Náš blog

kategorie blogu

Copy Camp 2017: V zajetí příběhů, aneb když není kontext, vytvořte ho

Kde není příběh, tam ani kuře nehrabe. Lépe řečeno, kde není background, tam zákazníka neudržíte. Letošní CopyCamp se nesl v duchu dalších zajímavých přednášek o tom, co copywriterům na papíře nesmí chybět, co jim nesmí chybět v hlavě a co si mohou dovolit napsat, aby se ve finále nepotili v soudní síni. A nechyběla také spousta inspirace a situací, ve kterých příběh vyhrál na celé čáře.

7. ročník CopyCampu organizátoři pojali tak trochu lékařsky. Co dělat s nemocným webem? Jak vyléčit texty? Zamyšlení tímto způsobem vlastně vůbec není na škodu. Co s vámi udělá lékař na prohlídce, když vám není dobře? Otestuje vás, nasadí léčbu a pak vás otestuje znovu – jestli to všechno klaplo.

To chci taky

Dobrá přednáška se pozná tak, že publikum sedí tiše jak pěna, hltá přednášejícího pohledem a na tváři se mu zrcadlí dychtivé „to chci taky“. Každý copywriter sní o tom, že bude psát pro nějaký věhlasný brand, značku, kterou každý zná a přinese mu dostatečnou prestiž a uznání.

Copywriter Richard Dobiáš ale přesvědčil posluchače o tom, že si takový brand mohou vytvořit sami a následná pýcha bude ještě větší. Srdceryvná story o tvorbě zajíčka Zajdy, maskota lyžařské školy, který následně učaroval malým i velký lyžařům a neznámou sjezdovku na Vysočině prakticky proměnil v Aspen, zaujala snad všechny osoby v sále.

Podobně inspirativní byl i příběh knihkupectví Martinus, který zase vsadil na rozšiřování knižní kultury třeba organizací dne nepřečtených knih, darováním knih a tvorby soutěží pro knihomoly.

Takže poučka číslo 1. Chcete brand, který publikum pomalu pozná i po čichu? Vytvořte pořádný příběh od srdce, nebo od kolegy z týmu.

Takové chyby já nedělám

Další typ přednášek byl skvělým shrnutím chybek, které sice nikdo z copywriterů samozřejmě nedělá, ale i mistr tesař…Tak třeba vkládání svého ega do textů. Zákazníky vůbec nezajímá, kdo daný text psal, chtějí se jen dostat na web, přečíst si informace a získat to, co potřebují. Nesčetně pohledů po této tezi putovalo k zemi.

Dostalo se nám poučení také o tom, jak je důležité zákazníky webem intuitivně provázet, jaké metody zvolit při namebuildingu a jak si oblíbit mailing, který většině copywriterů leze krkem. Stačí víc koukat do mailingů ve vaší vlastní poště a získané emoce si zapsat za uši.

Poučka číslo 2: Mystifikujte, fabulujte, buďte kreativní, ale nezapomeňte občas na kompromis, stručnost a jasnost. A napište si na nástěnku, že vůbec nikoho nezajímáte.

Nejlepší výrobek na trhu? Drahá sranda

Výprodej, jedinečný, zdarma, slevy, původní a exkluzivně, jsou slova, která na nás vybalila advokátka Petra Dolejšová. Z přítomných se k jejich používání přihlásili téměř všichni, a proto přednášející nezbylo než publikum vyděsit, co všechno se může stát, když se pustíme do klamavé reklamy. Některé kauzy byly sice úsměvné, ale mnohé z nich byly podstatným podnětem k přemýšlení. Třeba výraz „nejlepší na trhu“, který lze použít jen v případě, že je trh buď doopravdy velký, nebo že proto máme nějaký průzkum, opět vyvolal reakci ve stylu pohledy do země.

Poučka číslo 3: Ještě jednou si přečtěte Zákon o regulaci reklamy a mrkněte i na klamavou reklamu. Protože i nejnižší ceny na trhu se mohou pořádně prodražit.  

A nakonec trochu přiostříme

Poslední dvě přednášky byly trochu z jiného soudku, přednáška neziskové organizace Loono vysvětlovala, jak probíhá crowfundingová kampaň na hithitu, na které organizace rozjela projekt #prsakoule nabádající k prevenci rakoviny prsou a varlat. Přemíra emocí dokáže zázraky, což bylo z vybrané částky jednoznačně vidět.

Pomyslnou třešinkou na dortu byla přednáška kontroverzního bulvárního novináře Pavla Novotného, který by se se svými poskoky, padajícími kalhotami a plamenným projevem dobře vyjímal i ve stand-up comedy. Na kauze Marka Víta účinně vysvětloval, jak je Facebook dobrým nástrojem. Nejen k propagaci, ale i k možnosti být všude a nikde.

Poučka číslo 4: Facebook je účinnější než teleport a bez emocí to nejde.

Co z toho vyplývá?

Pokašlává váš web? Tak zavolejte copywritera, místo fonendoskopu má sice klávesnici, ale i tak by to mohlo fungovat. Nemáte příběh? Vymyslete si ho, nebo se poraďte se svým okolím, někdy je napadnou lepší věci než vás. Pište stručně, jasně a výstižně, aby vás ČOIka nenachytala na švestkách a zároveň udržujte kreativitu.

A pokud k tomu máte dobrý důvod, všechny pravidla můžete porušit.

PS: Kolik copy pravidel jsem v textu porušila?


Kristýna Sládečková
copywriter
ZPĚT Chci Copywriting
Kristýna Sládečková
copywriter email: kristyna.sladeckova@impnet.cz

Klíčem k úspěšnému webu jsou originální texty, které vzbudí pozitivní emoce. A těmi Kristýna nešetří – každý text je pro ni kreativní hra se slovy a zároveň krátký příběh, který překvapí, zaujme a prodá.

Co dalšího píšu?


9 tipů jak psát jako copy maestro, i když vám ve škole slohovky nikdy nešly

Napadne vás úžasná myšlenka, uděláte průzkum a zjistíte, že jste našli díru na trhu. A pak už chybí jen krůček k tomu rozjet úspěšné podnikání. Byla by škoda si vylámat zuby na tom, že uděláte nudný web či e-shop, kterým vaši úžasnou myšlenku zabijete. A protože se vám výplata copy maestrovi nevejde do rozpočtu pravděpodobně, zkuste to sami.

Jak připravit školení, aby to nebyla strašná nuda?

Školení není totéž co škola. Nemáte před sebou rozjívené děti, které nebaví sedět a poslouchat, ale klienty, kteří zaplatili za to, aby se něčemu novému naučili. Jenže ti také nechtějí dlouhé hodiny sedět a poslouchat. Kurzy musí být co nejinteraktivnější, ale zároveň ne na sílu naplněné přiblblými aktivitami.

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů