Náš blog

kategorie blogu

Pište na web úderné texty, které zaujmou (a prodají)

05.09.2019 | Žaneta Caletková

Webcopywriting představuje účinný způsob, jak se rychle zviditelnit bez geografických omezení tisku. Nabízí také více možností, jak oslovit určitou skupinu lidí – pomáhá e-shopům a webům uspět. Je však dobré mít na paměti, že to, co upoutá čtenáře tištěných textů, by na webu neobstálo.

Na homepage nebudete psát sáhodlouhou pohádku, na druhou stranu „pohádka“ to klidně být může. Nezapomeňte, že příběhy prodávají. Co tedy zvolit – dlouhý či krátký příběh? Je to jednoduché: musí být hlavně přesvědčivý.


Copywriting pro lidi i vyhledávače

Je rozdíl v psaní textů na blog společnosti, na hlavní stránku, nebo případně textů do kategorií, ale základní pravidla se podobají. Piště věcně, krátce, jednoznačně a shrňte hlavní benefity. Unikátní texty s relevantním obsahem z daného oboru přitáhnou zákazníky a získají si také pozornost vyhledávačů.

Začněte tím, že uživatelům usnadníte hledání. Nechtějí se zbytečně prosekávat bludištěm výrazů a nesmyslných definicí. Zaměřte se na zákazníka – na to, co návštěvou vašeho webu a koupí produktu, který nabízíte, získá. A pokud možno, rovnou mu naservírujte odpovědi, které hledá. Postavte před něj jasné argumenty.

Na co se nejspíš bude ptát? Co prodáváte, co tento produkt dokáže a co z toho budu mít já? Pokud není jasné, co nabízíte, nebude jasné ani, proč by si to někdo měl kupovat. Zavádějící reklamě se proto obloukem vyhněte. Zákazník chce především vědět, co mu produkt přinese, v čem bude užitečný a lepší než podobný produkt od jiného prodejce.

Samozřejmostí je zmínit vlastnosti daného produktu, cenu, dostupnost, dodací lhůtu, a pokud možno přidat recenze, aby váš nový zákazník mohl čerpat ze zkušeností předchozích zákazníků. Na hezká slovíčka se dnes nikdo nechytí, vějičkou musí být jasný důkaz.

Bez průzkumu daleko nedojdeš

Jaký je váš unikátní prodejní argument? Nabízíte polštářky, které mají usnadnit spánek? To je sice pěkné, ale jak konkrétně vašemu zákazníkovi spánek usnadní? Zajistí mu větší pohodlí? A co takhle zaměřit se na problém konkrétní skupiny osob? Například řadu lidí, kteří mají sedavé zaměstnání u počítače, trápí bolest za krkem. Takže když jim nabídnete polštářek, který je nepříjemné bolesti zbaví, dáváte jim přesně to, co potřebují – koho by taková možnost nenalákala? To není žádný výmysl, ale příklad uvedený v knize Web Copy That Sells od Marie Veloso.

První rada tedy zní: ujasněte si, kdo je váš zákazník. Zaměřte se na konkrétní cílovou skupinu. Čemu se tito lidé věnují, jaké mají potřeby? A jak by jim váš produkt mohl přispět?

Za druhé: zjistěte, co váš zákazník chce a dejte mu to. Když se váš prodejní argument dotkne určité potřeby, kterou má konkrétní cílová skupina lidí společnou, pravděpodobnost, že se v moři tisíce dalších prodejních argumentů neutopí, se výrazně zvýší.

Nabídněte pomoc. Uveďte, jak lidem pomůžete, jak jejich problém vyřešíte. Nezapomeňte si pravidelně ověřovat, proč si lidé vaše produkty kupují. Skutečný důvod může být trochu jiný, než si myslíte. Udělejte si průzkum, testujte, ptejte se a nenechte se ukolébat.

Když to shrneme:

  • určete si cíl – čeho přesně chcete svými texty dosáhnout?
  • udělejte si jasno – koho se snažíte oslovit?
  • zpracujte špičkové texty s jasným sdělením
  • sledujte, co funguje a co ne a přizpůsobte se tomu

Výstižný nadpis je základem úspěchu

Titulek musí okamžitě zaujmout – máte na to přibližně 5 vteřin. Správný nadpis má moc zvýšit vaše prodeje. Jak ale vytvořit takový, kterému žádný zákazník neodolá?

Prohlédněte si ten současný a položte si několik základních otázek: Vypichuje některý benefit vaší služby či produktu? Je k věci? Hodí se k tématu? Je srozumitelný? Dovede zaujmout? Je pravdivý? Osloví zákazníka? A co jeho délka? Není příliš dlouhý?

Správný nadpis by měl být spíše kratší, srozumitelný a dynamický. Měl by obsahovat akční sloveso (nikoli sloveso v trpném rodě) a zmiňovat konkrétní výhodu, a pokud navrch přidáte nějaký ten vtip a vyhrajete si s rytmem, výsledek bude ještě zapamatovatelnější.

Často používaným trikem, jak vzbudit zvědavost, jsou také tři tečky za větou. Náš mozek totiž nesnáší nedokončené věci. Musí znát odpovědi, proto v seriálech tak dobře fungují cliffhangery.

Struktura textu na web – jak na ni?

Web musí být hlavně přehledný – zbavte se zbytečného balastu, zvýrazněte důležité body a používejte krátké odstavce. První věta musí obsáhnout to nejpodstatnější. Texty by měly být nadčasové, protože na webu budou viset delší dobu. Sdělte co nejvíce informací, ale co nejméně násilnou formou. Hlavní výhody dejte na 1. místo. Jaký je společný rys všech produktů? Řekněte to. Najděte své USP. V čem jste jiní než konkurence? Zeptejte se na to svých klientů.

Na webech také velmi dobře fungují čísla, takže pokud máte stavební firmu, která realizovala více než 500 staveb, neváhejte tuto informaci použít.

Text jasně strukturujte – pomocí podnadpisů. Většina lidí nečte celé odstavce, ale pouze skenuje očima. Hledá potřebné informace a chce je hned.

Nepřehánějte to se superlativy, jinak docílíte přesně opačného efektu, než chcete – produkt bude působit nedůvěryhodně. Piště čtivě a výstižně – krátké relevantní odstavce, které informují. Používejte synonyma, klíčová slova (není ale třeba jimi text zahltit), zajímavé zpětné odkazy, zvýrazňujte důležitá sdělení a řiďte se typografickými pravidly. Samozřejmě můžete hrát na emoce, protože ty nás nejvíce ovlivňují, ale neměli byste vytvářet zbytečný nátlak. Reklamní vyznění nesmí být příliš očividné. Pokud chcete vytvořit článek o konkrétním produktu do vašeho firemního blogu, platí tohle pravidlo dvojnásob. Vtip je v tom vytvořit reklamní text, který jako reklama nezní. Texty jsou vždy účinnější, když se tváří spíše jako zpravodajský či informativní článek.

A nakonec – nezapomeňte na výzvu k akci

Text na váš web je hotový? Je souvislý, k věci, s jasnou strukturou a neprůstřelnými argumenty? První část úkolu máte úspěšně za sebou. Sebelepší text vám však bude málo platný, pokud v závěru zapomenete zákazníka navést správným směrem.

Podařilo se vám ho přesvědčit? Tak mu teď řekněte, co má dělat. Jak a kde si vaši službu či produkt může objednat? Kujte železo, dokud je žhavé. Vložte na závěr textu CTA tlačítko, odkažte zákazníka na konkrétní stránku. Pokud ho nepřimějete rozhodnout se hned, je možné, že si to nakonec rozmyslí a vycouvá. Nepodceňte sílu správné výzvy.

Od úspěchu vás dělí jen několik málo kliknutí.

Žaneta Caletková
copywriter
ZPĚT Chci perfektní texty
Žaneta Caletková
copywriter email: zaneta.caletkova@impnet.cz

I několik málo slov může na webu znamenat obrovský rozdíl. Správná slova prodávají – někdy stačí změnit nadpis a změní se výsledky. Žaneta pro vás připraví originální texty, které upoutají, informují a osloví nové zákazníky.

Co dalšího píšu?


V jakých slovech nejčastěji chybujete?

24.01.2020 | Žaneta Caletková
Naše mateřština je složitý jazyk a jen málokdo ji ovládá naprosto dokonale. Chyby se vyskytují nejen v takzvaných chytácích, ale i běžné gramatice. A některým výrazům pořád ne a ne přijít na kloub. V našem článku shrnujeme nejběžnější chyby, kterých se na webu vyvarovat.

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů