Jak správně kanonizovat pomocí rel=canonical? Pozor na nejčastější chyby
K čemu je kanonizace dobrá?
K čemu vlastně tag s obsahem rel=canonical slouží? Jedná se o tzv. kanonizaci. Fulltextoví roboti vyhledávačů díky kanonizaci přesně vědí, která stránka je z pohledu webmastera důležitější a ve vyhledávání ji tedy upřednostní. Kanonizaci podporují největší vyhledávače Yahoo, Bing i Google a dokonce i český Seznam.cz. Kanonizace se dá samozřejmě použít jak na dynamických, tak i na statických webech.
Zápis kanonické URL:
Příklady použití kanonizace
Řazení seznamů a produktů
Kanonizace se také skvěle hodí tam, kde potřebujeme produkty (nebo obecně záznamy z databáze) řadit podle parametrů a kritérií (např. podle id, podle velikosti, podle váhy, apod.). URL, které se potom vytvoří, mohou vypadat takto:
- example.com/produkt-yxz
- example.com/produkt-yxz?razeni=cena
- example.com/produkt-yxz?razeni=id
- example.com/produkt-yxz?razeni=vaha
Jejich obsah je totožný, ale na jiné URL = duplicita. Takže zde je použití kanonizace ideální.
Zobrazení produktů v e-shopu
Některé internetové obchody umožňují výpis produktů v různém módu zobrazení, např:
- Originální URL adresa je http://www.example.com/kategorie
- Produkty pod sebou v řádku – pak je výsledná URL něco jako http://www.example.com/kategorie/tab
- Produkty zobrazeny dlaždicově – pak je výsledná URL např. http://www.example.com/kategorie/row
Obě URL obsahují totožné produkty, totožný obsah, takže jsou duplicitní. I zde je použití kanonizace ideální.
Několik rad pro použití kanonizace
Možná se body uvedené níže mohou zdát zbytečné a samozřejmé, přesto uvedu několik rad a doporučení pro kanonizaci:
- Ujistěte se, že cílová stránka pro rel=canonical existuje (není nic horšího než odkazovat na stránku, která neexistuje).
- Zkontrolujte, zda je cílová stránka pro kanonizaci indexovatelná (např. není li zakázána její indexace v meta tagu nebo v robots.txt).
- Tag je umístěn v hlavičce stránky (v tagu).
- Zadávejte tento tag na celé stránce jen jednou. Pokud bude na stránce umístěn vícekrát, tag může být ve finále ignorován.
Nejčastější chyby při použití kanonizace
Kategorie v e-shopu
Kanonizaci můžeme použít v mnoha případech. Ale v případě stránkování produktů opravdu ne. Představte si, že máte nabídku triček na pěti stránkách s URL:
- www.example.com/tricka/
- www.example.com/tricka/stranka-2/
- www.example.com/tricka/stranka-3/
- www.example.com/tricka/stranka-4/
- www.example.com/tricka/stranka-5/
Toto je klasický případ, kde kanonizaci nepoužít. Proč? Stránky, na které se kanonizace vkládá nebývají vyhledávačem indexovány, a to v tomto případě přeci nechceme.
Raději se v tomto případě spolehněte na použití rel=”prev” and rel=”next”. Více o tomto se dočtete na tomto odkaze. Pěkné a elegantní řešení.
Absolutní adresy URL mylně použity jako relativní adresy URL
Tag , stejně jako mnoho HTML tagů, přijímá jak relativní a absolutní adresy URL. Relativní adresy URL obsahují cesty "ve vztahu" k aktuální stránce. Například, "images/tricko.png" znamená "z aktuálního adresáře, přejděte do adresáře images, pak na tricko.png." Absolutní adresy URL definují úplnou cestu, včetně protokolu http://.
Zápis u kanonizace musí být absolutní! Na to dávejte pozor.
Kanonizace v tagu <body>
Tag rel = canonical by se měl objevit jen a pouze v tagu head. V tagu body nemá tento příkaz co dělat.
Kanonizace ve stránkovaném článku
Představte si, že máte článek o chřipce, který je rozdělen na několik částí (např. aby se uživatelům lépe četl). URL částí článku pak mohou být:
- http://www.example.com/clanek/chripka/1-o-chripce
- http://www.example.com/clanek/chripka/2-jak-chripku-vylecit
- http://www.example.com/clanek/chripka/3-zkuste-tyto-vitaminy
- http://www.example.com/clanek/chripka/4-vylezte-se-v-posteli
- Atd.
Někdy se stává, že se jednotlivé URL článku směřují pomocí kanonizace na první z nich. A to je právě nesprávné použití kanonizace. Všechny tyto URL se mohou směřovat např. na URL, na které je vydán kompletní článek. Vyhledávač pak upřednostní ve vyhledávání celý článek.
Závěr a shrnutí
- Udělejte svůj web tak, aby drtivá většina duplicitního obsahu používala kanonizaci na relevantní stránku
- Zkontrolujte, zda je tag rel = canonical uveden pouze jednou, a to v části stránky head.
- Zkontrolujte, že cílové URL při kanonizaci nevedou na neexistující adresu URL (např. ne na stránku s kódem 404).
- Ujistěte se, že jste kanonizaci použili skutečně správně
Pavel Horelica
SEO konzultantPavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.czPavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.