Náš blog

kategorie blogu

Řešíte uživatelskou přívětivost webu? Tyto UX nástroje vám pomohou

03.11.2017 | Pavel Horelica

Každý návštěvník by se měl na vašem webu ihned zorientovat. Měl by intuitivně vědět kam kliknout a co má udělat, když chce na webu najít nějakou informaci nebo udělat libovolnou akci. Měl by se na webu cítit dobře, příjemně. Neměl by s webem bojovat. Měl by s ním srůst.

Pár slov o UX samotném

Cílem UX (zkratka z User Experience) je vytvořit pro návštěvníka webu natolik přirozené a intuitivní prostředí, že s minimem zamyšlení dosáhne na webu svého cíle. Nebude bloudit. Nebude dlouze přemýšlet jak něco udělat. Přirozeně to udělá. Váš web nesmí nutit uživatele přemýšlet. A právě touto problematikou se zaobírá disciplína UX, uživatelskou přívětivostí.

A proč vůbec něco takového jako je UX řešit? Důvodů je mnoho. Tak třeba:

  • Uživatelé snáze dosáhnou svého cíle, budou váš web mít rádi (protože jim nehází klacky pod nohy) a budou mít rádi i vaši značku.
  • Uživatelé snáze dosáhnou svého cíle, vyděláte více peněz.
  • Zvýšíte konverzní poměr vašeho webu.
  • Vyhledávače vás budou vnímat lépe. Google miluje weby, na kterých uživatelé nebloudí a mohou jít rovnou za svým cílem. Ve finále UX může mít pozitivní dopad na SEO.
  • Získáte loajalitu svých zákazníků či návštěvníků. Lidé se rádi vracejí tam, kde se cítí příjemně.

Tak co, už věříte, že řešit spokojenost uživatelů na webu se vyplatí?

Poddisciplíny UX

V tomto článku chci zmínit několik zajímavých nástrojů, který by každý UXák měl minimálně znát a ideálně pravidelně používat. Pro přehlednější prezentaci těchto nástrojů si UX nyní rozdělme na 5 částí:

  1. Uživatelský výzkum – dá se říci, že je jedná o prvotní fázi UX. Sem spadají dotazníky a jejich vyhodnocování, konverzace s uživateli, tvorba person, ale například analytika dat současného webu, to, jak se na něm uživatelé chovají a podobně).
  2. Informační struktura webu – neboli také stromová struktura webu. Výstupem tohoto bodu je myšlenková mapa webu nebo struktura navigace a podobně.
  3. Interakční design – velmi důležitý bod v rámci UX. Zde určujeme samotné rozmístění prvků na webu a jejich chování. Tento výstup poté slouží jako podklad pro kodéry či grafiky.
  4. Visuální design – když to přeženu, tak sem spadá hraní si s barvičkami, obrázky, ikonami a typografií na webu. Že to už dělá grafik? Ano, to je pravda. Ale UXák by měl mít přesah i sem. Měl by rozumět kombinacím barev, čitelnosti textu a podobně.
  5. A/B testování – kdo netestuje, neposouvá svůj web dál. Stagnuje. A stagnace není dobrá. Testujte, vyhodnocujte a měňte svůj web neustále.

Podívejme se tedy na nástroje, které v jednotlivých fázích UX můžete použít. Samozřejmě jich existuje velmi mnoho, zmíním proto ty z mého pohledu nejzajímavější a nejdůležitější. Pamatujte ale na to, že nejdůležitějšími nástroji jsou váš mozek a selský rozum.

Nástroje při uživatelském výzkumu

Při uživatelském výzkumu využijete hodně tužku a papír. Ale co ještě?

  • Loockback – super nástroj pro nahrávání uživatelů, jejich chování a podobně. Jednoduchá věcička, která je opravdu super.
  • Wufoo – nástroj pro tvorbu různých online formulářů. Je intuitivní, lehce se s ním pracuje, velmi pěkně interpretuje výsledky formulářů.
  • Usabilla – pomocí jednoduchého pluginu můžete získat zpětnou vazbu od návštěvníků webu.
  • Morae – nástroj pro uživatelské testování. Zaznamenává zvuk, aktivitu na obrazovce, pohyb myši i činnost klávesnice.
  • Usertesting.com – jeden z největších a nejkomplexnějších nástrojů. Můžete testovat a vyhodnocovat, ale tento nástroj je docela drahý.

Nástroje pro tvorbu struktury webu

V této části UX se uplatňují hlavně myšlenkové mapy, které pěkně vizualizují myšlenky a vztahy mezi jednotlivými stránkami. Můžete použít třeba:

Podobných nástrojů je mnoho, stačí si jen vybrat.

Nástroje pro interakční design

Interakční design musí vycházet z pravidel a zvyklostí platformy nebo prostředí. Tato část UX se zaměřuje především na uživatelské chování a jak se web chová v reakci na chování uživatele.

Super nástroje pro interakční design jsou třeba:

  • Axure – asi jeden z nejlepších online nástrojů pro interakční design. Existuje mnoho nástrojů pro tvorbu prototypu webu, ale Axure v nich vyniká.
  • Framer – open source řešení pro návrh prototypu webu.
  • Atomic – další skvělý nástroj pro UX designery. Obsahuje nástroje pro návrh rozhraní, prototypování i verzování.
  • Moqups – dle mého jeden z nejlepších nástrojů pro tvorbu wireframů.

A/B testování

Jak jsem už zmínil, testování a vyhodnocování výsledků je potřeba. Jen tak svůj web posunete dál. A jaké nástroje vám při A/B testování mohou pomoci?

  • Universal Analytics – víte, že i tento analytický nástroj od Google umí A/B testovat? Ano umí. Jednoduše, dobře. Zkuste ho.
  • Desinion – užitečný nástroj pro A/B testování. Zadáte do něj otázku ohledně verzí (designu, webu, loga, apod.) a uživatelé vám na ni odpoví. Často i s logickým argumentem.
  • Visual Website Optimizer – jednoduchý, ale velmi silný nástroj pro A/B testování. Umožňuje i multivariantní testování či segmentované přehledy.

A další perfektní nástroje pro UXáky

Co ještě v UX můžete použít?

  • UXchecklist – perfektní věcička. Kontrolní seznam hlavních kroků v UX procesech. Každá sekce obsahuje odkaz na rozšíření informací o dané problematice. Také se můžete přihlásit přes Google účet a sdílet kontrolní seznam. Je to jednoduché, ale pamatujte, že někdy méně znamená více.
  • Myx.cz – jednoduchý nástroj pro instalaci heatmapy.

Pár zajímavostí z UX

Ještě si nakonec uvedu několik zajímavostí z UX:

  • Rychlost webu je důležitá z hlediska UX. Je vypočteno, že příliš pomalé načítání webových stránek stojí maloobchodní prodejce asi 2,6 miliardy dolarů ročně (tj. ztracené prodeje a konverze díky pomalému webu).
  • Rozhodnutí o důvěryhodnosti či nedůvěryhodnosti webových stránek činí až 70 % z nás na základě celkové estetiky webu (tak, jak na nás web pocitově působí).
  • 85 % uživatelů si myslí, že mobilní webové stránky společnosti by měly být stejně dobré nebo dokonce lepší než jejich alternativy pro klasické monitory.
  • Při menším výzkumu, který byl proveden na 200 menších firemních webech, se zjistilo, že až 70 % z nich postrádá jasnou výzvu k akci (CTA prvek – call to action) na většině svých stránek. Takže na to nezapomínejte.
  • Každá 1 investovaná koruna do UX může mít výnos až 100 Kč.
  • 85 % UX  problémů lze vyřešit testováním jen s 5 uživateli.

A co říci na závěr? Zkoušejte, měňte, testujte. A zlepšujte weby. Ať jsou lepší a výkonnější.

Pavel Horelica
SEO konzultant
ZPĚT Chci UX řešení
Pavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.

Co dalšího píšu?


Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů