Konec cílené reklamy na internetu? Již od příštího roku může nastat
Evropská unie usiluje o zrušení práv na používání osobních údajů o uživateli získání z webu bez jeho souhlasu či registrace. Nejde přitom o žádné teorie, konkrétní návrh na schválení by měl začít platit od května 2018. Čeká nás konec remarketingu a návrat do reklamní doby kamenné?
Kouzelná zkratka GDPR, za kterou se skrývá evropské nařízení o ochraně osobních údajů je na spadnutí. Věc, o které se příliš nemluví, ale drasticky zasáhne každého uživatele online prostoru. Od internetových agentur, přes zpravodajské servery až po koncového uživatele webu. Na co se musíme připravit?
Cookies (soubory v pozadí webu sledující daného uživatele) dnes používají prakticky všichni a svého návštěvníka jen na webu informují o jejich přítomnosti a nabízí mu více informací. Již příští rok nebude možné je používat bez výslovného souhlasu uživatele, který tak dostane na výběr. A upřímně, kdo se bude chtít nechat sledovat? Nikdo.
Konec remarketingu?
Výjimkou jsou cílené registrace uživatele na webu, což popravdě není příliš obvyklé (mimo obrovské e-shopy, Facebook, Google služby). V praxi by to znamenalo prakticky úplné zamezení cílené reklamy na internetu v čele s remarketingem a retargetingem, které používají weby a e-shopy k oslovování svých předchozích návštěvníků s nabídkou produktů a služeb.
Podle posledních údajů přitom tvoří tyto cílené reklamní kampaně až třetinu z celkově utracených 20 miliard korun za rok (za posledních 7 let trojnásobný nárůst) za online reklamu na českém internetu. Tento zákaz by pak měl platit pod hrozbou pokuty 4 % z ročního obratu firmy nebo 20 milionů eur. A to už tedy stojí za pozornost.
Co vše je soukromý údaj?
Aby toho nebylo málo, ani Evropská unie v tom nemá zcela jasno. Především v tom, co se považuje za soukromý údaj uživatele a co již ne (např. kde na webu se pohyboval, atd.). Tudíž v této oblasti panuje nejistota, kterou musí však EU vyřešit velmi promptně, jelikož přípravy agentur, klientů a velkých e-shopů rozhodně nebude v řádech týdnů.
Důsledek tohoto kroku pro globální trh? Pro inzerenty se stanou společnosti jako Facebook a Google hlavními a jedinými inzerenty (mají údaje o každém skrze registrace a tím pádem i souhlas k používání) a ostatní menší hráči na trhu trošku ostrouhají.
Vyšší náklady na reklamu
Co je však horší, firmy budou muset za necílenou reklamu zaplatit řádově více peněz (propočty hovoří o třetině nákladů navíc) a koncového uživatele přepadnou hromady nacílené reklamy všude po internetu. Protože jak jinak chcete docílit stejně dobrých výsledků s necílenou reklamou? Zvednete objem.
Chápu obavy EU o rozšiřování možností nakládat s osobními údaji uživatelů na internetu, ale nedovolím si zeptat se - je toto opravdu ten správný způsob? Nechme se překvapit, květen 2018 se blíží velmi rychle.
Lukáš Bryksa
obchodní ředitelLukáš Bryksa
obchodní ředitel email: lukas.bryksa@impnet.czLukáš stál v roce 2009 u zrodu firmy. Často pracuje dlouho do noci nebo i o víkendech. Záleží mu totiž na vaší spokojenosti. Chce, abyste byli spokojení pořád. A ne jenom 40 hodin za týden.