Náš blog

kategorie blogu

26. březen – den, kdy skončil internet, tak jak ho známe

21.03.2019 | Dominik Bezděk

Také vás tento titulek tak děsí? Bohužel si neděláme legraci. 26. březen 2019 se možná zapíše do historie jako den, kdy skončila svoboda internetu a lidé s tím nic neudělali. Nebo alespoň ne dost. Co se tedy má stát a jak to ovlivní nás „obyčejné lidi“?

Určitě to znáte, ráno zapnete internet, do vyhledávače zadáte „zprávy/novinky“ a tam vám naskočí nejnovější news ze světa. Večer se naopak chcete podívat na trailery k novým filmům nebo humorné scénky a parodie od svých oblíbených youtuberů. Internet je v tomto případě v pořádku, že?

A teď si představte, že nic z toho už nebude možné. Google vám žádné zprávy neukáže, protože nebude moct. A na YouTube už žádné trailery nebudou, youtubeři žádné parodie už nenahrají, protože jim je YouTube ihned zablokuje.

Ptáte se proč?

Odpovědí jsou články 11 a 13 nové evropské směrnice o autorském právu. Tato směrnice má přísněji chránit autorské právo na internetu, což je v pořádku. Bohužel tyto dva články jsou napsané až příliš agresivně a ohrožují svobodu projevu na internetu. Můžeme tomu říkat celointernetová cenzura.

Jak je to s článkem 11?

Článek 11 dává všem online médiím výlučná práva na jejich obsah a jejich šíření. A hlavním cílem je jak jinak než Google a Facebook. To v praxi znamená, že pokud například uvidíte na nějakém zpravodajském serveru zajímavý článek a chtěli byste jej nasdílet na svou Facebookovou stránku pro své přátele, museli byste za něj zaplatit.

Druhý příklad navazuje na začátek tohoto článku: „do vyhledávače (Google) zadáte „zprávy/novinky“ a tam vám naskočí nejnovější news ze světa“. Po zavedení článku 11 by Google za tyto úryvky z magazínů musel zaplatit všem zpravodajským serverům, ze kterých by tyto úryvky přicházely.

Písnička v pozadí? Problém

Článek 13 cílí na autory různých meme obrázků, parodií, či videí, ve kterých se nachází pouze úryvek nevlastního obsahu. Dává všem provozovatelům, kteří nahrání takovým videí na svůj web umožňují (YouTube, Facebook, Instagram…), veškerou zodpovědnost za nahraný obsah a jejich kontrolu. Pokud tak „pustí“ do světa video, kde je byť i kousek nevlastního obsahu patřící jiné společnosti (a že je to velmi časté), může je tato společnost žalovat a domáhat se náhrady.

Příkladem může být i video na YouTube vašeho oblíbeného youtubera, který si kráčí obchodním centrem a v pozadí hraje písnička přes celý obchod (v době Vánoc hlavně koledy, známe to všichni). Tato písnička však není majetkem daného youtubera a proto nesmí ve videu vůbec figurovat, jinak za ni YouTube dostane slušnou pokutu od skutečného autora.

Zapojte se do boje

V současné době bohužel ani YouTube ani jiná platforma nemají tak dobrou technologii, aby zkontrolovali 100% obsahu na svých stránkách a správně jej vyhodnotili, a proto raději takové videa nebudou zobrazovat vůbec.

Nyní můžeme udělat jediné, stejně jako např. Wikipedie, která dnes (21.3.) na protest vypnula svůj web s následujícím sdělením:


Pokud byste i vy chtěli kontaktovat své europoslance, můžete tak učinit zde.

EDIT: 26. března 2019 europoslanci schválili směrnici o autorském právu na jednotném digitálním trhu a spolu s ní i již avizované články 11 a 13. Každá země EU má nyní lhůtu 24 měsíců, aby tuto směrnici zapracovala do svých zákonů. Jak tedy bude internet v budoucnu vypadat se dozvíme v následujících měsících.

Dominik Bezděk
linkbuilder
ZPĚT Chci vědět více
Dominik Bezděk
linkbuilder email: dominik.bezdek@impnet.cz

Dominikovou vášní je zkoumání zajímavých webů, jejich autority a potenciálu k zisku zpětných odkazů. Neustále se snaží o originální myšlenky, jak obsah vašeho webu ještě lépe využít a posunout dál. Dominik se řídí heslem „pořád je čemu se učit,“ a když už ho nic nenapadá, tak si jde pročistit hlavu na procházku se psem do přírody.

Co dalšího píšu?


Náborové kampaně v LeadAds kampaních Facebook

20.06.2023 | Dominik Bezděk
Facebook je největší sociální síť na světě, na které se denně pohybuje obrovské množství lidí. Pro firmy je to obrovská příležitost, jak oslovit své cílové publikum a získat nové zákazníky. Jedním z nejefektivnějších způsobů, jak toho dosáhnout, jsou náborové kampaně v LeadAds kampaních.

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů