Definujte si svého Frantu Vomáčku a komunikace půjde líp
Vždycky mě pořádně rozčaruje, když přijdu na e-shop děsně cool firmy, koupím si děsně in sluneční brýle, se kterými uvidím svět v barvách duhy a pak mi přijde e-mail se slovy: „Vážený zákazníku, děkujeme za váš nákup na e-shopu. Vaše objednávka…..“ Proč ten e-mail taky není cool a in? Protože daná firma nemá sjednocenou komunikaci a neví, pro koho píše. Vy tu chybu nedělejte.
Všechny velké firmy mají zázračný manuál, který shrnuje, jak máte se zákazníky hovořit, jaká slova používat a jak to má celé vyznít. Jenže co naplat, když máte firmu o pěti zaměstnancích a desetitisíce na magický komunikační manuál nemáte zrovna při ruce? Zkuste to sami. Definujte si, kdo je váš zákazník.
1. Komu to prodáváme?
Váš e-shop už nějakou tu dobu frčí, takže sami víte, kdo u vás nejčastěji nakupuje. Vezměte si papír a tužku a pište se mnou. Je to žena nebo muž? Kolik jí je let? Co asi dělá za zaměstnání? Má nějaké koníčky? Jaké problémy asi řeší? Jaký argument ji/ho nejlépe přesvědčí, aby si váš produkt koupil?
Už se nám to rýsuje? Vezměme si třeba e-shop s domácí kosmetikou a dalšími domácími BIO srandami. Asi se shodneme (a objednávky nám to potvrdí), že na takovém e-shopu více nakupují ženy než muži. A protože domácí produkty nebývají nejlevnější, této ženě nebude asi dvacet let, ale spíše 30 +. Přivítejte Kamilu Vomáčkovou, které je 35 let.
Abychom nezůstali genderově nevyvážení, vezměme si na druhou stranu e-shop se sportovní výživou, kde bude naopak častějším zákazníkem muž. Třeba Franta Vomáčka, pětatřicetiletý podnikatel, který si s činkami vybíjí pracovní vztek.
2. Jaký problém řeší?
Zamysleme se nyní nad tím, co asi Kamila řeší. Řekněme, že pracuje jako účetní, má dvě děti a zajímá ji, jestli žijí ve zdravém prostředí. Proto nechce nakupovat škodlivé komerční šampony, které obsahují látky, se kterými vyblýskáte i svou novou Škodovku. Stejně tak nechce kupovat jídlo, které obsahuje strašidelná éčka, antibiotika a další chemikálie.
Franta tráví celý den po schůzkách a navečer potřebuje shodit asertivní obličej a vybít si vztek. Když už ale posiluje, chce z toho taky něco mít, přeci jen, ty svaly nerostou samy. Proto se zajímá o výživu pro sportovce a doplňky stravy, které mu pomohou svaly podpořit.
3. Co přesně chce slyšet?
Kamila má problém a ten potřebuje vyřešit. Chce zdravě žít, ale vzhledem k tomu, že veškerý čas tráví v práci nebo s dětmi, nemá čas nad nákupy příliš přemýšlet. Stejně tak Franta, protože má plnou hlavu starostí, nechce trávit čas přemýšlením nad tím, co má kdy jíst a pít. Oba hledají něco, co mohou mít rychle, co neublíží jejich zdravotnímu stavu a naopak jim to pomůže.
4. Co jim řekneme?
Kamile i Frantovi musíme říct, že máme řešení pro jejich problém. Pro Kamilu máme domácí kosmetiku i BIO potraviny, které jí na jedno kliknutí pošleme až domu, nebo do výdejny na Uloženku, kterou má před barákem. Taky jí můžeme nabídnout věrnostní program, ve kterém se jí vždy připomeneme s tím, co jí chybí a dáme jí za to spoustu věrnostní bodů. Aby nad ničím nemusela přemýšlet.
Frantovi zase nabízíme doplňky stravy, které pomohou zregenerovat a podpořit svaly, uleví kloubům a pokud je bude konzumovat pravidelně, dostane jako bonus slevu na proteinové tyčinky.
5. Jak na ně budeme mluvit?
Vaše zákazníky máte před sebou. Teď už si můžete rozmyslet, jakým způsobem na ně budete mluvit. Oslovíte je na sociálních sítích nebo reklamou ve vyhledávání? Budete jim vykat nebo tykat? Jaká slova k tomu budete používat? Kdo budete vy? Mluvíte za značku, za tým nebo za sebe? Budete Frantovi a Kamile kamarádem, nebo autoritou?
Rozmyslete si, jak chcete působit, jaký zanechat dojem a podle toho nastavte komunikaci. Napište Kamile, že jí děkujete, že se rozhodla zachránit svět, protože díky skvělému šamponu nevymře rybička kanálová, nebo jiný ohrožený druh. Jí to potěší a nakoupí znovu. Napište Frantovi, že teď už se bude při posilování cítit mnohem lépe a klouby mu za pár let poděkují. Bude rád, že na něj myslíte. Všechno lepší než „Vážený zákazníku, děkujeme za objednávku na našem e-shopu…“
To si totiž nikdo nezapamatuje. A příště ty produkty nakoupí jinde.
Kristýna Sládečková
copywriterKristýna Sládečková
copywriter email: kristyna.sladeckova@impnet.czKlíčem k úspěšnému webu jsou originální texty, které vzbudí pozitivní emoce. A těmi Kristýna nešetří – každý text je pro ni kreativní hra se slovy a zároveň krátký příběh, který překvapí, zaujme a prodá.