Náš blog

kategorie blogu

Jak zjistit, zda máte nekvalitní stránky v očích Google?

11.01.2018 | Pavel Horelica

Víte, jaké jsou faktory, které algoritmus vyhledávače Google zohledňuje při uvažování nad tím, zda je stránka vysoké kvality nebo je to bezcenný brak? Jak se můžete přiblížit tomu, aby na váš web Google koukal jako na kvalitní?

Podívejme se spolu v tomto článku na jakýsi seznam bodů, které je dobré mít na paměti, když se chcete Googlu vetřít do přízně. A přiznejme si to. Chceme to všichni. Když zjistíte, co je na vašich stránkách špatně, vede to k dalším optimalizačním možnostem. Každý z nás na tom chce být ve vyhledávání líp, no ne?

Co znamená "kvalita" pro Google?

Co si myslí Google, to je svaté. Alespoň pro jeho vyhledávání to platí stoprocentně. Ať už se vám to líbí nebo ne. Google má nějaký názor na to, co je podle něj vysoce kvalitní a co je prostě na druhé straně žebříčku kvality. Některé z bodů jsou logické a docela zřejmé, možná jste s nimi dobře obeznámeni. Některé z nich pro vás mohou být zajímavější. Podívejme se na ně:

1. Google chce jedinečný (unikátní) obsah

Vyhledávače obecně milují unikátní obsah. Nemají rády kopírování, opisování, duplicitu. Dělejte všechno pro to, abyste na svém webu měli jedinečný obsah. Vyhledávače vás za to náležitě odmění. A neptejte se mě prosím „kolik znaků musím v článku změnit, aby už nebyl duplicitní?“.

2. Vysoká hodnota informací

Neblábolte, nežvatlejte na svém webu. Nevyplňujte místa textem, který nemá prakticky žádnou informační hodnotu. Srážíte svůj web v očích uživatelů, ale i v očích vyhledávačů. Informujte, pište kvalitně, věcně. Jednoduše se soustřeďte na to, abyste uživateli sdělili tu informaci, pro kterou si za vámi přišel. Jedině pak vás budou mít uživatelé i vyhledávače rádi. Tohle mějte při psaní svých textů neustále na mysli.

3. Odkazujte dále

Nebuďte hamižní. Odkazujte ze svých článků na další externí zdroje, které dále rozšiřují obsah článku. Nesyslete si nějaký pomyslný linkjuice jen pro sebe. Nevyplatí se to. Vyplatí se odkazovat. Opět tím potěšíte lidi i vyhledávače. Jasně, nemusíte odkazovat přímo na svoji konkurenci, to po vás nikdo nechce. Odkazujte rozumně, na ověřené a kvalitní zdroje informací. Odkazujte na weby, které má google rád.

4. Odkazujte na sebe

Nemusíte odkazovat jen čistě na externí zdroje. Nezapomeňte ani na interní prolinkování obsahu. Mnoho lidí to podceňuje, ale má to opravdu skvělý efekt. Prolinkujte svůj web, pohrajte si s vnitřními odkazy.

5. Stránka se musí rychle načíst na jakémkoliv připojení

Rychlost stránek a rychlost jejich načtení jsem podrobněji rozebral v jednom z minulých článků. Rychlost a hbitost webu je důležitá. Není potřeba to dále rozvádět. Známe to všichni ze svých zkušeností. Nebo vás baví čekat mnoho vteřin, než se stránka načte? Ne. Proto jdete pryč.

Nyní si to trošku shrňme.

Přehledné menu na vašem webu, ale i interní prolinkování, vysoce kvalitní a přínosný obsah (viz bod 2) či externí odkazy mohou mít větší dopady, než si nyní myslíte. Představte si modelovou situaci: uživatel na Google hledá frázi „jak vyměnit duši na kole“. Pokud tento člověk přijde k vám na web, jeho chování může velmi ovlivnit to, jak váš web bude vyhledávač vnímat. Pokud mu naservírujete obsah nevzhledně (např. dlouhý souvislý text s chybami, na načtení stránky bude netrpělivě čekat), okamžitě váš web opustí. Na webu se nebude cítit komfortně, nebo prostě bude tušit, že by louskal návod velmi dlouho a proto jde ihned pryč.

Naopak, pokud mu dáte kvalitní obsah (krásně strukturovaný text do odstavců, stručný a srozumitelný postup v bodech označených od 1 do 5, vše bude doprovázeno fotkami či dokonce na stránku dáte video s ukázkou, web se načte rychlostí blesku a odkážete na další zdroje, například na informace o tom, jak zalepit kolo apod.), bude vás milovat. Zůstane na vašem webu déle, podívá se na další obsah, třeba proklikne dále na web nebo na externí zdroj.

Proč je toto tak důležité? Vzpomínáte na první případ, kdy uživatel ihned odešel z webu pryč a šel hledat jiný (lepší) výsledek svého vyhledávání? Google toto vidí (dobře, ne úplně, ale částečně) a vyhodnocuje to. Pokud se bude stávat podobný scénář pravidlem, Google pošle tyto nekvalitní stránky dolů. Proč? Protože neodpovídají na otázku uživatele. Uživatelé s ní nejsou spokojeni. Takže pryč s ní.

A co dál? Co dále rozhoduje o kvalitě/nekvalitě webu?

6. Jeho přístupnost a použitelnost

Nenuťte uživatele přemýšlet a neházejte mu klacky pod nohy. Dělejte vše tak, aby měl uživatel radost z konzumace vašeho obsahu (a aby se na webu velmi příjemně cítil).

7. Gramaticky i jinak správně napsaný obsah

Dobrí den. Díki za návštěvu. Špatnou gramatikou můžete zabít i sebelepší obsah. Prostě pokud píšete na web, měli byste umět česky.

8. Netextový obsah přepisujte

Jakýkoliv netextový obsah by měl obsahovat textovou alternativu. Google proto například doporučuje použití atributu alt pro obrázky. To je také důvod, proč se u videí na webu používají přepisy. K infografice doplňujte podrobný popis.

9. Obsah přehledně servírujte

Uživatelé se rádi dívají na obsah, který je dobře organizovaný a má nějaký řád. Pokud nafrkáte text bez formátování do jednoho bloku, nikdo se v něm nevyzná. A tak všichni odejdou.

Toto není úplně vyčerpávající seznam. Jsou to ale snad nejdůležitější věci, které mohou Googlu říci, že právě váš obsah je vysoce kvalitní.

Jak mohou markeťáci filtrovat stránky podle jejich kvality?

Samozřejmě nikdo z nás nemá přístup ke všem komponentům a algoritmům, kterými Google měří úroveň kvality obsahu na webech. Můžeme ale sledovat některá data, která nám pomohou určit, který náš obsah je kvalitní a který je naopak mizerný.

Ve webové analytice existuje jeden velký problém. A tím je moře dat. Moře, ve kterém se můžeme velmi lehce utopit. Mnoho dat se na nás chrlí ze všech analytických nástrojů. Klíčem k úspěchu je vybrat správná data a jejich kombinace. Takže moje rada: koukejte na ta správná data a používejte selský rozum. A právě na data se nyní zaměříme.

Která data SAMOSTATNĚ NESLEDOVAT?

Obecně řečeno, NEPOUŽÍVEJTE:

  • Čas strávený na stránce
  • Míru okamžitého opuštění
  • Asistované konverze
  • Organická návštěvnost

Proč ne? Proč je samostatně nepoužívat? Protože sama o sobě mohou tato data být silně zavádějící.

Čas strávený na stránce

Libujete si, že u vás tráví na webu uživatelé hodně času? Že se jim u vás líbí? Jistě, dlouho na vašich webových stránkách mohou být kvůli tomu, že se vašim obsahem probírají a čtou si ho. Mohou tam být dlouhou dobu ale také proto, že jsou nesmírně frustrovaní a nemohou najít to, co potřebují. Takže se ve finále vrátí k výsledkům vyhledávání a kliknou na někoho jiného, který rychleji a přehledněji odpovídá na jejich dotaz správným způsobem. Možná máte na webu spoustu vyskakovacích oken a oni nemohou najít křížek k jejich zavření, nebo co já vím, můžete mít na stránce spoustu balastního textu, který je dlouhý ale informačně nehodnotný. Takže jsou ve finále s výsledkem obsahu na webu velmi nespokojeni.

Míra okamžitého opuštění (bounce rate)

Sama o sobě je to metrika, která může být také silně zavádějící. Opět nám to nejlépe ukáže příklad. Pokud bude někdo vyhledávat „jak si správně vyčistit uši“ a přijde na web, který mu v 5 krocích ukáže čisti si je tak, tak a tak. Dávej pozor na to a tohle. Ok, jako uživatel jsem spokojen a odcházím z webu přímo do koupelny si uši pěkně vyčistit. Jsem spokojen. Z webu jsem odešel, bounce rate jsem nechal na 100%, ale jsem spokojen. Hledáte kontakt na vaši lékařku? Zadáte její jméno do vyhledávání, jdete na její web, opíšete si číslo a jdete pryč. Opět bounce rate 100% a opět spokojenost. Ve finále máte míru okamžitého opuštění 80% nebo 90% a přitom máte spokojené uživatele. Nebo taky ne. Chápete? Bez dalších dat nevíte, zda byl uživatel s obsahem spokojený nebo ne. Samostatně se nemá smysl na bounce rate dívat.

Asistované konverze

Asistované konverze jsou dalším pěkným příkladem. Tato stránka pravděpodobně nikoho nekonvertuje, takže je na prd. Ale pozor. Tyto stránky, které zdánlivě nikoho nekonvertují, jsou skvělou příležitostí pro remarketing nebo retargeting. Nebo tyto nekonvertující uživatele můžete nějak dostat do přihlášení k vašemu e-mailovému newsletteru. Když stránky nekonvertují na vaše cíle, neznamená to, že je na nich obsah s nízkou kvalitou.

Organická návštěvnost

Ani organická návštěvnost není nejlepším ukazatelem kvality obsahu (i když by měla být). Zvláště v českém prostředí na mnoho dotazů vyjíždí nekvalitní obsah. Ale vyjíždí na prvních pozicích ve fulltextu jen díky autoritě domény nebo mnoha longtailům, které ve článku jsou použity. Proto osobně nepovažuji organickou návštěvnost za znak kvalitního obsahu (i když ano, mělo by to jít ruku v ruce – ale zatím nejde).

Která data SLEDOVAT?

Nejlepší je kombinovat různé metriky. A mohou to být třeba ty následující:

  • Počet liků nebo shareování obsahu na sociálních sítích
  • Počet externích odkazů vedoucích na tento váš obsah nebo i na homepage webu
  • Page Autority stránky
  • Vysoká hodnota CTR stránky v Search Console
  • Rád se také dívám na stránky, které následují po landing page. Pokud někdo prochází další stránky webu, je to docela dobré znamení. Nejlepší je tento bod kombinovat s těmi předchozími.

Zkombinujte spolu data, která nejlépe sedí právě pro váš typ obsahu. Chcete příklad?

  1. Vezměte si například článek na svém blogu.
  2. Podívejte se, na jaké fráze uživatelé tento článek navštěvují. Ruku na srdce, opravdu článek odpovídá na jejich dotazy?
  3. Je pěkně nastylován? Působí příjemně?
  4. Je v něm dostatek zajímavého obsahu, obrázky, které by textový obsah doprovázely? Video? Infografika? Že žádná infografika nebo video nejde udělat k vašemu obsahu? Ale jděte…
  5. Kolik má článek liků a sdílení? Co říkají komentáře?
  6. Jaké má článek CTR dle Search Console?
  7. Co zpětné odkazy a page autority stránky?
  8. Podívejte se v Universal Analytics na Bounce rate + fráze na které uživatelé přicházejí, zapojte selský rozum, proklikávají se tito uživatelé dále?

A jak naložit s obsahem?

Nyní už víte, jak kvalitní obsah na vašem webu poznat. Ale co s méně kvalitním obsahem dělat? A jak ho najít? Poradím vám asi nejjednodušší způsob, jak s obsahem na webu naložit.

Nějakým crawlerem (doporučuji buď SEO screaming frog nebo XENU) projeďte celý svůj web a stáhněte si všechny URL do tabulky. A teď je potřeba zapojit vaši fantazii a selský rozum. Stanovte si nějaký vlastní algoritmus, jak si budete určovat kvalitu vašeho obsahu. U každého z vás může být ten algoritmus trochu, ale i úplně jiný. Každou stránku si takto ohodnoťte nějakým ID. Dostanete tak tabulku s URL, které budou nějakým způsobem ohodnoceny.

Nyní si můžete tyto URL nějak pěkně segmentovat. Můžete si je rozdělit třeba do 3 skupin:

  1. Obsah s vysokou kvalitou – zde nemusíte nyní nic dělat. Tento obsah jste udělali moc dobře.
  2. Obsah se střední kvalitou – tady na vás čeká prácička. Tento obsah není špatný, ale může být lepší. Naplánujte si jeho úpravu někdy do budoucna.
  3. Obsah na prd – tohle se vám moc nepovedlo. Tento obsah není zrovna výkladní skříní vašeho webu. Ale nevadí, určitě ho nemažte. Sám John Mueller z Google v nedávno zveřejněném videu doporučoval, abyste špatný obsah nemazali, ale vylepšili ho. Takže na tomto obsahu řádně mákněte.

Zdá se vám to moc pracné? Jo, nikdo neříkal, že to bude bez práce.

 

Pavel Horelica
SEO konzultant
ZPĚT Chci zvýšit kvalitu webu
Pavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.

Co dalšího píšu?


Jak odstranit spamové návštěvy z Google Analytics?

20.08.2015 | Pavel Horelica
Asi jste to zažili taky. Přišli jste do Google Analytics, koukli na úvodní graf návštěvnosti a s velkou radostí zjistili, že máte za včerejšek dvojnásobnou návštěvnost. "Super", pomyslíte si, "návštěvnost pěkně roste". Pokud jste se však do dat ponořili trošku více, asi jste zjistili, že za zvýšenou návštěvností stojí příchozí uživatelé ze zdrojů jako semalt.semalt.com, free-share-buttons.com, buttons-for-website.com. atp.

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů