Náš blog

kategorie blogu

AMP a SEO - je dobré AMP na svém webu rozjet?

29.09.2021 | Pavel Horelica

Podle jedné studie z roku 2020 vzrostla návštěvnost z mobilních zařízení od roku 2011 o 504 %. Vzhledem k tomu, že stále více uživatelů používá k přístupu k obsahu své mobilní telefony nebo tablety, je samozřejmě optimalizace pro mobilní zařízení důležitější než kdy dříve.

Ale nejde zde jen o uživatele, i když o ty jde vždy v první řadě. Je zde ještě velmi důležitý faktor z oblasti SEO – Google samozřejmě velmi snadno dokáže detekovat stránky, které se načítají pomalu nebo mají vysokou míru okamžitého opuštění (bounce rate), a rád je pak řadí níže ve výsledcích vyhledávání, nebo vám prostě za pomalost načte nějaké záporné „bodíky“. Ani jedno prostě nechcete.

Nyní už tedy víme, že optimalizace pro mobilní zařízení je důležitá. AMP (nebo Google AMP) je technologie, která vám s optimalizací pro mobily velmi efektivně pomůže. Zda je Google AMP tím nejlepším nástrojem právě pro vás či vaši firmu, závisí zejména na vašem oboru, velikosti firmy, obchodním modelu, obsahové strategii a dalších aspektech.

Co to vlastně to AMP je?

V roce 2016 společnost Google oznámila spuštění Accelerated Mobile Pages (široce používaná je zkratka AMP či Google AMP) – webového řešení s otevřeným zdrojovým kódem určeného k revoluci v oblasti konzumace webové obsahu na mobilních zařízeních. Byla to vlastně přímá reakce na tehdejší platformu pro publikování v aplikacích Facebooku (Instant articles) a platformu Apple pro agregaci novinek v iOS 9 (Apple News).

AMP je technologie pro bleskurychlé zobrazení stránek. Accelerated Mobile Pages (AMP) je tedy technologie, jejímž hlavním cílem je vylepšit uživatelský prožitek z webů pomocí zrychlení jejich zobrazení.

Rychlejší načítání AMP stránek je způsobeno tím, že je zde použit jen nezbytně nutný kód, kterého je oproti klasickému webu opravdové minimum – vše je bez animací a dalších serepetiček. Ano, AMP stránka vypadá oproti klasické verzi tak nějak „obyčejně“, ale díky AMP se načte opravdu výrazně rychleji. A to uživatelé ocení.

AMP trochu technicky

Výsledná AMP stránka je tedy mírně upravené HTML a omezené CSS, předvyrobené javascriptové knihovny a umístění stránky na Google CDN.

Nejobvyklejším způsobem vytvoření AMP verze webu je stránka s novou, unikátní adresou. Pokud například váš článek existuje na URL:

Example.com/clanek-na-webu

Tak v HTML hlavičce stránky odkážeme na AMP verzi stránky. Takže AMP verze stránky má svoji unikátní URL:

< link rel="amphtml" href="https:// Example.com/amp/clanek-na-webu ">

Podle studií se AMP stránky načítají čtyřikrát rychleji a využívají osmkrát méně dat než klasické stránky optimalizované pro mobily.

Hlavní výhody AMP

Ty jsou asi jasné. Kromě vyšší rychlosti načítání stránek a lepšího zážitku pro uživatele konzumujícího obsah nabízí AMP i několik dalších výhod:

Vyšší zapojení webových stránek

AMP velmi dobře funguje i u uživatelů, kteří mají horší (méně stabilní) připojení k internetu. Snížení doby načítání stránky zlepšuje uživatelský zážitek, což pak zvyšuje šance, že návštěvníci webu ochotněji zůstanou na vašem webu déle.

Google vaše stránky bude mít rád

Protože důležitým faktorem hodnocení Google je doba načítání stránky, AMP mají ve vyhledávacích algoritmech Google další plus, což pozitivně ovlivňuje hodnocení stránek.

Nižší míra okamžitého opuštění

Díky rychlejšímu načítání vašich stránek návštěvníci obvykle zůstávají na stránkách déle. A to chcete. Studie společnosti Google zjistila, že 53 % návštěvníků mobilních webových stránek okamžitě odejde, pokud se webová stránka nenačte do tří až čtyř sekund. V tomto ohledu prostě uživatelé nemají slitování a jsou nekompromisní.

AMP stránky tak mohou potenciálně dosáhnout u návštěvníků dvojnásobného prodloužení času stráveného na stránce. A více času na vašem webu může znamenat více konverzí.

Více zobrazení u reklamních prvků

U AMP je HTML kódován způsobem, který zvyšuje celkovou použitelnost bannerů a obrázků. Výsledkem je vyšší míra viditelnosti reklam, což majitelům stránek pomáhá zlepšit příležitosti ke zpeněžení jejich obsahu.

Vyšší míry prokliku z vyhledávání

Díky AMP budete ve vyhledávání teoreticky o něco výše (na lepší pozici), stránky jsou zobrazovány nahoře ve vyhledávání v tzv. „Top stories“ části a navíc se u vás bude zobrazovat malé logo blesku. Obojí ve finále vyústí ve vyšší míru prokliku ze SERPu.

Od blesku ve výsledcích vyhledávání ale nejspíš do budoucna upustí. Což ale nevadí. Hlavní výhody AMP stránek jsou jinde.

AMP – kdy ano, a kdy ne?

Technologii AMP používá mnoho webů, i giganti jako Yahoo, CNN, BBC, Reddit, Washington Post, WordPress, Gizmodo, Wired, Independent.co.uk, Pinterest, eBay a mnoho dalších. Ale nenechte se zmást, rozhodně se nejedná pouze o technologii vyhrazenou pro velké značky. Technologii AMP využívá více než 1,5 milionu webových stránek.

Obecně je technologie AMP vhodná zejména pro obsahové weby, jednoduché firemní stránky, blogy a menší e-shopy. Naopak se AMP moc nehodí pro weby, které potřebují pokročilejší funkce a mají spíše dynamický než statický obsah. I reklamní prvky zde mají jistá omezení, proto ani pro weby, které žijí ze zobrazování bannerů, se AMP úplně nehodí.

Dá se tedy jednoduše říci, že v některých případech je lepší dobře optimalizovaný responzivní design. Nebo ideální cestou může být vytvořit prostřednictvím technologie AMP pouze několik stránek, například s detaily produktů a blogových článků na zmíněném e-shopu.

Anatomie stránky AMP

Abyste porozuměli tomu, jak technologie AMP podporuje zrychlení webu, je nejlepší nejprve porozumět třem základním komponentům stránky AMP.

AMP HTML

AMP HTML se liší od běžného HTML (nebo HTML5) v tom, že má vlastnosti zaměřené čistě na mobilní zařízení. AMP HTML zaručuje určité základní výkonnostní charakteristiky – což znamená rychlejší načítání obsahu na zařízeních uživatelů. To znamená rychlejší konzumaci obsahu čtenářem a lepší celkový uživatelský dojem (což, jak jsem zmínil výše, může ovlivnit míru konverze a další metriky SEO/obsahového marketingu, jako je míra okamžitého opuštění a čas strávený na webu).

AMP JavaScript

AMP JavaScript umožňuje stránce AMP efektivněji poskytovat základní užitek běžné stránky čtenáři. Knihovna AMP JavaScript využívá špičkové postupy AMP, jako je vložené CSS – což zajišťuje rychlejší vykreslování stránky AMP pro uživatele.

AMP Cache

AMP Cache je asi nejdůležitější, vlastně dělá tu zásadní inovaci celé technologie. AMP stránky tedy negenerují naše pomalé servery, jsou staženy na servery Googlu a odtud načítány. Ano, proto vše může být tak rychlé. AMP stránky si k sobě stahuje i Bing a další, Google není sám.

Jak implementovat AMP na váš web

Samozřejmě, pokud máte web na platformě WordPress, nejjednodušší způsob, jak začít s implementací AMP, je použít oficiální AMP plugin od WordPress a Google. Pokud chcete mít větší kontrolu nad tím, jak vaše stránky AMP vypadají, nebo chcete lépe řešit analytiku, můžete vyzkoušet jiné bezplatné pluginy, jako je WeeblrAMP nebo AMP for WP.

Samozřejmě ne všechny firmy však používají WordPress a i pluginy mají svá omezení. Pokud vaše stránky nejsou na WP, v dalším článku si ukážeme, jak implementovat AMP i na váš web. Anebo to hoďte na vašeho programátora, určitě si poradí.

Obecně mám pro vás jednu radu: buďte opatrní. Nejlepší je implementovat AMP jen na menší skupinu stránek a výsledky pak pečlivě vyhodnotit.

Pavel Horelica
SEO konzultant
ZPĚT Chci SEO
Pavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.

Co dalšího píšu?


Prosincová aktualizace od Google – Helpful Content Update

04.01.2023 | Pavel Horelica
A máme tady další aktualizaci od Google, která může (ne)pěkně zamávat s výsledky vyhledávání. Nejnovější aktualizace se jmenuje Helpful Content Update (česky aktualizace užitečného obsahu). Ta zdůrazňuje, že je důležité na webu poskytovat uživatelům poutavý a užitečný obsah.

Co jsou strukturovaná data (rich snippety) a proč byste je měli používat?

23.02.2018 | Pavel Horelica
Možná jste už zaslechli nebo četli něco o strukturovaných datech, rich snippets, mikroformátech, mikrodatech, nebo jste možná někde viděli zmínku o Schema.org a JSON-LD. Ale co tyto výrazy přesně znamenají? Co to jsou ta strukturovaná data? Co dělají a co umí? A co mají co do činění se SEO? Pro všechny ty, kteří v tomto nemají úplně jasno, je určen právě tento článek. Jdeme na to.

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů