Náš blog

kategorie blogu

Ani velké společnosti se občas nevyhnou penalizaci od Google

23.07.2014 | Pavel Horelica


Rok 2013 byl, co se týče humbuku kolem penalizací od vyhledávače Google, velmi plodný. A dokonce i velké společnosti na vlastní kůži zjistily, že Google má jen jedna pravidla – a pro všechny stejná. Ve finále může být vyhledávačem penalizován web nadnárodní společnosti stejně tak, jako malý a bezvýznamný MFA web studenta střední školy. Prostě a jednoduše – „překročíš určitá pravidla a poletíš z výsledků vyhledávání“.

Podívejte se na seznam velkých společností, které byly v průběhu několika minulých let zasaženy nelítostnou penalizací od vyhledávače Google.


1. Rap Genius

Rap Genius (www.rapgenius.com) vyzýval bloggery, aby na svých webech odkazovali na jeho obsah. Na oplátku pak Rap Genius tweetoval na příspěvky těchto bloggerů.

I když to vypadá relativně nevinně, Google měl jiný názor. Vyhledávač tuto aktivitu vyhodnotil jako manipulaci s odkazovým profilem a snahu získat nepřirozené zpětné odkazy. Ostatně, že to Rap Genius schytá, bylo zřejmé už několik dní předem. Hlava Google spam týmu, Matt Cutts, totiž uvedl na svém twitteru: „Jsme si toho vědomi a podíváme se na něj.“  V tu chvíli neměl Rap Genius nikterak pozitivní vyhlídky a jejich marketingové oddělení mohlo začít zpytovat své svědomí.

A výsledek? Očekávaný – ruční penalizace od Google webu Rapgenius.com. Ve výsledcích fulltextového vyhledávání nebyl web rapgenius.com dohledatelný ani při zadání konkrétní URL či názvu domény. Fulltext nabízel odkazy na články i na profily v sociálních sítích, ale web jakoby se propadl do země. Celá penalizace trvala relativně krátkou dobu, asi 10 dní. Pánové v Rap Genius se totiž chytli za nos a velmi rychle reagovali – výzvu i neprávem získané zpětné odkazy rychle odstranili.


2. Mozilla

Penalizaci od vyhledávače Google neunikla ani stránka populárního prohlížeče Mozilla. O co šlo? Jednalo se o takzvaný UGC spam (User Generated Content = obsah generovaný uživateli). Na blogu webu www.mozilla.org byl jednoduše komentářový spam. A věru, nebylo ho zrovna pomálu – jednalo se o 22 MB (!) komentářového spamu.

Výsledkem byla opět penalizace, byť tentokrát v mnohem menším rozsahu, než v případě Rap Genius. U mozilly to „odnesla“ jen jediná stránka. Ta, kde byl komentářový spam. A jaké z toho plyne ponaučení? Hlídejte si, co na vašem webu nechávají uživatelé.


3. BBC

I tak autoritativní web, jakým je www.bbc.com může dostat penalizaci. I když v tomto případě je vše zahaleno rouškou tajemství. Oficiální oznámení se omezilo jen na tvrzení, že penalizovaná stránka na webu obsahovala nepřirozené odkazy. Chvíli se dokonce spekulovalo o tom, že někdo z pracovníků BBC prodává odkazy ve článcích. Nicméně celá pravda nikdy nevyplula napovrch.

Jasné je jen to, že penalizaci „schytala“ pouze jedna stránka (nikoliv celý web) a trest neměl dlouhého trvání.


4. Interflora

To, že nakupování odkazů může vést k trestu v podobě penalizace, na vlastní kůži pocítilo i obrovské internetové květinářství Interflora.co.uk. Penalizace, podobně jako u Rap Genius, spočívala v „sestřelení“ webu z výsledků vyhledávání v Google.com. Jak ukazuje obrázek níže (z února roku 2013), web nebylo možné vyhledat ani při zadání názvu květinářství.

 

Za co si Interflora kopanec od Google vysloužila? Jak již bylo zmíněno na začátku, za neopatrné nakupování zpětných odkazů. Společnost vyměňovala dárky za zpětné odkazy, což se Googlu právem nepozdávalo.

Interflora tuto záležitost velmi rychle řešila a vyzvala všechny blogery k odstranění zpětných odkazů (viz obrázek níže). Trest tak trval jen necelých 14 dní.

Obecně se dá říci, že za nákup či jinou manipulaci se zpětnými odkazy bylo penalizováno mnoho velkých firem. Nebudu zde všechny vypisovat, jelikož důvod pro penalizaci byl vždycky totožný – manipulace s odkazovým profilem webu. Poučení? Dělejte linkbuilding originálně, zodpovědně a čistě.


5. BMW

Zajímavá byla penalizace webové stránky bmw.de. Jednalo se o tzv. cloaking – podvodnou techniku, při které uživatelům předkládáte jiný obsah, než samotnému vyhledávači. Mluvčí Google.com se omezil jen na notoricky známou větu „"Nemůžeme tolerovat webové stránky, které se snaží manipulovat s výsledky vyhledávání. My se snažíme poskytnout uživatelům relevantní a objektivní výsledky vyhledávání".

Webmasteři webu bmw.de na to rychle zareagovali a cloaking opravili. A o co přesně šlo? To pěkně popsal mluvčí BMW, když řekl: „Stránky BMW.de pouze přesměrovaly uživatele na příslušné stránky - například, jedna stránka cílila na často používané německé slovo pro použitá auta "Gebrauchtwagen". Přesměrovali jsme tak uživatele na stránku o prodeji ojetých vozů BMW. Neviděli jsme v tom žádnou manipulaci s uživateli“.  Mluvčí nejspíš mluvil pravdu, ale Google je v tomto ohledu jednoduše nekompromisní.


Zajímavost: Google penalizuje i sám sebe

Potrestat sám sebe. Že to zní šíleně? Zní. Ale i tak se to již několikrát v minulosti stalo. Pojďme si připomenout pár případů, kdy zásadový Google penalizoval sám sebe za porušení pravidel.


Nákup odkazů pro Google Chrome

Jak již bylo v tomto článku několikrát uvedeno, jedním z největších hříchů je nákup zpětných odkazů v naději, že budete v očích Google vypadat v lepším světle. Nicméně, právě tímto prohřeškem se sám Google provinil.

A jaký trest přiřadil sám sobě? Dvouměsíční penalizaci na slova jako „Google Chrome“ či „Browser“. PR oddělení společnosti Google asi nebylo pochváleno.


Cloaking na stránkách Google Adwords

Vyhledávač Google zjistil, že web nápovědy systému Google Adwords porušuje pravidlo o cloakingu. Výsledek je více než předvídatelný – při vyhledávání slov z oblasti nápovědy Adwords web nevyjížděl. Tato penalizace se ovšem netýkala jen stránek nápovědy pro Google Adwords, ale i další stránky Google. A co je dokonalá ironie? Penalizovány byly i některé stránky v Google Webmaster Central, které obsahovaly pokyny společnosti Google proti cloackingu.

Pavel Horelica
SEO konzultant
ZPĚT Chci SEO
Pavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.

Co dalšího píšu?


Co jsou strukturovaná data (rich snippety) a proč byste je měli používat?

23.02.2018 | Pavel Horelica
Možná jste už zaslechli nebo četli něco o strukturovaných datech, rich snippets, mikroformátech, mikrodatech, nebo jste možná někde viděli zmínku o Schema.org a JSON-LD. Ale co tyto výrazy přesně znamenají? Co to jsou ta strukturovaná data? Co dělají a co umí? A co mají co do činění se SEO? Pro všechny ty, kteří v tomto nemají úplně jasno, je určen právě tento článek. Jdeme na to.

Konec cookies třetích stran v Google Chrome

17.04.2024 | Pavel Horelica
Google v roce 2024 ukončí používání souborů cookies třetích stran pro všechny uživatele Chromu. Proč by vás to vlastně mělo zajímat? Protože pokud váš marketing silně závisí na cílené reklamě pomocí souborů cookie třetích stran, je čas přehodnotit svou taktiku. Začněte připravovat své webové stránky již nyní, než je Google v druhé polovině roku 2024 úplně zruší.

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů