Googlebot nemůže získat přístup na vaše stránky? Nepanikařte…
Tu a tam mnoho webmasterů či majitelů webových stránek s hrůzou v očích zjistí, že v nástroji Google Webmaster Tools na ně čeká zpráva:
Googlebot nemůže získat přístup na vaše stránky
Rada první: nezmatkujte, nepanikařte. Není to nic, kvůli čemu by Google vašemu webu usekl virtuální hlavu. Pokud se vám to stane jednou, dvakrát, třikrát za rok, je to v pohodě. To se stává, tak to prostě chodí. Tečka.
Obvykle to znamená, že Googlebot nedal echo do nástroje Google Webmaster Tools, že při dalším pokusu už došlo k úspěšné a bezproblémové návštěvě. Takže čekejte na další zprávu. Pokud se objeví dvě nebo tři stejné zprávy po sobě, začíná to krapet zavánět nějakým problémem a stojí za to se pustit do pátrání po příčině problému.
Kde je problém hergot?
Existuje řada příčin, které mohou problém způsobovat. Nejčastěji se jedná o technické problémy na hostingu (např. web často padá díky nárazově vysoké návštěvnosti nebo kvůli nevalné kvalitě hostingových služeb a bývá často nedostupný). Takže pokud vám od Google Webmaster Tools chodí zprávy o nedostupnosti, obraťte se na svého provozovatele hostingu. Ve většině případů to stačí.
Někdy vstup robota na stránky zakážou samotní webmasteři. Při úpravě či tvorbě stránek zakáží indexaci a zapomenou toto nastavení upravit na potřebnou hodnotu (klasicky to bývá u webů postavených na systému Wordpress, kde je přímo v administraci možnost zakázat vstup vyhledávačům). Indexace se dá zakázat na několika úrovních.
1) Na úrovni meta tagu
Tento meta tag:
Zakazuje indexaci té stránky, na které se meta tag nachází.
2) Souborem robots.txt
Zápis v souboru:
User-agent: *
Disallow: /
Znamená zakázání indexace všem robotům vyhledávačů. Proto na tento soubor mrkněte ještě předtím, než budete proklínat váš webhosting.
Takže dobrá rada nad zlato: zkontrolujte všechny výše uvedené možnosti, zda nemáte indexaci vašeho webu jakkoliv zakázanou.
Nástroj Google Webmaster Tools
Pokud u vašich stránek není nijak zakázána indexace (jakože většinou nebývá), přichází na řadu druhý krok. Mrkněte do nástroje Google Webmaster Tools. Přesně do části Procházení -> Chyby procházení. Zde překvapivě najdete podrobný výpis všech chyb, na které Googlebot při procházení vaším webem narazil.
Tento nástroj vám může hodně napovědět o tom, co že se to s vaším webem děje.
A co dál?
Pár drobných rad na závěr:
1) Měřte pomocí nástroje Pingdom Tools vytipované stránky (typicky homepage, kategorie, články)
2) Nechte si posílat notifikace o výpadcích v reálném čase
3) Buzerujte administrátora vašeho webu, dokud problémy neustanou
A teď už úplně na závěr: monitorujte, monitorujte, monitorujte.
Pavel Horelica
SEO konzultantPavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.czPavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.