Náš blog

kategorie blogu

Co jsou strukturovaná data (rich snippety) a proč byste je měli používat?

23.02.2018 | Pavel Horelica

Možná jste už zaslechli nebo četli něco o strukturovaných datech, rich snippets, mikroformátech, mikrodatech, nebo jste možná někde viděli zmínku o Schema.org a JSON-LD. Ale co tyto výrazy přesně znamenají? Co to jsou ta strukturovaná data? Co dělají a co umí? A co mají co do činění se SEO? Pro všechny ty, kteří v tomto nemají úplně jasno, je určen právě tento článek. Jdeme na to.

Co jsou to strukturovaná data?

Uvědomme si, že mnoho webových stránek je generováno z dat, která jsou různě uložena v databázích. Tato data jsou ve výsledku naformátována do kódu HTML, aby mohla být v prohlížeči vhodně zobrazena uživateli. Pro vyhledávače ale může být obtížné dokonale pochopit a efektivně interpretovat tyto informace.

A právě strukturovaná data umožní vyhledávačům lépe pochopit informace na webu.

Strukturovaná data jsou tedy vlastně kus zdrojového kódu, který můžete na své webové stránky umístit. Ale co víc, je to kus kódu v určitém formátu, napsaný tak, že mu vyhledávač rozumí. Přesněji řečeno, vyhledávač rozumí obsahu, který je ve zdrojovém kódu obsažen. Pozná, co mu chcete říct, a podle těchto informací může upravit vzhled vašeho webu ve výsledcích vyhledávání. Strukturovaná data tedy umožňují vyhledávačům vaše stránky nejenom projít, ale také skutečně pochopit.

Jeden příklad za všechny

Představte si, že máte webové stránky s množstvím receptů. Pokud vhodně přidáte strukturovaná data přímo na stránku s receptem, vyhledávače díky nim získají informace navíc. A tyto informace se pak promítnou do vzhledu vašeho webu ve výsledcích vyhledávání. U vašeho webu bude zobrazen obsah, který ho rozšíří, obohatí a zvýrazní.

„Strukturované informace jsou vlastně jakési označování dat na konkrétní stránce. To umožňuje vyhledávačům lépe porozumět informacím aktuálně umístěným na webové stránce vaší firmy a poté tyto informace použít ke zlepšení vzhledu vašeho webu ve výsledcích vyhledávání.“

Obrázek řekne více, než tisíc slov

Možná vám to vysvětlení přijde složité. Možná máte pravdu, lépe nám strukturovaná data vysvětlí obrázek.

Z obrázku je jasně vidět, že stránka se strukturovanými daty má ve výsledcích vyhledávání obsaženo nepoměrně více dat.

Jaký typ obsahu můžete označit strukturovanými daty?

Vyhledávač Google umožňuje strukturovanými daty označit samozřejmě více typů obsahu, než jen stránky s recepty. Dále můžete zvýraznit například:

  • Klasické články (v magazínu nebo ve vašem blogu)
  • Produkty
  • Místní firmy
  • Různé události
  • Video
  • Kurzy a školení
  • Nabídky práce
  • Hudbu či podcasty
  • Recenze
  • A podobně

Takže ať už máte jakýkoliv web, tak s trochou nadsázky můžeme říct, že kdokoliv z vás si na web strukturovaná data může nasadit (ať už v menším, nebo větším rozsahu).

To chci! Jak strukturovaná data dostanu na web?

Správná otázka! Existuje několik možností. Každý si může vybrat tu metodu, která mu nejvíce vyhovuje.

1. Práce ve zdrojovém kódu

Potřebujete webového vývojáře pro správu strukturovaných dat na vašem webu? Ano i ne. Záleží na vašich znalostech. Pro některé z vás mám špatnou zprávu. Strukturovaná data implementovaná přes zdrojový kód využívají kód HTML, takže alespoň mírné znalosti kódování se zde fakt hodí. A teď zase dobrá zpráva, díky pomocníkovi pro správu strukturovaných dat zvládnou s trochou snahy tyto informace na web implementovat i laici (ano, vyhraďte si alespoň jeden večer, nebude to hned + dle vaší nátury přidejte sklenku vína, nějakou antistresovou hračku či pilulku diazepamu). Programátor nebo kodér bude mít vložení na web hotové za pár minut.

A jak postupovat?

1. Vyberte formát označení (mikrodata, JSON-LD, RDFa). Google obecně doporučuje použít mikrodata. A jak už jsem zmínil, k implementaci potřebujete základní znalost HTML či JavaScriptu (záleží na formátu, který si vyberete).

2. Vyberte obsah, který chcete na stránce označit (hodnocení, hudba, recept, události, atd.)

3. Otestujte funkčnost označení. Google nabízí užitečný nástroj na otestování strukturovaných dat, který vám řekne, zda jste vše udělali správně. Pokud je vaše označení správné, stránka se může zobrazit se strukturovanými daty.

Jak to může ve zdrojovém kódu vypadat?

To záleží na formátu, který si vyberete.


Obr. Implementace strukturovaných dat pomocí JSON-LD


Obr. Implementace strukturovaných dat pomocí mikrodat

2. Označení v Search Console

Těm z vás, kterým se moc nezamlouvá implementace ve zdrojovém kódu (ale dle mých zkušeností, je to nejlepší cesta), tak jde Google naproti. Ve svém nástroji Search Console máte pomocníka, s jehož pomocí si můžete strukturovaná data i naklikat (označíte je pomocí myši).

3. Využijte nějaký plugin

Pokud váš web jede na nějakém opensource redakčním systému typu Wordpress, Joomla a další, tak existuje opravdu mnoho pluginů, které můžete použít pro „aktivaci“ strukturovaných dat na vašem webu. Vše záleží na typu obsahu, podle toho plugin vybírejte.

Ať už použijete kteroukoliv metodu implementace strukturovaných dat na svůj web, vždy si zkontrolujte výsledek práce:

Pomocí již zmíněného nástroje na otestování strukturovaných dat

Ve své search consoli v části Vzhled vyhledávání -> Strukturovaná data

Účinek strukturovaných dat na SEO

Zda a jak moc strukturovaná data ovlivňují hodnocení vašeho webu vyhledávačem – toto téma bylo předmětem mnoha diskuzí a mnoha experimentů. Zatím neexistují žádné přesvědčivé důkazy o tom, že samotná existence těchto dat na webu nějak zlepšuje jeho hodnocení. Existují však docela podrobné studie o tom, že pokud máte na svém webu implementována strukturovaná data ve větším měřítku (např. pokud máte blog s mnoha články), bude mít váš web lepší míru prokliku ve výsledcích vyhledávání. Je to logické, váš web se v SERPu velmi odliší od jiných webů. Bude výraznější, bude obsahovat více informací, bude důvěryhodnější. A tyto skutečnosti se ve finále promítnou do vyššího CTR.

Chcete-li dosáhnout nejlepších výsledků, experimentujte a stále přidávejte další informace do strukturovaných dat na vašem webu.

Pár slov na závěr

Pokud jste se na začátku tohoto článku obávali termínu "strukturované údaje", doufám, že nyní jste více v klidu. Není to přeci nic těžkého. Naopak, je to mnohem jednodušší, než se může na první pohled zdát.

Říkal jsem to mnohokrát v minulosti a řeknu to znovu: SEO je dlouhodobá strategie. Musíte být prostě ochotni nyní těžce pracovat, abyste až později sklidili ovoce své práce. A to platí i pro strukturovaná data. Pokud nyní zamakáte, abyste je na svém webu správně zavedli (a máte pro to vhodný web), skutečné výsledky uvidíte až v dlouhodobém horizontu. Ale uvidíte je.

Pavel Horelica
SEO konzultant
ZPĚT Chci být vidět
Pavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.

Co dalšího píšu?


Google Consent Mode v2 – co je třeba vědět a jak implementovat?

26.02.2024 | Pavel Horelica
Březen 2024, to je nejzazší termín pro implementaci nového režimu souhlasu pro práci s daty z cookies označovaný jako Google Consent Mode v2. Jde o další pomyslný klacek pod nohy markeťákům, analytikům, vlastníkům firem a inzerentům. Možná vám zatím není zcela jasné, jaký dopad bude Google Consent Mode v2 mít nebo jak správně upravit cookie lištu. To vám pomůžeme zjistit v tomto článku.

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů