Náš blog

kategorie blogu

Https z hlediska SEO – proč je výhodné jet na tomto protokolu?

24.07.2017 | Pavel Horelica

Už někdy v srpnu 2014 společnost Google oficiálně oznámila, že pokud přejdete s vaším webem z protokolu http na zabezpečený https, dá vám pár bodíků v hodnocení navíc. Jasně, většinou majitelé e-shopů a webmasteři berou tato doporučení jako slovo boží. Co řekne Google, to platí a mělo by se do kamene tesat. Platí to však i v tomto případě?

Ano. Ale je důležité pochopit, jaký je rozdíl mezi protokoly HTTP a HTTPS, je důležité vědět jak případně provést přechod na https a v neposlední řadě to, zda právě https na svém webu vůbec potřebujete. A ano, je také důležité se zeptat na několik otázek: Proč Google https vůbec preferuje? A jaké jsou vůbec reálné přínosy HTTPS pro SEO?

Co je vůbec to http a https?

Vůbec nezáleží na tom, na které straně jste – ať už jste klasický uživatel webu, zákazník nebo vývojář – bezpečnost na internetu by pro vás vždy měla být na prvním místě. A právě také zejména kvůli bezpečnosti Google upřednostňuje zabezpečený protokol HTTPS.

Jen v rychlosti si představíme oba protokoly, o kterých je řeč:

Protokol http (hyper text transfer protokol)

Hypertext Transfer Protocol (http) je velmi jednoduše řečeno systém pro přenos a příjem informací přes internet. Nejčastěji se tento protokol používá pro přístup k html stránkám a je důležité mít na paměti, že i různé další zdroje mohou http protokol využívat ke svému přístupu. Samotný protokol http neumožňuje šifrování ani zabezpečení integrity dat. Chcete definici http v jedné větě? HTTP jako protokol je používaný pro přenášení prakticky všeho, co běžný uživatel zahrnuje do pojmu „WWW“. Předmětem tohoto článku ale není popis http protokolu, proto se do žádných větších definicí a akcí nebudu pouštět.

Protokol https (Hypertext Transfer Protocol Secure)

Protokol https vlastně vypadá uvnitř na chlup stejně jako původní HTTP, jen před odesláním jsou data zašifrována a elektronicky podepsána. Tento protokol byl vlastně vyvinut pro to, aby umožnil autorizaci a zabezpečené transakce. V mnoha ohledech je https totožné s http, protože se řídí stejnými základními protokoly. Https však nabízí další vrstvu zabezpečení, protože pro přesun dat používá navíc protokol SSL nebo TLS.

Data odeslaná pomocí protokolu HTTPS jsou zajištěna protokolem Transport Layer Security (TLS), který poskytuje tři klíčové vrstvy ochrany:

  1. Šifrování. Šifrování vyměňovaných dat, aby se udržela v bezpečí.
  2. Integrita dat. Data nemohou být během přenosu modifikována ani poškozena, aniž by změna nebyla detekována.
  3. Ověření dokládá, že uživatelé komunikují právě s tímto webem.

Pro potřebu článku je podstatné si pamatovat, že https je jednoduše bezpečnější než http.

Pohled Google na https

Určitě pro vás není velkým překvapením, že Google preferuje stránky, které jsou důvěryhodné, bezpečné a certifikované. Jak už jsem nastínil na začátku článku, společnost Google potvrdila, že webové stránky, které používají protokol HTTPS, budou mít vzhledem k těmto bezpečnostním aspektům malou výhodu. Stránky s protokolem https mají výhodu "velmi lehkého signálu" v rámci celkového algoritmu hodnocení, který má sice menší váhu než jiné signály, například vysoce kvalitní obsah, ale každý bodík navíc se prostě v dnešní době hodí.

Několik měsíců po uveřejnění této zprávy Google ve článku uvedl, že na základě svých počátečních testů ukázal signál HTTPS "pozitivní výsledky" z hlediska relevance a hodnocení ve výsledcích vyhledávání. Ten stejný článek předpovídal, že ve světle těchto informací se Google může rozhodnout pro další posílení signálu, protože chce prostě udržet uživatele v maximálním online bezpečí. To, že Google s https tak trochu tlačí na pilu, ukazuje i následující obrázek:
Obr. Procento výsledků na první straně SERP google (období březen – květen 2017)

 Obr. Procento výsledků na první straně SERP google (období březen – květen 2017)

Jaké jsou tedy SEO výhody přechodu na https protokol?

Ze všech článků, které v této souvislosti vyšly, je jasné, že https nabízí vyšší bezpečnost, takže je rozhodně dobrou volbou, pokud myslíte na bezpečí uživatelů a taky pokud chcete nahnat nějaké další bodíky k dobru ve výsledcích vyhledávání Google. Ale existují i další „SEO výhody“:

1.      Bodíky navíc

To je zřejmé. Jak už bylo řečeno, společnost Google potvrdila přidání SEO bodíků pro weby s https. Zabezpečený protokol je proto něco, na co byste měli myslet. Hodnota přechodu na HTTPS se s velkou pravděpodobností zvýší i v průběhu času.

K tomuto bodu si dovolím malou poznámku. Ve skutečnosti příliš neočekávejte, že HTTPS bude fungovat jako stříbrná kulka. Pokud je hodnocení vaším jediným zájmem, je pravděpodobné, že desítky věcí, které můžete v SEO udělat, budou mít daleko větší dopad. Na to pamatujte.

2.      Bezpečnost a soukromí

Mnoho lidí tvrdí, že samotné HTTPS poskytuje výhody jen tehdy, pokud váš web používá citlivá hesla či kreditní karty. To není tak úplně pravda. Dokonce i běžné webové stránky s relativně nudným obsahem mohou využívat šifrování HTTPS.

HTTPS přidává punc zabezpečení vašim webovým stránkám hned několika způsoby:

  • Ověřuje, že web je právě ten server, se kterým se má mluvit.
  • Vzhledem k tomu, že protokol HTTPS zabraňuje manipulaci třetími stranami, zastaví útoky typu Man-in-the-middle, takže vaše stránky budou pro návštěvníky bezpečnější.
  • Šifruje veškerou komunikaci včetně adres URL, která chrání „maličkosti“, jako je historie prohlížení a i čísla kreditních karet.

3.      Více údajů v Universal Analytics

Vždy, když návštěvnost přejde ze zabezpečeného webu, který jede na HTTPS na nezabezpečený web HTTP, referral data se ztratí. Tento provoz se v přehledu Universal Analytics zobrazí jako "Přímé" (neboli Direct). To je problém, protože potom nevíte, odkud skutečně traffic pochází (pokud používáte protokol HTTP, tak návštěvnost z webů, jako je třeba Chytrá Pěna, se v Analytics zobrazí jako "přímá", protože váš web používá protokol HTTPS).

Naštěstí existuje jednoduché řešení: při přenášení provozu na web HTTPS se tyto informace zachovávají. To platí vždy, ať už původní web používá HTTP nebo HTTPS. Jak stále více a více stránek přechází na https, je tento bod stále aktuálnější.

4.      Zelený štítek zabezpečeno

Spolu s https protokolem získáte i zelený nápis zabezpečeno (v Chrome prohlížeči) u vaší URL adresy. Zdá se vám to jako pitomost? Ve skutečnosti tomu tak být nemusí. Někteří uživatelé na se na toto naopak dívají, mohou získat větší pocit bezpečí a mohou vám tak snáze otevřít svoji peněženku. Opravdu, je to tak.

Aby to s https nebylo zase až tak jednoduché

I při https na nás čeká pár výzev, se kterými je potřeba počítat. Pár nepříjemností, o kterých je dobré vědět. Podívejme se na ně.

1.      Možné problémy s rychlostí

Vzhledem k tomu, že protokol HTTPS vyžaduje náročnější komunikační "povídání" mezi servery, má potenciál zpomalit vaše webové stránky. Přidejte k tomu skutečnost, že rychlost stránek je sama o sobě důležitým SEO faktorem, zvláště na mobilních zařízeních a potencionální problém je na světě.

Dobrou zprávou je, že pokud budete postupovat podle doporučených postupů, vaše stránky budou víc než dostatečně rychlé, aby byly schopny pracovat s protokolem HTTPS.

2.      Pozor na chyby při přechodu

Bezchybné přesunutí celého webu na HTTPS protokol vyžaduje relativně mnoho procesů. Je pak snadné přehlédnout důležité detaily.

  • Zablokovali jste důležité adresy URL v souboru robots.txt?
  • Provedli jste správnou kanonizaci URL, u kterých je to potřeba?
  • Přesměrovali jste skutečně správně všechny http URL na jejich https alternativy?
  • Zkusili jste změnit URL zpětných odkazů, které na váš web směřují?
  • Zkontrolovali jste vše ohledně https v Search Consoli?

Při přechodu na https je opravdu na místě myslet i na ty nejmenší detaily. Nezapomeňte na to.

3.      Dočasný pokles

Nějaký čas po přechodu na https vám může trochu klesnout návštěvnost z fulltextového vyhledávání nebo i výdělky z Google Adsense (budete mít menší RPM apod.). Není to pravidlo, ale objevit se to prostě může. Pamatujte, že pokud přejdete z http na https, je to pro vyhledávače změna všech URL na vašem webu. URL si musí vyhledávač opětovně projít a zaindexovat. Poklesy jsou ale dočasné. Je ale dobré s tím trošku počítat ve smyslu rčení „Počítej s horším, doufej v lepší“.

Co říci na závěr?

Moje rada je následující: Proveďte přesun webu na HTTPS, pokud je to pro vaše podnikání či pro vaše online aktivity přiměřené. Zdá se vám to vágní? Musí se to posuzovat individuálně, ale ve finále se většině webů vyplatí na zabezpečený protokol https přejít. Už jen z toho důvodu, že e-shopy se bez https nemohou zapojit do Google Nákupů.

Pamatujte: zabezpečení a důvěra na online projektech přispívají k malým bodovým ziskům v žebříčku Google a k velkým bodovým ziskům u uživatelů. Tak proč o tyto bodíky nezabojovat?

Pavel Horelica
SEO konzultant
ZPĚT Chci SEO
Pavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.

Co dalšího píšu?


Universal Analytics končí, přejděte na Google Analytics 4

21.11.2022 | Pavel Horelica
Od svého založení v roce 2005 se Google Analytics (GA) stal nejpoužívanějším nástrojem pro webovou analytiku na světě (v březnu 2005 Google koupil program pro analýzu webových statistik Urchin a v listopadu představil první verzi Google Analytics postavenou na Urchinu). A to z dobrého důvodu – je zdarma, snadno se používá a poskytuje cenné informace o návštěvnosti webu a chování uživatelů.

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů