EET čeká od března i e-shopy. Není se čeho bát
Obávaná elektronická evidence tržeb je už v plném proudu v restauracích a v ubytovacích zařízeních. E-shopy si zatím sice mohly oddechnout, ale od 1. března se to týká i jich. O které platby se jedná? Jak si zažádat o certifikát? Pokud vlastníte e-shop, připravte se raději včas, abyste administrativu nedoháněli na poslední chvíli.
Čeho se EET netýká?
Z EET pro e-shopy jsou vyškrtnuty pouze platby převodem na účet. Pokud na vašem e-shopu jiný typ platby neposkytujete, elektronická evidence tržeb se vás netýká a dál už vlastně nemusíte číst. Dejte ovšem pozor, jakým způsobem posíláte zboží a jak se platí dobírka. Dobírka převodem na účet je z EET také vyškrtnuta.
Podle vyjádření ministra financí Babiše se dobírka neeviduje ani v případě, že zákazník zaplatí kurýrní službě hotově, pokud je pak poslána obchodníkovi na bankovní účet. Jinak se dobírka eviduje, pokud by byla vyplácena v hotovosti přímo podnikateli nebo jeho zástupci.
Čeho se EET týká?
Pokud u vás zákazníci mohou platit online kartou nebo jinou online platební metodou typu Paypal apod., je nutné tržby evidovat. V případě, že máte výdejní místa či pobočky, kde se dá zboží převzít a zaplatit hotově či kartou, i zde pro vás vzniká tato povinnost.
Krok č. 1. – Autentizační údaje
Každý podnikatel nejprve musí získat jméno a heslo, pod kterými se do webové aplikace Elektronická evidence tržeb bude pravidelně přihlašovat. Pokud máte datovou schránku, můžete vyplnit formulář online – autentizační údaje vám do ní vzápětí přijdou. Pokud datovou schránku nemáte, musíte si osobně zažádat na některém pracovišti finančního úřadu, kde vám údaje budou předány ihned, v zapečetěné obálce.
Krok č. 2. – Vystavení certifikátu
V momentě kdy máte autentizační údaje, můžete se již přihlásit do aplikace EET, kde musíte vyplnit údaje o provozovnách, jejichž číslo bude pak na vystavené účtence napsáno – e-shop se dle zákona o EET rovněž považuje za provozovnu. Nezapomeňte vyplnit údaje také v případě, že máte nějakou výdejnu zboží. Poté již můžete vygenerovat certifikát a to dvěma způsoby – vytvořením žádosti v prohlížeči či načtením ze souboru. Certifikát platí 3 roky, pokud však jeho platnost potřebujete ukončit dřív, stačí kliknout na tlačítko Zneplatnit.
V momentě, kdy již máte vygenerovaný a nainstalovaný certifikát, můžete evidovat tržby. Účtenky můžete vystavit elektronicky a poslat zákazníkovi například mailem – zákon se k formě účtenky přesně nevyjadřuje. Zákazník by o tom však měl být zpraven dopředu a je proto dobré tuto skutečnost zahrnout do obchodních podmínek. Účtenku můžete také zákazníkovi poslat poštou se zbožím, případně ji připravit v takovém formátu, aby si ji zákazník mohl vytisknout sám. Do EET je logicky nutné evidovat i storno platby a změny objednávky.
Drobná větička za hodně peněz
Abyste se vyhnuli mastné pokutě, nezapomeňte si na webové stránky umístit tento text: „Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“
Nic to není
E-shopy mají tu jednoznačnou výhodou, že EET pro ně nebude natolik výraznou změnou, jako pro obchodníky, které své tržby počítají na tržišti na kalkulačce. V podstatě tak znamená jen úpravu objednávkového softwaru a vyřízení administrativy kolem autentizace a registrace. I tak je ale dobré připravit se dopředu a neriskovat zbytečné pokuty. Kontroloři se totiž nevyhnou ani e-shopům a můžeme se těšit na testovací nákupy.Lukáš Bryksa
obchodní ředitelLukáš Bryksa
obchodní ředitel email: lukas.bryksa@impnet.czLukáš stál v roce 2009 u zrodu firmy. Často pracuje dlouho do noci nebo i o víkendech. Záleží mu totiž na vaší spokojenosti. Chce, abyste byli spokojení pořád. A ne jenom 40 hodin za týden.