SEO konzultanti radí: Toto by měl Google zlepšit
Google je král internetu. Nejpoužívanější internetový vyhledávač na světě. Na naší planetě jen těžko najdete uživatele, který by ho neznal nebo nikdy nepoužil. To však ještě neznamená, že je dokonalý. Podle profesionálních SEO konzultantů, odborníků na internetový marketing i zasvěcenějších uživatelů má i Google svoje mouchy. Představme si tři největší z nich.
Váha tematických a netematických odkazů
Zpětné odkazy. Mantra celého SEO. Jsou tak důležité, že se je všichni snaží získat. A mnohdy takovými způsoby, nad kterými zůstává selský rozum stát. Google si na tohle musí dávat pozor.
V zásadě lze zpětné odkazy rozdělit na dvě skupiny – tematické a netematické. Ty odkazy, které korespondují s obsahem stránky, by měly mít vyšší váhu než ty, které se obsahu a jeho významu příliš (nebo dokonce vůbec) netýkají.
Jednoduchý příklad tematického a netematického odkazu. Představte si článek o modelce Simoně Krainové, ve kterém by byly podobné odkazy:
- Modelka Simona Krainová je kočka.
- Modelka Simona Krainová je kočka.
Pro ty méně zkušené - první odkaz je netematický (odkazuje na domácího mazlíčka, který nemá s modelkou nic společného). Druhý je naopak tematický (podává dodatečné, rozšiřující informace o modelce).
Tematický odkaz by proto měl mít vyšší váhu, než ten netematický. Pro uživatele je totiž mnohem přínosnější a hodnotnější, než obsah netematický.
V dnešní době Google na určité úrovni tématičnost odkazů rozlišuje. Ale z osobní zkušenosti vím, že to není až tak horké a ledacos by se mohlo zlepšit. Možná toto zlepšení přinese v dobách příštích další Google zvířátko.
Vliv anchor textu na „sílu“ odkazu
Text odkazu (tzv. anchor text) má stále velký význam na celkovou „sílu“ odkazu. Ale proč? Odkaz by měl svoji váhu mít zejména tehdy, pokud je relevantní k obsahu stránky a pokud rozšiřuje obsah (odkazuje na další zdroje, apod.). Nemělo by proto vůbec záležet na jeho textovém tvaru. Opět uvedu příklad:
- Parfém od Dolce&Gabbana opravdu pěkně voní.
- Parfém od Dolce&Gabbana opravdu pěkně voní.
V prvním případě odkazuji přes anchor text „Parfém Dolce&Gabbana“ přímo na tuto značku parfému (např. v e-shopu). Ve druhém případě odkazuji na tutéž stránku, jen přes anchor text „pěkně voní“. Ve finále by měl být vliv stejný, ale díky „přesnějšímu“ anchor textu bude váha vyšší u prvního odkazu. Síla odkazu by ale měla záviset na jeho relevanci, ne na anchor textu.
Sociální signály
Mnoho diskuzí se objevilo také na téma sociálních signálů. Google.com v minulosti sliboval větší míru integrace sociálních signálů do fulltextového vyhledávání, ale žádným zásadním způsobem se to neprojevilo. Do této skutečnosti si spousta konzultantů s chutí „rýpla“.
Zde jsem osobně na straně vyhledávače. Google.com si je dobře vědom, že popularita nemusí jít ruku v ruce s relevancí. Pokud by byly sociální signály významným faktorem řazení výsledků ve vyhledávači, rázem budeme mít plný SERP uživatelských odkazů. Na dotaz „kočka obecná“ nám vyjedou místo wikipedie úžasná videa roztomilých koťátek s rolničkou či mašlí kolem krku, na dotaz „recepty“ nám vyjede Láďa Hruška s exkluzivními křupavými kuřecími kůžičkami. Inu, proti gustu žádný dišputát, ale se sociálními signály ve vyhledávání opatrně.
Pavel Horelica
SEO konzultantPavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.czPavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.