Náš blog

kategorie blogu

5 tipů, jak vyladit a udržet živou stromovku vašeho webu

03.07.2017 | Lenka Zachrdlová

Na informační architektuře neboli stromové struktuře stojí celý váš web. Přesně určuje rozložení konkrétních stránek a obsahu, který se na nich nachází. Její účel je jasný – pomáhá dostat vaše zákazníky přesně tam, kde je chcete mít. Dejte si proto na její tvorbě mimořádně záležet. A nenechte ji potom umřít.

Bez alespoň základního náčrtu rozložení vašeho webu moc daleko nedojdete. Informační architektura nemusí být jen složitý, propracovaný pavouk v počítačovém programu. Práci vám usnadní i jednoduchá skica, kterou si nakreslíte na kus papíru.

Předtím, než se vrhnete na přípravu stromové struktury, nejdříve si ujasněte, čeho přesně se váš web bude týkat a kolik jste mu ochotni obětovat času. Přečtěte si pár tipů, jak ji sestavit co nejlépe.

1. Největší inspirací jsou vaši zákazníci

Jistě, můžete mít jasnou představu o tom, jak by měly vaše stránky vypadat. Sami přece víte nejlépe, čím se zabýváte. Potom můžete relativně snadno říct, jak to celé poskládat dohromady. Sem umístíte kategorii X, do ní vnoříte podkategorii XY a celé to povede k finální XYZ. Dobře. Ale co když návštěvníci vašeho webu takto nepřemýšlejí?

Pak se vůbec nemusí dozvědět, že nějaká taková stránka existuje. Buď ji nenajdou, nebo se budou na vašem webu ztrácet. A to přece nechcete. Musíte proto zjistit, jak uvažují a rozložení jim maximálně přizpůsobit.

Skvěle vám s tím pomůže podrobná analýza klíčových slov. Poskytne vám jasný „insight“ do jejich mysli. Zjistíte, které fráze související s vaším podnikáním vyhledávají a jak často. Na tom můžete postavit celou architekturu a zasadit tak semínko dlouhodobě úspěšného SEO.

2. Myslete na to, proč to celé děláte

Nezapomínejte při tom na to, jaký je váš cíl. Ať už chcete přimět návštěvníky webu dokončit objednávku nebo třeba vyplnit kontaktní formulář, architektura vám pomůže si ujasnit, zda bude web sloužit podle vašich představ, nebo bude pouhou střelou do prázdna. Jinak riskujete, že si vaši zákazníci při pohledu na stránku položí otázku: „No jo, ale co já s tím…?“.

3. Neházejte návštěvníkům klacky pod nohy

Vytyčená cesta by pro uživatele měla vypadat stejně jako procházka růžovou zahradou. Přijdou na web, najdou vše potřebné a vy jim pomůžete splnit jejich přání. V ideálním světě. A přesně to chcete, aby byl i váš případ. Proto musíte strukturu vytvořit co nejméně komplikovanou.

Usnadněte jim procházení tím, že minimalizujete váš strom jen na ty nejnutnější větve. Zamyslete se, jestli není možné se ke stránce XYZ dostat i přímější cestou. Šlo by to? Pak neváhejte a vaši stromovou strukturu zjednodušte.

4. Využijte ji k tvorbě pořádného obsahu

Díky vyladěné architektuře můžete vaše stránky naplnit přesně takovým obsahem, o jaký vaši zákazníci stojí. A nejen to. Utřídíte myšlenky na celém webu a vyhnete se tak tomu, že budete některé informace opakovat.

Snadno se tak vyhnete nežádoucímu – i když mnohdy nevědomému – duplikování obsahu. Související stránky na sebe můžete jednoduše prolinkovat. Vaši prezentaci tak učiníte uživatelsky přívětivější, což ocení samozřejmě také vyhledávače.

5. Udržujte ji při životě

Nezapomínejte na to, že váš web je stejně jako okolní prostředí živý organismus. Lidé, jejich myšlenky i rozhodovací procesy se v čase mění.

Neusněte proto na vavřínech a nezapomínejte na jeho průběžnou obnovu. Jen pokud budete nad strukturou smýšlet jako nad opravdovým stromem, můžete mu pomoci plodit ovoce a zajistit dlouhodobou prosperitu.

A jak je na tom informační architektura vašeho webu? Vypadá jako košatá usychající jabloň, nebo spíše jako mladý pevně rostlý javor?

Lenka Zachrdlová
SEO konzultant
ZPĚT Chci SEO
Lenka Zachrdlová
SEO konzultant email: lenka.zachrdlova@impnet.cz

Aby si váš web mohly zamilovat vyhledávače, musíte se zalíbit především jeho návštěvníkům. Proto Lenka provádí analýzy a optimalizace stránek tak, aby byl váš web co nejpřívětivější a stále se jen zlepšoval. Je to sice běh na dlouhou trať, ale Lenka má zkrátka ráda výzvy a překážky a dovede dát duši každému projektu.

Co dalšího píšu?


Košík vašeho e-shopu: nepodceňte důležitost cílové rovinky

09.02.2018 | Lenka Zachrdlová
Když tvoříte e-shop, váš cíl je jasný. Chcete převádět běžné návštěvníky vašeho webu v platící zákazníky. Pokud se rozhodnou nakoupit právě u vás, máte z poloviny vyhráno. Často se však může stát, že svůj nákup nedokončí – protože se vám je podařilo naštvat nebo odlákat…

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů