Co je to inbound marketing
Dnešní doba je rychlá a plná informací, které se na nás valí ze všech stran. Pokud něco nevíme, obratem nám s tím pomůže strejda Google nebo teta Wiki. Jak ale v této informační záplavě dát vědět světu právě o té vaší značce či produktu? Může vám s tím pomoct právě inbound marketing.
Správný obchodník se snaží prodat. Všechno. Auto, dům, notebook, babičku…no dobře, babičku asi ne, ale to ostatní ano. Jak ale zajistit, aby zákazníka, který sedí doma u monitoru, upoutala zrovna vaše prezentace, když stejný produkt nabízí i 150 dalších? Přestaňte prodávat a začněte pomáhat. Uvidíte, že zákazníci budou přibývat. Sice to nějakou dobu potrvá, ale nakonec zjistíte, že to mělo smysl.
Dobrá rada nad zlato
Znáte to určitě sami – chcete si koupit například zmiňovaný notebook. Po zadání tohoto slova do vyhledávače se na vás sesype lavina odkazů na různé weby s notebooky. Vy toho ale o počítačích moc nevíte a rádi byste si napřed našli nějaké informace. Třeba který notebook je vhodný pro domácí použití. Nebo který notebook je nejlepší pro grafické práce.
A jsme u jádra pudla. To je přesně to, co nejprve všichni uživatelé hledají. Ať už se jedná o notebook, žehličku, auto či třeba sedačku do obýváku. Lidé potřebují recenze, uživatelské zkušenosti, fotky. Chtějí, aby byl produkt pěkně popsaný. Nikdo si přece nekoupí produkt, u kterého není ani fotka, popis, zkrátka nic. Stejně jako si nekoupí nekvalitní produkt.
Budujte a buďte trpěliví
Jak už bylo zmíněno výše v článku, budování užitečného a hodnotného obsahu vám zabere čas. Spoustu času. A musíte také mít co nabídnout. Ale vložené úsilí se určitě vyplatí, osobní přístup a péči dokáže zákazník ocenit. Vy se tím navíc odlišíte od konkurence, která „pouze“ prodává, aniž by zákazníkovi přinášela nějakou přidanou hodnotu. Spokojený zákazník se rád pochlubí, že jste mu pomohli při výběru a hle, máme tu budování dobrého jména společnosti. Mluví se o vás a vy to máte zadarmo!
Zůstaňme chvíli u toho slova zadarmo. Inbound marketing se zabývá takovými aktivitami, které primárně nejsou placené. I když vás zcela jistě stojí peníze, nejsou to peníze vydané do pouhé reklamy. Jsou to peníze, potažmo čas, investovaný do pozvednutí obsahu, ze kterého se zákazníci dozví, co potřebují vědět, na místě, kde to hledají. A díky tomu si vás pak sami najdou, až budou chtít produkt koupit. Tak se z potenciálních zákazníků, kteří si nejprve přišli jen pro radu, časem stanou platící a hlavně spokojení zákazníci.
Pravým opakem je outbound marketing, kdy obchodník získává zákazníka tím, že ho masíruje placenou reklamou (v TV, na billboardu, v tisku, PPC apod.). Jde mu o představení produktu, nesnaží se zákazníkovi pomoct, vzdělat ho, pobavit ho. Hlavním cílem je pouze prodej.
Informujte na více frontách
Ptáte se, jak naplno využít potenciál inbound marketingu? Komunikujte se zákazníkem pomocí různých marketingových kanálů a jejich propojení. Základem je připravit si kvalitní a užitečný obsah, který pak můžete šířit pomocí jednotlivých médií. Nabídnete-li zákazníkovi více možností, jak s vámi může komunikovat, uvidíte, že je rád využije. Pojďme se podívat na některé ze zdrojů návštěvnosti v inbound marketingu.
- Blog
- SEO
- Sociální sítě
- Videa
- Diskuze
- Emailing
- Mikrostránky
- Infografiky
- Podcasty
Mohou to být i další média, záleží na oblasti, které se věnujete. Orientujte se více jako nákupní poradce – odpovězte na otázky uživatelů k produktu či službě, naučte je něco nového, napište recenzi, natočte video s pracovním postupem. Na mikrostránce vysvětlete přínos produktu, natočte rozhovor s odborníkem z oboru, vytvořte přehlednou infografiku k problematice, o kterou se uživatelé zajímají. Fantazii se meze nekladou. Sami jistě najdete kanály, které se budou k vašemu oboru podnikání hodit více. Zákazníci si vás pak sami najdou, protože jste jim pomohli a váš obsah byl pro ně užitečný.
I když je to dlouhodobý proces, určitě se vyplatí se do něj pustit, pokud chcete zvyšovat povědomí o vaší značce a budovat dobré jméno společnosti. V očích vašich potenciálních i stálých zákazníků totiž najednou nebudete pouze obyčejný obchodník, který by prodal i tu babičku ze začátku článku, ale odborník, který o svém oboru něco ví a umí svým zákazníkům dobře poradit.
Jan Rychnovský
SEO konzultantJan Rychnovský
SEO konzultant email: jan.rychnovsky@impnet.czHonza je nenapravitelný perfekcionista, kterému neunikne žádný detail. Postará se o to, aby váš web byl nejen uživatelsky atraktivní, ale aby se líbil také vyhledávačům. Díky pravidelnému vylepšování ho vybrousí k naprosté dokonalosti.