Facebookové soutěže – na co si dát pozor?
Zábava pro fanoušky, spousta starostí pro tvůrce. Tak by se daly ve zkratce definovat Facebookové soutěže – nástroj, který dokáže přinést spoustu dobrého, ale také vysát vaší peněženku bez většího efektu.
To, že dobře vytvořená soutěž dokáže nastartovat aktivitu na nových stránkách nebo probrat k životu ty stagnující, je známý fakt. Můžete získat velké množství nových fanoušků na stránku, přivést účastníky soutěže na svůj web, získat skvělý a autentický obsah od fanoušků nebo třeba představit nový produkt široké skupině lidí. Tohle je však ideální případ, který se nemusí vždy povést. Existují totiž čtyři body, na které si musíte dát pozor, než soutěž spustíte.
Zábava, která není pro každého
Je to už několik let, co se se soutěžemi na Facebooku roztrhl pytel. Nenarazit na nějakou soutěž několikrát týdně bylo, a vlastně pořád je, takřka nemožné. Nabízí se však otázka, jestli to je způsobené tím, že soutěže přináší všem skvělé výsledky a proto je každá firma vytváří, nebo je to prostě jenom trend a vidina lehce získaných fanoušků (prodejů, lajků, sdílení – doplňte si podle vlastního přání) - věc, která konkurenci funguje, tak proč ji nezkusit bez většího zamyšlení se také.
Bohužel, platí většinou ta druhá možnost. A tím se dostáváme k problému nejen Facebookových soutěží – to, co funguje skvěle jednomu, nemusí vůbec fungovat druhému. První věc, nad kterou byste se měli zamyslet je tedy – je pro můj obor podnikání smysluplné vytvářet soutěž? Pokud jste majitel e-shopu s rychloobrátkovým zbožím, odpověď bývá většinou vcelku jasná. Jako ceny totiž můžete nabídnout svoje produkty. Pokud poskytujete ale nějaké specifické služby, s volbou ceny je to problém. Můžete samozřejmě nabídnout výhercům slevový poukaz na služby, ty však ale nejsou takovým lákadlem, jako „reálná“ cena. Druhou možností je nabízet jako cenu cizí produkt. Ten sice přiláká více soutěžících, otázkou však je, nakolik takoví lidé budou pro vaše podnikání relevantní. A investovat peníze do získání nerelevantních fanoušků je minimálně neefektivní.
Pozor na pravidla
Druhým bodem, na který si musíte dát rozhodně pozor, jsou pravidla soutěží. Existuje několik stálých a jasných pravidel. Nicméně Facebook je často mění a proto doporučujeme sledovat jeho oficiální stránky.
Nesmíte tedy:
- Stanovit jako podmínku soutěže sdílení příspěvku.
- Stejně tak ani vyzývat účastníky k označování přátel na soutěžních fotkách.
- Požadovat od účastníků více osobních informací, než opravdu nezbytně potřebujete.
- Soutěž pořádat z osobního profilu.
Dále musíte uvést tyto informace:
- Jasnou informaci, že se jedná o soutěž a prohlášení, že Facebook není pořadatelem soutěže a nemá s ní žádnou souvislost.
- Přesně definovanou cenu, kterou může účastník získat.
- Popis toho, jak se mohou fanoušci zúčastnit – co tedy mají udělat, co naopak dělat nemají, jaké informace od nich potřebujete a proč.
- Termín soutěže – kdy začíná, kdy končí příjem soutěžních příspěvků, kdy končí hlasování,…
U soutěží ale můžete (a měli byste):
- Jako podmínku účasti vyžadovat zasílání materiálů do zpráv.
- Vyzývat fanoušky a účastníky k „lajkování“ soutěžních příspěvků.
- Pro soutěže používat speciální aplikace.
Jasně definovat veškerá pravidla soutěže – účastníci jsou totiž často kreativní nejen, co se týče soutěžních příspěvků, ale také hledání kliček v pravidlech. Někdy vám ale spoustu starostí přinesou jenom špatně napsané podmínky účasti – účastníci se pak na ně budou stále doptávat, případně je špatně pochopí a budou soutěžní příspěvky například namísto pod příspěvek posílat vám do zpráv.
Mám jim co nabídnout?
Představte si, že se vám soutěž skvěle povede a na svou stránku přivedete stovky nebo tisíce nových uživatelů. Ti však přišli za jediným účelem – vyhrát v soutěži. Pokud jim nemůžete nabídnout něco navíc, většina z nich vám „lajk“ ze stránky ihned po soutěži odebere, nebo se minimálně na vaši stránku už nikdy nepodívá. Třetím bodem k zamyšlení před vytvořením soutěže tedy je – mám fanouškům co nabídnout i mimo samotnou soutěž? Pokud ne, soutěž nedělejte. Na 99 % vám totiž nepřinese to, co od ní očekáváte.
Není ale nezbytné kvůli soutěži přispívat na stránku 5x denně. Máte na ní několik zajímavých tipů? Paráda, spousta návštěvníků si je jistě ráda přečte. Sdílíte na stránce odkazy na články z vašeho blogu? Super, dostanete nové uživatele přímo na web a ještě jim poskytnete zajímavé informace. Jak vidíte, soutěž na Facebooku tedy není nějakou náhodnou akcí oddělenou od ostatních marketingových aktivit. Je to spíš zlatý hřeb dlouhodobé práce, který vám může přivést velké množství lidí. Pokud jim ale nebudete mít co říct, rychle vám zase odejdou.
Mám čas soutěž řešit?
Vytvořit dobrou soutěž je časově náročné. V dnešní záplavě soutěžních příspěvků je dobré přijít s něčím originálním, jak uživatele Facebooku zaujmout. Ostatně, čím originálnější soutěž, tím více se šíří sama od sebe a šetří vám tak spoustu peněz za propagaci. Hodně času zabere také samotné definování cílů soutěže. Chcete získat nové fanoušky stránky? Chcete od soutěžících zajímavý obsah, který budete následně používat? Chcete představit nový produkt? Definovat si cíl je jedna z nejdůležitějších, ale často také hodně zdlouhavá aktivita.
A samotným spuštěním soutěže vaše práce nekončí. Budete po fanoušcích vyžadovat, aby soutěžní fotky umísťovali pod příspěvek? Pak vás čeká nekonečné kontrolování, zda se v odpovědích neobjevují nevhodné materiály. Chcete mít tohle pod kontrolou, a fotky si raději necháte zaslat do zpráv a budete je na stránku přidávat sami? Rozhodně tím získáte větší kontrolu, ale časově to pro vás bude ještě náročnější.
A jak budete vyhlašovat vítěze? Hlasování pomocí „lajků“ je sice často používaná technika, nicméně kvůli jejich kupování a systému „lajk za lajk“ je vhodné alespoň v poslední fázi vybírat pomocí „odborné poroty“. Na závěr vás pak čeká samozřejmě vlastní zhodnocení soutěže. Poslední otázku, kterou si tedy musíte položit je – mám dostatek času soutěž pořádat?
Soutěž vs. reklama
Pokud máte s nějakým z těchto bodů problém, zkuste se ještě jednou dobře zamyslet, jestli opravdu soutěž chcete pořádat. Peníze a čas, který do nich vložíte, byste totiž možná mohli investovat mnohem efektivněji – třeba do klasické reklamy. U té většinou na základě zkušeností víte, jaké výsledky vám přinese – a ve většině případů je levnější a přináší více konverzí než špatně provedená soutěž.
Radek Hájek
specialista na sociální sítěRadek Hájek
specialista na sociální sítě email: radek.hajek@impnet.czRadek je kouzelník přes sociální sítě. Se vším vám poradí – od vytvoření zajímavého obsahu až po výběr správného rozměru obrázků na Facebooku. Prozradí vám, co zlepšit i na co si dát pozor a vyčaruje pro vás hotové divy. Ve volném čase si rád dopřeje filmový maraton Harryho Pottera.