Náš blog

kategorie blogu

6 důvodů, proč jsou SEO Servis a další podobné SEOmaty k ničemu

16.06.2016 | Pavel Horelica

Když vám dojde e-mail…

SEO servis a další podobné „nástroje“ jsou noční můrou všech schopných SEO konzultantů a lidí, kteří se kolem online marketingu už nějaký čas pohybují. Proč?

Téměř každý takový SEO konzultant dostal totiž od klienta, nadřízeného nebo majitele e-shopu či webu e-mail, který obsahoval některé z těchto klíčových slov: SEO servis, xx procent, špatný výsledek, špatné SEO, neproplacená faktura, nehoráznost, ukončení spolupráce. Většinou ten e-mail ještě začíná slovy: "Jeden můj známý nebo kamarád se díval na můj e-shop…"

Reakce konzultantů na takový e-mail jsou pak různé: hlava v dlaních, oči v sloup, šílený smích, monitor letící z druhého patra nebo fyzické napadení člověka, od kterého SEO doporučení přišla. To samozřejmě záleží na aktuálním psychickém rozpoložení konzultanta a na jeho nátuře.

Když vám vyjede magické procento…

Bylo by to tak krásné a jednoduché: zadat doménu svého webu, počkat, až automat "vyplivne" nějaké číslo a na základě doporučení systému změnit vše tak, aby bylo vaše šťastné číslo co nejblíže kouzelným 100 %.

Bohužel vám k tomu řeknu jednu špatnou zprávu: SEO takto nefunguje. A vysvětlím i proč.

Když získáte data, která jsou k ničemu...

Tyto systémy nefungují proto, že poskytují úplně nesmyslná, zbytečná nebo nedůležitá data. Řada z nich nemá s pravým SEO vůbec nic společného. Důkaz? Zkusil jsem SEO servisem projet náš web www.impnet.cz. A zde je jen několik nesmyslných dat, které mi tento systém dává k dispozici:

1. Pagerank

Do výsledku, který vám SEO servis vyplivne, počítá hodnotu Pageranku (přesněji hodnotu GTPR). Tato hodnota je však již více než 2 roky neaktualizovaná a společnost Google už dávno ohlásila, že ji již nebude dávat k dispozici (veřejný GTPR již nemá uchopitelnou hodnotou). Možná mohli být tvůrci SEO servisu alespoň natolik dynamičtí, že tuto mrtvou hodnotu ze svého výpočtu odstraní. Inu, nestalo se a tento parametr na SEO servisu funguje dál. To mě navádí k myšlence, že na vývoj a nějakou úpravu SEO servisu se moc nehledí. Prostě před 10 lety udělali automat, který nereaguje na vývoj online marketingu a funguje stále na stejných principech jako před 10 lety.

2. Katalog DMOZ.org

Ano skutečně nemáme odkaz z katalogu DMOZ.org. SEO totiž není o katalozích. DMOZ.org komunita se navíc víceméně rozpadla a katalog je aktuálně mrtvý. R.I.P. Není důvod dávat tento parametr do hodnocení. Je to historická metrika s nulovým významem.

3. Indexované stránky

Skutečně má náš web, který jede bez problémů od roku 2009, přesně 0 indexovaných stránek? Nemyslím si. Přesto za indexaci 0 stránek máme skóre 0/10. Nesmysl.


Nejenže SEO servis poskytuje nesmyslná data, ale ani správně nepřebírá ta data, která smysl mají.

4. Validita stránky

Validita nemá na SEO žádný vliv. Vůbec žádný. To několikrát potvrdil i Matt Cuts ze společnosti Google. Pokud je web indexovatelný (tj. neobsahuje chyby, které by bránily jeho indexaci), pak je validita nepodstatná. Vyhledávače tento parametr neberou v potaz, a je to tak správně. Copak nemůže být kvalitní a zajímavá informace na nevalidní stránce? Samozřejmě může. SEO servis si však myslí opak.

5. Meta tag author

Je mi líto, ale ani po doporučení SEO servisu meta tag author nepřidáme. Na SEO totiž nemá vliv. Vůbec žádný.

6. Přílišné množství nadpisů H1

Počet nadpisů H1 nemá na SEO vliv. Nová specifikace HTML 5 dokonce doporučuje více nadpisů stejné úrovně. A má to svoji logiku. Pokud je na stránce více nadpisů, které jsou logicky stejně důležité, dám je do tagu H1. Vyhledávač mě za to nijak nepotrestá, SEO servis už však ano.

Shrnutí

Těch bodů, proč jsou SEOmaty k ničemu, je samozřejmě více. Prakticky každý parametr, který tyto nástroje hodnotí jako důležitý, je sporný. Proto je prostě nepoužívejte, při optimalizaci používejte raději hlavu. To bude pro váš web mnohem přínosnější.

Na závěr malé shrnutí důvodů, proč nebrat data ze SEO servisu jako důležitá:

  1. Tyto nástroje vyhodnocují stará a neaktualizovaná data. Jako důležité vám předkládají věci, které vůbec nejsou důležité.
  2. Neumí vnímat web jako jeden celistvý systém, neumí vnímat souvislosti na webu. Ukazují vám (nesmyslná) data pouze pro jednu stránku.
  3. Nezajímají je podstatné věci na webu, všímají si těch nepodstatných.
  4. Podobné systémy řeší jen syntaxi, ale už ne sémantiku, která je pro vyhledávač důležitější.

Používejte nástroje, které dávají smysl

Na závěr bych rád doplnil několik nástrojů, které při správném použití a pochopení smysl dávají a mohou vám se SEO pomoci mnohem lépe.

  • Majestic.com nebo Ahrefs.com pro analýzu zpětných odkazů
  • Screaming Frog SEO Spider pro analýzu onpage prvků
  • XENU pro analýzu interních a externích odkazů webu
  • Search Console od Google a Webmaster Tool od Bing.com
  • Váš mozek – nejsilnější nástroj pro SEO

Online nástrojů, které dávají smysl, je samozřejmě daleko více. SEO servis a podobné weby mezi ně ale nepatří. Vyzývám proto majitele SEO servisu, aby ho smazal, zabírá totiž na internetu zbytečně místo pro užitečná data ;)

P.S.: Víte, jaké hodnocení má na SEO servisu e-shop mall.cz? 53 %. A slevomat.cz? 49 %. Jejich SEO konzultanti jsou zřejmě neschopní troubové ;)

Rada pro ty, kteří SEO servis používají - nezapomeňte si také zapnout SEO.

Pavel Horelica
SEO konzultant
ZPĚT Chci SEO
Pavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.

Co dalšího píšu?


Konec cookies třetích stran v Google Chrome

17.04.2024 | Pavel Horelica
Google v roce 2024 ukončí používání souborů cookies třetích stran pro všechny uživatele Chromu. Proč by vás to vlastně mělo zajímat? Protože pokud váš marketing silně závisí na cílené reklamě pomocí souborů cookie třetích stran, je čas přehodnotit svou taktiku. Začněte připravovat své webové stránky již nyní, než je Google v druhé polovině roku 2024 úplně zruší.

Google Consent Mode v2 – co je třeba vědět a jak implementovat?

26.02.2024 | Pavel Horelica
Březen 2024, to je nejzazší termín pro implementaci nového režimu souhlasu pro práci s daty z cookies označovaný jako Google Consent Mode v2. Jde o další pomyslný klacek pod nohy markeťákům, analytikům, vlastníkům firem a inzerentům. Možná vám zatím není zcela jasné, jaký dopad bude Google Consent Mode v2 mít nebo jak správně upravit cookie lištu. To vám pomůžeme zjistit v tomto článku.

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů