Je to ta nejjednodušší věc. A stejně ji má půlka webů špatně
Bývaly doby, kdy jsem jako copywriter záložku „Kontakt“ vůbec neřešil. Co bych tam taky psal, že. Svoje kontaktní údaje snad každej zná a napsat si je na podstránku dokáže i bez mojí pomoci. Dneska už vím, že jsem se tehdá pletl.
Začněme pěkně po pořádku. Záložka „Kontakt“ patří v horizontálním menu vpravo nahoru. Radši ještě jednou – vpravo nahoru. Nemám nic proti experimentům, inovacím nebo kreativitě webdesignerů, ale 99 % návštěvníků vašeho webu bude „Kontakt“ hledat vpravo nahoře. Dejte ho jinam – a hned svým potenciálním zákazníkům hodíte pod nohy první klacek.
Snad ani nemusím zdůrazňovat, že záložku „Kontakt“ vždycky vytvořte jako samostatnou podstránku. Opravdu mi není jasný, proč ji někteří s oblibou zanořují do stránek „O nás“, „Historie“ atp. Já chci jenom zjistit, dokdy máte otevřeno! A nepotřebuju přitom vědět, že vaši firmu ještě před revolucí založil Franta Malina.
Váš zápis v OR nikoho nezajímá
Tak. A teď k samotnému obsahu podstránky.
Nejsu sice žádnej právník, ale tak nějak se ke mně doneslo, že na webu musíte mít svoje IČ, DIČ a informaci o zápisu v obchodním (živnostenským) rejstříku. Fajn. Dokonce i chápu, že je dobrý tyto věci nahrát do kontaktů. Až doposud v pořádku.
Ale jakej zákon nařizuje, aby na mě tato nic neříkající čísla vybafla hned jako první? Okamžitě potom, co prokliknu na kontakt?
Já vám to povím – žádnej. Žádnej takovej zákon není. Svoje identifikační čísla si klidně můžete dát maličkým šedivým písmem kamsi těsně nad patičku a jste úplně v pohodě. Zákon splníte - ti, co po IČ jdou, si ho najdou. A tu většinu, kterou IČ vůbec nezajímá, tím nezatěžujete = nezdržujete. Proč taky. Na internetu se počítá každá sekunda.
Číslo, email, sídlo
Takže všelijaká IČ s DIČ schovat někam dolů. A co teda patří nahoru? Vždycky záleží na oboru vašeho podnikání.
Pokud dodáváte profesionální stavební stroje za desetitisíce a objednáváte je pouze po předchozí domluvě, pak je hlavní telefonní číslo a email (nebo jednoduchý formulář). Pokud jste e-shop s osobním odběrem na pobočkách, pak bude lidi nejvíc zajímat, kde vaše pobočky najdou a kdy mají otevřeno (+ kontakty na ně). Jestliže provozujete místní krámek...
Vždycky se zamyslete, proč na stránku „Kontakt“ vaši návštěvníci klikli. Představte sami sebe v jejich pozici. Co byste tam asi hledali vy sami...
A pokud se vám nechce přemýšlet, udělám to za vás. Když dáte viditelně nahoru JEDNO HLAVNÍ ČÍSLO (na kterým jste k zastižení prakticky nonstop) a JEDEN HLAVNÍ EMAIL (na kterej mi odpovíte nejpozději do pár hodin), vůbec nic tím nepokazíte. Hned pod to můžete vypsat vaše pobočky s otvírací dobou.
Všechno pěkně velký, přehledný a stručný. Abych to, co hledám, našel do několika (málo) sekund.
Já vím, je to tak strašně banální. Možná vám to přijde až k smíchu. Ale ze své zkušenosti s českým internetem vím svoje.
Pro mnohé to banalita (bohužel) není.
Jan Novák
copywriterJan Novák
copywriter email: jan.novak@impnet.czJana písanie bavilo už od detstva. Z diktátov nemal nič iné ako jednotky a jeho maturitnú slohovú prácu osobne pochválil dokonca predseda maturitnej komisie. Teraz pre vás tvorí texty. Zábavné, pútavé a predovšetkým originálne texty, ktoré predávajú.