E-commerce Expo Prague pohledem Lukáše Bryksy
Předposlední lednový den se v pražských Letňanech uskutečnil první ročník veletrhu a konference E-commerce Expo Prague, který jsme si nemohli nechat ujít. Přinášíme vám první dojmy z prezentovaných novinek a načerpaných informací.
Premiérový veletrh a konferenci E-commerce Expo pořadatelé vtěsnali do jednoho dne a do jedné haly pražského výstaviště v Letňanech. Veletrh byl otevřen pro veřejnost zdarma, na konferenci s řečníky umístěné v horním sále haly si musel zájemce připlatit. Co přinesl den nabitý tématem e-commerce a jaká je jeho expanze z ČR na zahraniční trhy?
Veletržní část poskytla zázemí několika desítkám stánků. Od menších prezentujících firem až po velké stánky VIVmailu, Seznamu či Heureky jsme mohli vidět různá témata v oblasti online řešení. Nejčastěji šlo o pronájmy e-shopu pro začínající subjekty (Shoptet a další), mailingové systémy (VIVmail, mailkit,…) nebo marketingové a vývojářské agentury všeho druhu nabízející své služby.
Mimo tyto mantinely bylo pouze několik stánků jako Lajkomat.cz pro podporu Facebooku, Recruitis pro personalisty a nábor nebo platební brána GoPay či alternativa pro klientské splátky Airplatba.
Nejvyhledávanější byla konzultace s odborníky
Firmy Heureka.cz nebo Seznam.cz pojaly prezentaci jako možnost konzultovat, což viditelně využívalo dost lidí a myslím si, že odcházeli spokojeni s výstupem, který dostali. Místa, kde se tvořily fronty nejvíce, byly pulty, u nichž účinkovali řečníci z konference (mimo jiné např. Jan Kvasnička) a pár dalších odborníků na různé oblasti e-commerce.
Je jen škoda, že tyto stolky byly v neustálém obležení lidí, takže čekací doby byly dost dlouhé. Myslím, že platící návštěvníci konference by si zasloužili pár minut na konzultaci také, k čemuž se paradoxně mohli dostat nejméně, protože měli volné pouze krátké pauzy mezi přednáškami.
Čeští i zahraniční řečníci a expanze do zahraničí
Konference nabídla celkem osm 30 až 40 minutových bloků s českými i zahraničními řečníky. Rozhodně oceňuji pár zvučných jmen a jednotné zaměření celé konference na expanzi na další trhy. To téma je v Česku velmi diskutováno, ale informace, podle mého názoru, stále chybí.
Z těch nejzajímavějších přednášek bych rád vyzdvihl vždy praktického a konkrétního Jana Kvasničku, který své příklady uváděl na e-shopu VaseCocky.cz a Pelikan.cz. Skvělé UX tipy byly tentokrát zaměřeny na zahraničí a hlavním poselstvím je, že přeložená kopie e-shopu skutečně není vhodná pro vstup na zahraniční trh.
Je nutné provést úpravu celého konceptu. Věděli jste např., že v Anglii či Švýcarsku platí v e-shopech kartou více než 85 % zákazníků, zato u nás je to jen 32 % a 55 % zákazníku preferuje stále dobírku? Že v žádné evropské zemi, vyjma České a Slovenské republiky, se osobní odběr zboží nepoužije ve více než 0,5 % objednávek?
Ještě před Honzou Kvasničkou vystoupil druhý Honza, tentokrát Vohryzek, který na konferenci zastupoval Google. Velmi inspirativní a zajímavá mi připadala jeho statistika tržeb z e-commerce napříč celým světem. V roce 2015 tržby činily 1,5 bilionu dolarů, v roce 2020 se očekává až 4,1 bilionu dolarů, z toho jen v Evropě 308 miliard USD. Tomu se říká skvělý potenciál, nemyslíte?
Příklady ze zahraničí – analytické a vizionářské tipy
Další zajímavé téma představovaly nástroje důležité pro analýzu trhu před samotným vstupem. Mezi ty užitečné patří Google trends, Consumer parameter nebo Market Finder (g.co/marketfinder), což je původní interní nástroj Googlu pro komplexní analýzu trhu. Pro veřejnost byl uvolněn teprve před třemi měsíci a po vyzkoušení na několika příkladech musím konstatovat, že je to opravdu silný pomocník pro rozhodování jakým směrem a na jaké trhy se s vaším produktem vydat.
Zahraniční řečník Brian McBride (vede ASOS, jeden z nevětších, celosvětově působících e-shopů s oblečením), který hovořil o důležitosti jít kupředu a o nesmírné síle nákupu přes mobilní zařízení (např. 70 % návštěvnosti Amazonu a 50 % objednávek jsou přes chytrý telefon). Strana poptávky je přitom připravena - 500 milionů zákazníků z Číny už nyní vlastní chytrý telefon. CEO Heuréky Tomáš Baverman mluvil o potenciálu vstupu na maďarský trh. Na závěr jsme si mohli poslechnout neskutečný příběh FootShopu a jeho expanze, nebo zhodnocení kladů a záporů prodeje přes Amazon.
Úroveň přednášek i prezentací byla v pořádku a ocenil jsem možnost dotazů na řečníky skrze sli.do.
Konference ano, ale veletrh?
Tak co, vyrazíte příští rok na E-commerce Expo Prague? Pokud hledáte rychlou inspiraci či intenzivní přednášky, doporučím vám navštívit konferenci. Zda stojí za návštěvu pouze veletržní část, tím už si tak jistý nejsem.
Lukáš Bryksa
obchodní ředitelLukáš Bryksa
obchodní ředitel email: lukas.bryksa@impnet.czLukáš stál v roce 2009 u zrodu firmy. Často pracuje dlouho do noci nebo i o víkendech. Záleží mu totiž na vaší spokojenosti. Chce, abyste byli spokojení pořád. A ne jenom 40 hodin za týden.