Firemní blog: má pro vaši firmu význam?
Blog již dávno není pouze doménou pár jednotlivců, kteří jeho prostřednictvím vyjadřují svoje názory. Blogování se dostalo i do firemní sféry - společnosti se tímto způsobem snaží přiblížit svým zákazníkům a působit „lidštěji“. Navíc můžou pomocí blogu prokázat, že jsou ve svém oboru opravdovou autoritou.
Co vlastně znamená „blog“? Slovo blog vzniklo z anglického web log, tedy česky webový zápisník. Spojením slov vzniklo v zahraničí weblog a okolo roku 1999 se na jednom, tehdy ještě weblogu v USA, objevilo spojení we blog (my blogujeme). Tento název se pak uchytil do celého světa. Za historicky první veřejný blog se přitom nejčastěji považuje blog Justina Halla z roku 1994.
Definici blogu není možné vyjádřit jednou větou. Nejčastěji jde o názory člověka, který, glosuje nad tématy, které ho zajímají, baví, rozumí jim a chce tyto informace vykřičet do světa. A pokud píše zajímavě a zábavně, ostatní lidé jeho blog rádi čtou.
Firemní blogy
Blogy dneska nepíšou jen jednotlivci, ale taky celé firmy. Nejčastěji v technických oborech, kde zaměstnanci firmy popisují např. své výrobky, služby či technologie. A to jazykem, kterému rozumí široká veřejnost - blog tak plní vzdělávací funkci, sbližuje firmu s jejími klienty a zároveň dokazuje odbornost dané firmy = vytváří z ní autoritu.
Na druhou stranu existují odvětví, ve kterých blogování moc význam nemá. Jen těžko si lze představit blog společnosti vyrábějící dopravní značky nebo třeba úklidové firmy. Jistě, můžete namítnout, že i v těchto sférách by šlo „něco vymyslet“, jenže - jakmile blog píšete z donucení a jen proto, aby tam něco bylo, je lepší ho nepsat vůbec.
Pokud tedy nemáte svůj firemní blog, nevěste hlavu. Podle jednoho britského výzkumu mělo v roce 2000 vlastní blog jen 5 % oslovených firem. Novější výzkumy bohužel nejsou k dispozici, ale lze předpokládat, že v Česku se budeme pohybovat na podobné cifře.
Sečteno a podtrženo - jestliže pracujete v rychle se měnícím odvětví, které neustále přináší nové a nové věci, můžete blogování zkusit. Byť vám to ze začátku může připadat divné, postupem času si zvyknete a začne vás to bavit. O to víc, když se časem pod vašimi články začne objevovat diskuze a někteří zákazníci se vytasí s tím, že vás oslovili díky tomu „supr článku o desetijádrovém procesoru“.
Rozhodně se ale do ničeho nenuťte. Blog psaný z donucení je předem odsouzený k záhubě. V takovém případě raději svou energii vložte jinam - třeba pro své zákazníky vymyslete výherní soutěž J
Lukáš Bryksa
obchodní ředitelLukáš Bryksa
obchodní ředitel email: lukas.bryksa@impnet.czLukáš stál v roce 2009 u zrodu firmy. Často pracuje dlouho do noci nebo i o víkendech. Záleží mu totiž na vaší spokojenosti. Chce, abyste byli spokojení pořád. A ne jenom 40 hodin za týden.