Hlavní chyba při jednání s obchodním partnerem
Jde o nenápadnou maličkost - a na první pohled vypadá úplně neškodně. Všichni ji dobře známe. Zažíváme ji prakticky denně. A přesto dokáže nadělat velkou paseku.
Při prvním kontaktu s člověkem si o něm během několika sekund vytvoříme představu. První dojem.
Sympatický. Detailista. Pohodář. Protiva. Ředitel zeměkoule.
Je to pro nás jednoduché a pohodlné. Jenomže první dojem mnohdy klame. A při obchodování to platí dvojnásob.
Jakmile si vytvoříme tento první dojem, ovlivňuje pak naše chování. Náš vztah k člověku. Nabízené služby, průběh i realizaci obchodní transakce. A mnohdy taky cenu.
To ve výsledku znamená, že našeho „bručouna“ odbudeme narychlo vytvořenou nabídkou a doufáme, že si nakonec stejně nic neobjedná. Naopak pro našeho sympaťáka se doslova rozkrájíme, abychom mu vyhověli a vyšli vstříc.
Výsledek? Dost možná ztratíme důležitého klienta, který nebyl až takový bručoun, jak na první pohled vypadal. Nebo naopak ztratíme spoustu času obchodováním se sympaťákem, který si nakonec stejně nic neobjedná.
Zkuste se příště, až půjdete na obchodní jednání s novým klientem, úplně oprostit od podobného hodnocení. Nejde vám to? Nevadí. Tak se neoprošťujte, ale ihned člověka zařaďte do škatulky milý, sympatický, rozumný nebo pohodově naladěný…
Uvidíte. Budou se dít divy. Budete totiž příjemní a přirození. Budete se usmívat. To se odrazí na celé vaší komunikaci, jednání i obchodě. S takovým člověkem se mnohem snáze domluvíte. A třeba nakonec uzavřete životní odchod.
Navíc si uvědomte, že sami nemáte rádi, když jsme zaškatulkovaní. Jistě si vzpomínáte na školní léta. Šprt, třídní šašek, rváč… Jenom těžko jste se těchto nálepek zbavovali.
Tak to pojďme zkusit. Neškatulkujme.