5 trendů pro SEO v roce 2025
Každý rok se zamýšlím nad tím, jaké budou v následujícím roce v oblasti SEO trendy, co bude důležité, co bude hrát první housle. A nejinak tomu bude je i letos. Na co myslet v oblasti SEO v roce 2025? Co budete ten gamechanger, který byste neměli opomenout?
Za poslední rok či dva se vyhledávání a potažmo i přístup k němu, hodně změnilo. AI je jednoznačně tím největším zásahem do celého oboru. Nástroje umělé inteligence se neustále vyvíjejí a nabízí nám příležitosti i rizika – zjednodušují úkoly, hodně práce udělají za nás, ale hrozí, že kreativitu sníží na univerzální, jednotně formulovaný výstup.
Výzva pro rok 2025? Rozumné vyvažování těchto inovací s autenticitou a automatizace s lidským vhledem a kontrolou.
Shrnul jsem SEO trendy a tipy, které mohou nasměrovat vaše další kroky, do 5 bodů.
1. Google jako monopol? Možné nové cesty vyhledávání
Vezměte misku popcornu a sledujte…
Aktuálně se společnost Google potýká s jedním dost velkým průserem. V roce 2020 zažalovalo americké ministerstvo spravedlnosti a řada amerických států společnost Google s tím, že zneužívá svoji pozici ve vyhledávání k posilování svého monopolu. No a na konci roku 2024 Google prohrál první kolo tohoto antimonopolního sporu. Soud rozhodl, že společnost Google jednala nezákonně, aby si udržela monopol na online vyhledávání a související reklamu.
Tato záležitost tak může mít na Google a potenciálně na celý obor vyhledávání, docela zásadní dopady. Ještě se neví, jak přesně tento spor dopadne, ale dopady mohou být pro Google tvrdé. Nebo i hodně tvrdé. Několik právníků dokonce mluví o tom, že Googlu na stole může přistát požadavek, aby se se zbytkem světa podělil o dosud pečlivě střežená tajemství svého vyhledávače (jako jsou data a algoritmy).
To by pak umožnilo konkurentům společnosti Google používat tato data a algoritmy vyhledávání k vytváření svých vlastních vyhledávačů. To je prostě něco, co může velmi výrazně diverzifikovat organickou návštěvnost na více částí (už by třeba nechodila organická návštěvnost z trojice Google, Seznam, Bing, ale chodila by z 10 různých organic zdrojů).
Jasně, je to hypotetická budoucnost, ale je to něco, na co se musíme po očku koukat. Už nyní v oblasti vyhledávání zažíváme vzestup AI nástrojů, jako je SearchGPT nebo Parplexity. A vznik dalších vyhledávačů je další možnou cestou.
Pro SEO to tedy znamená, že nebudeme vyvíjet pouze jednu strategii, ale potenciálně deset nebo dvacet, abychom zajistili, že naše weby zůstanou konkurenceschopné na všech těchto nových platformách.
Zpřístupnění dat a algoritmů vyhledávání Google by navíc také poskytlo SEO konzultantům transparentnost v dlouho skrytých algoritmech Google. Konečně bychom věděli, co je pro Google důležité, a co méně (nyní jen tušíme).
Nyní jen můžeme čekat, křupat u toho popcorn a celou kauzu sledovat.
2. Umělá inteligence (AI) jako spasitel nebo cesta do pekel
Za poslední rok vzniklo tolik různých AI nástrojů a různých pomocníků, že jsem se v tom už ztratil a přestal nově vznikající sledovat. Je jich prostě mnoho a pro každou práci existuje nějaká AI „fíčura“, která vám „zaručeně“ pomůže.
Ano, mnoho z nich vám opravdu královsky pomůže a mohu je sám doporučit. Skutečné riziko tkví ale v tom, že na ně bude spoléhat až přespříliš. Pokud budeme společně s tisíci dalšími lidmi všichni používat stejné nástroje naučené na stejných datech, výsledek bude v nejlepším případě průměrný. Všichni budeme mít velmi podobné výstupy, podobné strategie a bude těžší nějak vyniknout. Navíc mnoho těchto AI nástrojů funguje jako „black box“. Zadáte data, vyplivne to výsledek - ale co se stane mezi tím, není tak úplně jasné.
Pak všichni můžeme dopadnout podobně, jako když si vezmeme kouzelnou fazolku z Harryho Pottera – to, co dostanete, může být skvělé, nebo to může být nepříjemné překvapení (třeba taková příchuť „suché z nosu“). Prostě můžete dostat výsledek, kterému nemůžete plně důvěřovat.
Přílišné spoléhání na AI může také škodit vašemu kritickému myšlení. A klíčovou předností SEO specialistů je přeci jejich schopnost aplikovat reálné zkušenosti, intuici a kreativitu při řešení problémů. To nástroje AI stále nedokáží. Vaše jedinečné zážitky a zkušenosti vjsou totiž právě onen poklad, který vás odlišuje od ostatních.
Cesta ven? Jsou dvě. První je nepoužívat AI bezmyšlenkovitě, ale vše projít a zkontrolovat, dodělat. Prostě se AI inspirovat a pak do toho vložit sebe. Druhou je vytrénovat si vlastní AI na svých datech, svém systému. Třeba pomocí Google Gemini Gems, která umožňuje vyladit si AI pomocníka podle potřeb.
3. Originalita jako klíč k úspěchu v roce 2025
Myšlenka E-E-A-T byla pro úspěch v SEO klíčová v roce 2024 a bude klíčová i v roce 2025.
E-E-A-T je zkratka používaná Googlem v souvislosti s hodnocením kvality obsahu na webových stránkách. Znamená:
- Experience (Zkušenost)
- Hodnotí, zda autor nebo zdroj obsahu má skutečné zkušenosti s daným tématem. Například recenze produktu od někoho, kdo jej používal, je považována za cennější než obsah bez osobní zkušenosti.
- Sdílejte osobní příběhy, recenze nebo názory na základě skutečných zkušeností.
- Expertise (Odbornost)
- Zahrnuje míru odbornosti autora v dané oblasti. Google preferuje obsah od skutečných odborníků, zejména v citlivých oblastech, jako jsou zdravotnictví, finance nebo právo.
- Spolupracujte s odborníky a uvádějte jejich jména a tituly.
- Authoritativeness (Autorita)
- Týká se celkové důvěryhodnosti webu nebo autora. Weby, které jsou uznávané a propojené s jinými důvěryhodnými zdroji, mají vyšší autoritu.
- Získejte zpětné odkazy z důvěryhodných zdrojů a budujte reputaci v oboru.
- Trustworthiness (Důvěryhodnost)
- Posuzuje, zda je web bezpečný, spolehlivý a obsahuje pravdivé informace. Klíčem je například ochrana osobních údajů, transparentnost a faktická správnost obsahu.
- Používejte HTTPS u svého webu, jasně uvádějte zdroje a poskytujte pravdivé informace.
Google stále klade důraz na odbornost, autoritu a důvěryhodnost obsahu. To je klíčové zejména v oblastech YMYL (Your Money, Your Life), jako jsou finance, zdraví a právo.
Rada pro EEAT? Publikujte obsah od odborníků, uvádějte zdroje, budujte zpětné odkazy z autoritativních webů a udržujte aktuální informace.
4. Myslete na záměr uživatele
Optimalizujte web pro uživatele, nikoliv pro klíčová slova.
Namísto toho, aby se zaměřovali pouze na klíčová slova, měli byste vytvářet obsah kolem vyřešení problémů uživatelů, měli byste se zaměřit na jejich záměr při vyhledávání.
Klíčová slova mohou být zavádějící. Výrazy s velkým objemem vyhledávání často maskují nejasný záměr nebo jim dominují extrémně silné weby (wikipedia) nebo seznamy a recenze webů, které má Google tendenci upřednostňovat.
Uživatelé se postupem času výrazně změnili. Už nevyhledávají krátkými frázemi; nyní používají hodně dlouhá klíčová spojení nebo i kompletní otázky. Zaměření se na problémy a starosti zákazníka a uživatele vám může pomoci vyhnout se plýtvání úsilím na klíčová slova, kde je konkurence příliš velká nebo se záměr neshoduje s vaším webem či konverzemi.
Algoritmy vyhledávačů budou odměňovat obsah, který upřednostňuje uživatelskou zkušenost.
5. Technické SEO? Stále hodně důležité
I v době moderních AI nástrojů je technické SEO stále důležité. Dbejte na to, aby váš web byl rychlý, aby ho roboti vyhledávačů mohli snadno procházet a nenechte si datovou náročností krást crawl budget.
Strukturovaná data, dobře organizovaná mapa webu, interní prolinkování a čistý kód mohou výrazně zlepšit způsob, jakým vyhledávače procházejí a chápou váš web.
Rychlost stránky a Core Web Vitals jsou hodnotící signály, které ovlivňují uživatele z mobilních zařízení. Weby, které se načítají pomalu nebo mají špatné mobilní prostředí, mohou mít potíže s hodnocením ve vyhledávání (google hodnotí stránky i na základě chování uživatele na webu po prokliku z vyhledávání).
Dobrou zprávou je, že Google i Bing nabízejí užitečné nástroje, které vás mohou vést. Nezapomeňte tak pravidelně kontrolovat doporučení z Bing Webmaster Tools a Google Search Console.
Vypadá to, že rok 2025 bude pro SEO dalším dynamickým rokem. Pro ty, kteří jsou součástí SEO her minimálně posledních několik let, to ale není nic nového.
Pavel Horelica
SEO konzultantPavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.czPavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.