Náš blog

kategorie blogu

Jak správně kanonizovat pomocí rel=canonical? Pozor na nejčastější chyby

22.12.2014 | Pavel Horelica
Pokud máte na své webové prezentaci více podstránek s duplicitním obsahem, je vhodné na ni nasadit tzv. kanonizaci. Co to přesně je a v jakých konkrétních případech ji používat?



K čemu je kanonizace dobrá?

K čemu vlastně tag s obsahem rel=canonical slouží? Jedná se o tzv. kanonizaci. Fulltextoví roboti vyhledávačů díky kanonizaci přesně vědí, která stránka je z pohledu webmastera důležitější a ve vyhledávání ji tedy upřednostní. Kanonizaci podporují největší vyhledávače Yahoo, Bing i Google a dokonce i český Seznam.cz. Kanonizace se dá samozřejmě použít jak na dynamických, tak i na statických webech.

Zápis kanonické URL:



Příklady použití kanonizace


Řazení seznamů a produktů

Kanonizace se také skvěle hodí tam, kde potřebujeme produkty (nebo obecně záznamy z databáze) řadit podle parametrů a kritérií (např. podle id, podle velikosti, podle váhy, apod.). URL, které se potom vytvoří, mohou vypadat takto:

  • example.com/produkt-yxz
  • example.com/produkt-yxz?razeni=cena
  • example.com/produkt-yxz?razeni=id
  • example.com/produkt-yxz?razeni=vaha

Jejich obsah je totožný, ale na jiné URL = duplicita. Takže zde je použití kanonizace ideální.


Zobrazení produktů v e-shopu

Některé internetové obchody umožňují výpis produktů v různém módu zobrazení, např:

  • Originální URL adresa je http://www.example.com/kategorie
  • Produkty pod sebou v řádku – pak je výsledná URL něco jako http://www.example.com/kategorie/tab
  • Produkty zobrazeny dlaždicově – pak je výsledná URL např. http://www.example.com/kategorie/row

Obě URL obsahují totožné produkty, totožný obsah, takže jsou duplicitní. I zde je použití kanonizace ideální.


Několik rad pro použití kanonizace

Možná se body uvedené níže mohou zdát zbytečné a samozřejmé, přesto uvedu několik rad a doporučení pro kanonizaci:

  • Ujistěte se, že cílová stránka pro rel=canonical existuje (není nic horšího než odkazovat na stránku, která neexistuje).
  • Zkontrolujte, zda je cílová stránka pro kanonizaci indexovatelná (např. není li zakázána její indexace v meta tagu nebo v robots.txt).
  • Tag je umístěn v hlavičce stránky (v tagu).
  • Zadávejte tento tag na celé stránce jen jednou. Pokud bude na stránce umístěn vícekrát, tag může být ve finále ignorován.

Nejčastější chyby při použití kanonizace

Kategorie v e-shopu

Kanonizaci můžeme použít v mnoha případech. Ale v případě stránkování produktů opravdu ne. Představte si, že máte nabídku triček na pěti stránkách s URL:

  • www.example.com/tricka/
  • www.example.com/tricka/stranka-2/
  • www.example.com/tricka/stranka-3/
  • www.example.com/tricka/stranka-4/
  • www.example.com/tricka/stranka-5/

Toto je klasický případ, kde kanonizaci nepoužít. Proč? Stránky, na které se kanonizace vkládá nebývají vyhledávačem indexovány, a to v tomto případě přeci nechceme.

Raději se v tomto případě spolehněte na použití rel=”prev” and rel=”next”. Více o tomto se dočtete na tomto odkaze. Pěkné a elegantní řešení.

Absolutní adresy URL mylně použity jako relativní adresy URL

Tag , stejně jako mnoho HTML tagů, přijímá jak relativní a absolutní adresy URL. Relativní adresy URL obsahují cesty "ve vztahu" k aktuální stránce. Například, "images/tricko.png" znamená "z aktuálního adresáře, přejděte do adresáře images, pak na tricko.png." Absolutní adresy URL definují úplnou cestu, včetně protokolu http://.

Zápis u kanonizace musí být absolutní! Na to dávejte pozor.

 

Kanonizace v tagu <body>

Tag rel = canonical by se měl objevit jen a pouze v tagu head. V tagu body nemá tento příkaz co dělat.

 

Kanonizace ve stránkovaném článku

Představte si, že máte článek o chřipce, který je rozdělen na několik částí (např. aby se uživatelům lépe četl). URL částí článku pak mohou být:

  • http://www.example.com/clanek/chripka/1-o-chripce
  • http://www.example.com/clanek/chripka/2-jak-chripku-vylecit
  • http://www.example.com/clanek/chripka/3-zkuste-tyto-vitaminy
  • http://www.example.com/clanek/chripka/4-vylezte-se-v-posteli
  • Atd.

Někdy se stává, že se jednotlivé URL článku směřují pomocí kanonizace na první z nich. A to je právě nesprávné použití kanonizace. Všechny tyto URL se mohou směřovat např. na URL, na které je vydán kompletní článek. Vyhledávač pak upřednostní ve vyhledávání celý článek.


Závěr a shrnutí

  • Udělejte svůj web tak, aby drtivá většina duplicitního obsahu používala kanonizaci na relevantní stránku
  • Zkontrolujte, zda je tag rel = canonical uveden pouze jednou, a to v části stránky head.
  • Zkontrolujte, že cílové URL při kanonizaci nevedou na neexistující adresu URL (např. ne na stránku s kódem 404).
  • Ujistěte se, že jste kanonizaci použili skutečně správně
Pavel Horelica
SEO konzultant
ZPĚT Chci Technická řešení
Pavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.

Co dalšího píšu?


Máte na svých stránkách vyskakovací okna? Pozor ať si na vás nevyskočí Google!

28.03.2017 | Pavel Horelica
Google se snaží dbát na uživatelský přístup. To se všeobecně ví. Před dvěma lety zavedl štítek pro tzv. mobilní přátelské weby. Pokud jste se ve výsledcích vyhledávání chtěli zobrazovat co nejvýše i na mobilních telefonech, museli jste k tomu mít přizpůsobený i web. Google vás pak tímto štítkem sám označil. Od ledna nutí weby, aby byli stále více přívětivější pro uživatele. A omezuje tak velká pop-up okna.

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů