Náš blog

kategorie blogu

GDPR a jeho dopad na váš firemní marketing

16.02.2018 | Lukáš Bryksa

GDPR je v plném očekávání a článků na toto téma je všude spousta. V posledních týdnech jsem se často setkal s dotazy klientů, jak GDPR ovlivní technicky chod firmy a interní marketing, tedy aplikaci online marketingu a jeho nástrojů. Pojďme se ve stručnosti podívat právě na toto téma.

V první řadě je potřeba si uvědomit, že GDPR se týká zavedení především interních procesů a žádný dodavatel vám nedá nějakou záruku, "řešení" na GDPR v oblasti IT. Nic takového neexistuje. Zajištění GDPR je zodpovědnost každé firmy a nikoliv jeho dodavatelů. Samozřejmě, u nich se počítá s tím, že poskytnou dostatek informací, podkladů a budou na GDPR změny připraveni.

Smlouva o GDPR

I u IT a online marketingových dodavatelů platí, že s nimi musíte mít smlouvu, že dodržují a mají zavedená pravidla GDPR ve své firmě a jsou oprávněni nakládat s daty vašich zákazníků. To je dobrý formální začátek, který bude muset mít každá společnost.

Další bezpečnostní opatření se pak již řídí prokázáním, že jste udělali maximum pro zabezpečení osobních dat v rámci možností daného subjektu (živnostník asi nepořídí šifrovací software za miliony dolarů jako korporátní společnost). To znamená, že jste něco očividného nezanedbali a snažili se o maximální ochranu dat.

Dopad na technická řešení

Do maximálního úsilí tak budou jednoznačně spadat základní bezpečnostní pravidla jako je zaheslované PC, dobře chráněný mail a celý server, případně jiná uložiště, chráněný web a admin s daty uživatelů skrze dobré heslo, SSL protokol (šifrování dat - poznáte podle HTTPS) a další postupy, které minimalizují možnost jejich zneužití.

Další praktickou částí bude uvést na vašem webu a případně dalších místech (kancelář, firemní směrnice) veškeré formální náležitosti GDPR, do kterých mimo jiné patří, jaká data a jak dlouho schraňujete, jak je bráníte proti napadení, jaké jste zavedli ochranné procesy, atd. Z tohoto popisu by se měl každý zákazník, ale i zaměstnanec v kostce dozvědět jak se s daty ve vaší firmě zachází.

Jaký osud čeká cookies?

Velké téma posledních dní je poté řešení cookies a jeho použití (cookies ukládají veškerá data o návštěvníkovi a díky tomu můžete vidět, kdo váš web navštívil, kde byl a cílit na něj další reklamu). Názory se zatím liší a 100% řešení popravdě není ještě definované. Je jasné, že pouze suché konstatování o tom, že máte na webu cookies a uživatel nemá jinou možnosti než kliknout na "Rozumím" vám již neprojde.

V úvaze je poté lepší informování a odkazování na firemní GDPR pravidla, nicméně podle definice by měl být uživatel schopen schválit či zamítnout jednotlivé nakládání s jeho daty (např. tedy chci uložit přístupy, ale nechci být sledován remarketingem) a také cookies zakázat a přitom mít dál obsah k dispozici. To je nyní téměř nemožné.

 V této oblasti se však dostávají na scénu samotné prohlížeče, které nejspíše tento problém vyřeší za webové provozovatele a v nastavení si tak sami určíte rozsah použití cookies na webech. Apple to již zavedl, další se chystají. Na závěr této části i jedna dobrá zpráva - podle všeho bude z pravidel GDPR vyňata základní analytika o návštěvách, tedy Google Analytics vám dále může získávat hodnotná data.

A z pohledu marketingu?

Podle některých vyjádření to vypadá, že Facebook, částečně i Google bude některá nařízení GDPR ignorovat a data o uživatelích dál schraňovat bez jejich výslovného souhlasu. Pokud nechcete riskovat případnou pokutu 20 milionů euro nebo 4 % ročního obratu, budete muset také omezit marketing.

Konkrétně se to týká:

  • remarketingu, který byste neměli používat, pokud nemáte souhlas od uživatele webu (nicméně služba je poskytována Googlem, tedy ten za ni zodpovídá a počítá se, že bude tato služba výrazně omezena)
  • e-mailových newsletterů (musíte mít výslovný souhlas uživatele se zasíláním, pouhý nákup či registrace již nestačí, pokud se to přímo netýká jeho nákupu, pak je to oprávněný mail)
  • Facebook reklama a jejich cílení
  • Gmail cílených reklam, které reagují na to, co máte v obsahu e-mailů

Dopadem uvedeného bude bezesporu také zdražení PPC kampaní a pozůstalých cílených reklamních kampaní (remarketing, FB reklama, ...).

Nezbývá než se dobře připravit a přizpůsobit se. Pokud potřebujete pomoct, napište nám a rádi vám poradíme.

 

 

 

Lukáš Bryksa
obchodní ředitel
ZPĚT Chci poradit
Lukáš Bryksa
obchodní ředitel email: lukas.bryksa@impnet.cz

Lukáš stál v roce 2009 u zrodu firmy. Často pracuje dlouho do noci nebo i o víkendech. Záleží mu totiž na vaší spokojenosti. Chce, abyste byli spokojení pořád. A ne jenom 40 hodin za týden.

Co dalšího píšu?


Chraňte si své duševní vlastnictví. Pomůžeme vám s ochrannou známkou

15.03.2017 | Lukáš Bryksa
Vlastní výrobky, patenty, služby a jiné nehmotné výsledky vaší práce můžete považovat za duševní vlastnictví. Chránit jej lze stejně jako dům nebo auto. Ochrannou známkou můžete také zabezpečit jakékoliv graficky znázorněné označení. Název vaší společnosti, výrobku nebo služby. A tím se odlišit od ostatních firem, které na trh přinášejí stejné či podobné produkty.

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů