Marketingový mix – jak ho můžete využít?
S marketingovým mixem, nebo taky jinak 4P, se setkáváme v podstatě už od čtyřicátých let minulého století, blíže představen nám však byl až v šedesátých letech – v knize profesora J. McCarthyho. 4P jsou čtyři klíčové složky marketingové strategie. Chcete, aby vaše firma byla úspěšná a vaše produkty šly dobře na odbyt? Naučte se s nimi pracovat.
Na pojem „marketing mix“ u nás zase tak často nenarazíme, přesto je však důležitou složkou k vytvoření fungující marketingové strategie, která pomáhá řídit prodej. Může se samozřejmě lišit, 4P je ale pravděpodobně nejznámější.
Jedná se o soubor marketingových nástrojů – ty slouží zejména k tomu, aby se firmy dovedly přizpůsobit potřebám zákazníků cílového trhu.
Klíčové nástroje 4P
Nevíte, jak naplnit marketingové cíle vaší firmy? Dosáhnete toho pomocí tohoto modelu:
- Produkt (product) – může se jednat o konkrétní výrobek a služby s ním spojené, nabízený benefit, doprovodný servis, nebo zcela jiný typ služby – například právní apod.
- Cena (price) – informace o tom, kolik produkt stojí a jeho zařazení v rámci trhu – tzn., jestli se jedná o průměrné cenové zařazení, nebo luxusní výrobek. Cena může zároveň znamenat např. náklady na servis.
- Distribuce (place) – distribucí produktu se rozumí způsob, jak si může zákazník výrobek zakoupit – patří sem i možnosti přepravy.
- Propagace (promotion) – než si zákazník produkt bude moci pořídit, musí se o něm nejdříve dozvědět a nadchnout se pro jeho kvality – o to se stará propagace. Je velmi významná, protože když ji podceníte, nelze očekávat skvělé výsledky. Patří sem všechny možné formy reklam a marketingové komunikace.
Určit ideální poměr těchto prvků, není jednoduché. Zmíněným čtyřem nástrojům samozřejmě ještě předchází strategické rozhodnutí a správné zacílení. Hlavním záměrem by vždy mělo být zajištění zákaznického pohodlí. Proto sami sobě položte otázku – co podle vás váš zákazník očekává?
Než si tyto nástroje osvojíte a budete schopni je efektivně použít, musíte nejdříve vyřešit několik základních problémů (tzv. STP):
- Segmentaci trhu – určete, komu chcete své výrobky prodávat. Analýza trhu a jeho struktury vám pomůže zařadit si jednotlivé skupiny zájemců. Rozdělení probíhá podle věku, zájmů nebo pohlaví. Vytvoří se profil a zvolí se vhodný segment, který firmě zajistí ten největší zisk.
- Targeting – které trhy jsou nejvhodnější a jak se budou do budoucna vyvíjet?
- Positioning = umístění – proč nakoupit zrovna u vaší firmy? Proč právě tento produkt? Správné komunikování firemních hodnot je zásadní. Musíte se zákazníkovi přiblížit, aby se s vaším sdělením dokázal ztotožnit.
Trochu z historie marketingového mixu
Jak už bylo řečeno hned na začátku, počátky marketingového mixu sahají do konce čtyřicátých let 20. století. Poprvé s touto teorií a rozdělením na několik konkrétních složek přichází James Culliton.
Později s ní začali pracovat i jiní – Richard Clewett, který již používal čtyři marketingové složky a Jerry McCarthy, který se všechny složky rozhodl zkombinovat (ale místo „distribution“ upřednostnil označení „place“ neboli místo). Marketing mix dále zpopularizoval Philip Kotler (spolupracoval s McCarthym). Právě on kladl velký důraz na strategická rozhodnutí, která by marketingovému mixu měla předcházet – STP (segmentace trhu, targeting, positioning).
Pár rad na závěr – na co nikdy nezapomenout?
Nezaměřujte se na své potřeby z hlediska prodávajícího, zvažujte raději potřeby svých zákazníků. Myslete jako oni. Jak jim produkt prospěje? Jaké náklady budou nuceni vynaložit? Nakolik je pro ně produkt dostupný a jakým způsobem jim ho přiblížíte tak, aby věděli, že právě tento výrobek je pro ně tím pravým?
Buďte kreativní a inovativní – marketing mix není jen šablonovou pomůckou, přizpůsobte jej potřebám vaší firmy. Zjistěte, kdo jsou vaši zákazníci, jak se k nim dostat a jak je oslovit. Na co kladete jako společnost největší důraz? Jak se chcete prezentovat?
Nic není tak přesně předepsané, takže se samozřejmě řiďte i vlastním úsudkem a aktuální situací. Bez trochy inovace to prostě nejde. Marketingový mix nesmí být statický – stejně jako všechno ostatní se neustále vyvíjí.
Které nástroje v rámci marketingového mixu jsou právě teď relevantní? Vycházejte ze současné reality, která je přece jen o něco složitější než základní bodová šablona.
Lukáš Bryksa
obchodní ředitelLukáš Bryksa
obchodní ředitel email: lukas.bryksa@impnet.czLukáš stál v roce 2009 u zrodu firmy. Často pracuje dlouho do noci nebo i o víkendech. Záleží mu totiž na vaší spokojenosti. Chce, abyste byli spokojení pořád. A ne jenom 40 hodin za týden.