výsledcích vyhledávání zobrazovat weby, které jsou mezi uživateli oblíbené a snadno se používají. Když je web méně přeplněný, snadněji se používá je a je rychlejší a u uživatelů oblíbenější.
A výsledek?
Protože Google již dávno přešel na index zaměřený na mobilní zařízení, je důležité využívat strategie pro jednoduché zobrazení obsahu na webu (jako je skrývání textů a odkazů na obsah) schváleným způsobem.
Chcete získat co nejvíce indexovaného obsahu a zároveň návštěvníkům stránek nabídnout bezchybný uživatelský zážitek? Pokud je skrytý obsah proveden správně, může pomoci prezentovat množství obsahu na malé mobilní webové stránce a může také pomoci zvýšit množství obsahu, který je indexován vyhledávači. To je velká výhoda pro uživatele i SEO.
Pavel Horelica
SEO konzultantPavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.czPavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.