Co je to GPSR a proč by vás to (ne)mělo zajímat
Evropská unie zase musí být papežštější než sám papež. Opět zde máme další předpis pro e-shopy (výrobce, prodejce, distributory). Další zaříznutí od Evropské unie, další nařízení, předpis, papírování, byrokracie. Z pohledu výrobků by tak v ČR mělo být zase o něco bezpečněji. Pojďme se podívat, co nás čeká.
Co je to GPSR?
GPSR (General Product Safety Regulations) je soubor předpisů, které stanovují obecné požadavky na bezpečnost výrobků. Účelem předpisů je zajistit, že všechny produkty uváděné na evropský jednotný trh jsou bezpečné pro spotřebitele. Tento právní rámec platí tedy v Evropské unii a vztahuje se na širokou škálu výrobků, které nejsou specificky regulovány jinými sektory.
Oficiálně: Obecné nařízení o bezpečnosti výrobků (GPSR) má za cíl zajistit bezpečnost výrobků uváděných na trh EU a chránit zdraví a bezpečnost spotřebitelů, včetně dětí, starších osob a osob se zdravotním postižením.
Toto nařízení vstoupí v platnost 13. prosince 2024 a přináší tedy nové povinnosti pro výrobce, dovozce, distributory a provozovatele e-shopů.
Zase se úplně neplašme
Ono to zase není úplně novinka a není to nic, co by přicházelo z čistého nebe. Jako spotřebitelé jsme byli chráněni i před GPSR.
GPSR je náhradou za GPSD. Vztah mezi GPSD (General Product Safety Directive) a GPSR (General Product Safety Regulations) spočívá v tom, že GPSR je nová legislativa, která má nahradit a modernizovat stávající GPSD, aby lépe odpovídala současným potřebám trhu a technologickému pokroku (GPSR bere v úvahu nové technologie a trendy online maloobchodu).
Týká se vás GPSR?
Záleží co prodáváte, vyrábíte nebo přeprodáváte. Pokud vyrábíte, dovážíte nebo prodáváte produkty v EU, pravděpodobně se vás nové povinnosti dotknou.
Výjimku tvoří:
- léky
- potraviny
- živočišné produkty (např. vlna, kožešiny)
- krmiva
- zvířata a rostliny
- starožitnosti
- produkty s vlastními bezpečnostními předpisy (např. zdravotnické pomůcky, hračky)
Pokud nespadáte do výše uvedených segmentů trhu, GPSR musíte řešit.
Co musí v rámci GPSR řešit výrobce?
Výrobce je zde fyzická nebo právnická osoba, která vyrábí výrobek nebo si výrobek nechává navrhnout nebo vyrobit a uvádí tento výrobek na trh pod svým jménem nebo ochrannou známkou.
Povinnost výrobců:
- Výrobci musí zajistit, že každý výrobek je bezpečný při běžném nebo předvídatelném používání:
- Výrobci musí zajistit a ověřit, že jejich produkty splňují požadavky na bezpečnost, a musí provádět testování výrobků, pokud je to nutné.
- Výrobce by měl vše prověřit (provést analýzu rizik) a dokumentovat, že výrobek splňuje požadavky na bezpečnost.
- Dokumentaci je třeba uchovávat minimálně 10 let od uvedení výrobku na trh.
- Na výrobku nebo jeho obalu musí být uvedeno jméno/název výrobce, jeho registrovaná adresa a kontaktní informace (e-mail nebo telefon).
- Každý výrobek musí mít jasně uvedený typ, model, sériové číslo nebo jiný identifikátor.
- Musí být poskytnuty jasné a srozumitelné pokyny k použití a bezpečnostní varování, pokud je to relevantní.
- Výrobci musí sledovat své výrobky po uvedení na trh a zajistit, že zůstávají bezpečné.
- Pokud se zjistí, že výrobek představuje riziko, výrobce musí okamžitě informovat příslušné dozorové orgány prostřednictvím systému Safety Business Gateway.
Výrobci podle GPSR odpovídají za celkovou bezpečnost svých výrobků od návrhu až po konečné použití spotřebitelem.
Co musí v rámci GPSR řešit dovozce?
Dovozce je ten, kdo do EU produkt dováží.
- Dovozce si musí ověřit, že výrobce produktu splnil všechny požadavky GPSR, včetně posouzení bezpečnosti výrobku. Pokud tomu tak není, dovozce nesmí produkt dovážet až do nápravy.
- Dovozce si musí ověřit, že výrobek je řádně označen. Obsahuje informace o výrobci (jméno, registrovaná adresa, kontaktní údaje) a že obsahuje identifikaci výrobku (např. typ, model, sériové číslo).
- Dovozci musí na výrobku nebo jeho obalu (případně na příbalovém letáku) uvést jméno/název své firmy, registrovanou adresu a kontaktní údaje (telefon, e-mail).
- Dovozci musí vést záznamy o dodavatelích i distributorech. Tyto informace musí být uchovávány po dobu minimálně 10 let od data uvedení výrobku na trh.
- Dovozci musí sledovat výrobky, které uvedli na trh, a zajistit, že zůstávají bezpečné i po jejich distribuci.
- Pokud dovozci zjistí, že výrobek představuje riziko, musí přijmout opatření k nápravě (oprava, stažení výrobků, informování zákazníků) a informovat příslušné orgány (nahlásit riziko prostřednictvím systému Safety Business Gateway.)
Co musí v rámci GPSR řešit e-shop?
E-shopaři musí zajistit, že výrobky, které nabízejí, jsou bezpečné pro běžné nebo předvídatelné používání a v souladu s požadavky na označení, dokumentaci a sledovatelnost dle GPSR.
- Pokud e-shop prodává výrobky pod vlastní značkou, je považován za výrobce. To znamená, že na něj přecházejí všechny povinnosti výrobců.
- U každého výrobku na e-shopu musí prodejce na svých webových stránkách uvádět:
- Identifikační údaje výrobku: Název výrobku, typ, model, sériové číslo nebo jiný jednoznačný identifikátor, a také fotografii výrobku.
- Informace o výrobci: Jméno/název výrobce. Poštovní adresa a kontaktní údaje (e-mail, telefon).
- Bezpečnostní informace a varování: Pokud výrobek vyžaduje specifické pokyny k bezpečnému použití, musí být tyto informace jasně dostupné.
- Pokud e-shopař zjistí, že prodávaný výrobek představuje riziko, musí zastavit jeho prodej, dále informovat zákazníky, kteří výrobek zakoupili, o zjištěném riziku a nápravných opatřeních a také nahlásit problém do systému Safety Business Gateway a spolupracovat s příslušnými dozorovými orgány.
- Pokud navíc e-shop prodává prostřednictvím online platforem (např. Amazon, eBay, Mall), musí poskytovat všechny povinné informace o prodávaných produktech platformě. Počítejte s tím, že to po vás mohou platformy chtít.
Ve zkratce
GPSR se v Evropě vztahuje na široké spektrum spotřebního zboží, pokud není regulováno konkrétními předpisy. Cílem je zajistit, aby všechny výrobky uváděné na trh byly bezpečné při běžném či předvídatelném použití. Výrobci, dovozci, distributoři i prodejci (e-shopaři) nesou odpovědnost za dodržování těchto pravidel a za ochranu zdraví a bezpečnosti spotřebitelů.
GPSR navazuje na GPSD a nahrazuje ji, přičemž přináší aktuální a jednotný právní rámec pro bezpečnost výrobků na trhu EU. Zatímco GPSD byla směrnicí, která umožňovala různé interpretace v členských státech, GPSR je nařízením s přímou aplikací – je tedy přímo právně závazné a použitelné v celém svém rozsahu v celé EU. Platí tedy bez dalšího i v ČR.
Linda Milotová
Marketingový manažerLinda Milotová
Marketingový manažer email: linda.milotova@impnet.czLinda čerpá inspiraci ze svých zálib – historie, divadla a zpěvu, které ji motivují i v jejím novém profesním směřování. Stále si ale najde čas pro vaření a sport, které jí pomáhají udržovat rovnováhu mezi prací a osobním životem.