Chatbot – pomocník s umělou inteligencí
I když se nejedná o žhavou novinku v rámci celosvětového ani českého trhu, mnoho firem inteligentní a pomocný nástroj chatbot ve svém podnikání ještě nepoužívá. Pojďme se podívat, kdo již chatbot v Česku používá, a jak by mohl být nápomocný i vám.
Chatbot je počítačový program, který je schopen s lidmi automatizovaně komunikovat pomocí chatovací aplikace – jednoduše zodpoví vaše nejčastější dotazy. Používá se například v aplikacích Facebook Messenger, Skype, Viber, WhatsApp, Slack, WeChat a dalších online chatovacích nástrojích, určených pro e-shopy.
Jak chatbot funguje?
Klasický chatbot je vlastně „jen“ série podmínek a příkazů, co má nástroj udělat při určité aktivitě lidského uživatele na druhé straně. Při programování mu tvůrce určí sérii nejčastěji kladených otázek uživatele (např. na technické podpoře) a k tomu adekvátní odpovědi – doporučení, tipy, odkazy na stažení návodů a podobně. A pokud se mu uživatel netrefí do otázky, odkáže ho na klasickou podporu.
V oblasti gigantických nadnárodních korporací se navíc používají chatboti se zabudovanou umělou inteligencí, kteří dovedou reagovat v souvislostech na předchozí komunikaci, učí se z předchozích otázek a odpovědí a zahrnují do své databáze nové informace.
Zdroj: https://touch4it.cz/sites/default/files/inline-images/1%2AdtY7dlJkP5DQdf6ZRHo6Mg.png
Kde se dá chatbot použít?
Nejčastější využití má chatbot v oblasti komunikačních chatů na e-shopu, nebo v rámci technické podpory různých služeb. Chatboti vám můžou pomoct i s celým nákupem – necháte si poradit, který produkt je pro vaši potřebu vhodnější nebo vyřídíte pojistnou událost.
Velký potenciál má chatbot také v oblasti personalistiky. Velké personální firmy jsou díky němu schopny obsloužit a zodpovědět tisíce dotazů od svých zájemců v náboru naráz. Na to by jejich infolinka nikdy nemohla stačit.
Chatbota využijete i v domácnosti. Mnoho aplikací v sobě má implementované chatboty různé úrovně – od Google Home až po nastavení topení u vás doma pomocí chytrého telefonu.
Zdroj: https://touch4it.cz/sites/default/files/inline-images/Screen%20Shot%202018-03-08%20at%2015.24.27.png
Vytvoření chatbota
Pro vytvoření chatbota si samozřejmě můžete najmout profesionální společnost, nicméně nabízí se i možnost vytvořit si ho sám. Přes různé aplikace (nejčastěji Wit.ai, Api,ai,....) si v uživatelsky přívětivém prostředí navolíte časté otázky a odpovědi a můžete si vyzkoušet vlastní jednoduchou verzi tohoto nástroje.
Kdo chatbot používá
V Česku je firem, používajících chatbota, stále velmi málo, nicméně podle studie na portále Business Insider chce mít svého chatbota implementováno 80 % všech firem.
Kdo se s chatbotem potkáte v ČR?
V našich podmínkách chatbota využívají následující weby:
- rohlik.cz
- ŠKODA AUTO
- AXA assisance
- Continental
- Mall.cz
- Evropa2
V rámci globálního trhu jsou to pak velmi často IT korporace, stejně jako letecké společnosti a banky (např. HSBC). Uvidíme tedy, zda i v komunikaci nám roboti dají tzv. na frak jako v některých výrobních a technologických oblastech. V době neustálého nedostatku času se rozhodně jedná o velmi silný a užitečný nástroj.
Lukáš Bryksa
obchodní ředitelLukáš Bryksa
obchodní ředitel email: lukas.bryksa@impnet.czLukáš stál v roce 2009 u zrodu firmy. Často pracuje dlouho do noci nebo i o víkendech. Záleží mu totiž na vaší spokojenosti. Chce, abyste byli spokojení pořád. A ne jenom 40 hodin za týden.