10 tipů, jak neudělat z poptávkových formulářů peklo
Poptávkové formuláře jsou součástí velké spousty webů, které nemají e-shopové řešení. Mají mnoho výhod, ale také nevýhody. Špatně sestavený formulář dokáže potenciální zákazníky vyděsit a odradit od uskutečněné objednávky. Proto se nevyplatí ho odfláknout! Podívejte se s námi na pár tipů a vylaďte svůj poptávkový formulář.
Jaké jsou výhody poptávkových formulářů:
- Návštěvník neodchází z webu.
- Pokud odchází na svůj email, je šance, že ho může něco rozptýlit, celou akci si rozmyslí nebo zapomene dotaz poslat.
- Můžeme po něm chtít nezbytné informace, které by v emailu mohl zapomenout a celý proces by se pak mohl prodloužit.
- Dotaz z poptávkového formuláře dojte kompetentní osobě, která ho bude řešit.
- Eliminuje se riziko, že člověk při kopírování/přepisování emailu udělá chybu. Takže zpráva dojde přesně tam, kam má.
Tip č. 1: Udělejte průzkum, jestli budou chtít lidé spíše psát nebo volat
Pokud víte, že telefonát je potřeba vždy, označte jako povinné pole telefon. Jestli to potřebujete písemně, zvolte email. Lepší ale je neoznačovat ani jedno a nechat uživatele, aby se sám rozhodl, co vám bude chtít poskytnout.
Může se totiž stát, i když je to málo pravděpodobné, že uživatel nemá mailovou schránku. Pokud jste označili povinné pole mail i telefon, máte problém. Uživatel by musel mít hodně velkou motivaci, aby si email založil a naučil se jej používat. Někteří lidé zase neradi telefonují a preferují, abyste je kontaktovali mailem.
Tip č. 2: Označte špatně vyplněná pole
Uživatel se prokousal přes vyplnění všech polí, klikne na odesílací tlačítko a očekává vítězný pocit a fanfáry, jak to všechno zvládnul. Místo toho se mu vrátí formulář s červeně označenými políčky. Tohle jako vítězný pocit nevypadá, co? Když označíme špatně vyplněná pole již při jejich vyplňování, zjednodušíme tím zákazníkovi život.
Tip č. 3: Označte dobře vyplněná pole
Uživatel bude mít jistotu, že vše udělal správně a že nebude mít s odesláním formuláře žádný problém. Přirovnejme to ke hře, ve které budete mít radost ze všech dobře vyplněných políček. Vzniká nám zde dobrý pocit.
Tip č. 4: Nabídněte i telefonní číslo
Uživatel se rozhodne vás kontaktovat. Vidí kontaktní formulář, ale váhá, jestli napsat, neví, jak dotaz položit správně anebo přemýšlí, zda mu stojí za to, čekat na odpověď. Může se rozhodnout pro telefonický kontakt. Nabídněte mu ho na nepřehlédnutelném místě, ať zbytečně nemusí googlit.
Tip č. 5: Chtějte jen to nezbytné
Nesmíte vyvolat pocit, že chcete nějaké informace navíc, které by se daly zneužít. Proč mám vyplňovat kraj, ve kterém žiji, když lze snadno zjistit z adresy. Proč mám vyplňovat oslovení? Proč mám vyplňovat věk? Nutíme uživatele přemýšlet o úplně jiných věcech, proč by měl informace poskytovat a klesá nám důvěryhodnost. A zákazníky to otravuje.
Tip č. 6: Vysvětlete, proč pole potřebujete vyplnit
Navazuje na předchozí odstavec. Pokud potřebujete nějakou informaci, např. telefonní číslo, uveďte, proč ho potřebujete. U telefonního čísla vysvětlete například, že následná komunikace bude snazší a plynulejší, zvýšíte tak důvěryhodnost.
Tip č. 7: Pomozte se začátkem zprávy
Mnoho lidí neví, jak má psát. Jestli neformálně, formálně, jak oslovit, jak zformulovat úvodní větu. Začátek je nejhorší. Když máte umístěný formulář na některé podstránce, sami již předem víte, co asi bude návštěvník chtít napsat. Tak mu s tím nejhorším pomozte.
Skvěle vyřešené to má web sreality.cz
Tip č. 8: Přepošlete zprávu na email
Znáte to, něco pošlete a za dvě hodiny už nevíte, na co jste se přesně ptali a kam jste to poslali. Přepošlete zákazníkovi zprávu na mail. Návštěvník webu si ji může kdykoliv připomenout a přečíst.
Tip č. 9: Dejte najevo, za jak dlouho asi odepíšete
Uživatelé by chtěli odpověď hned, ale raději, než aby zvedli telefon a zeptali se, napíšou vzkaz do formuláře. Dejte jim vědět, za jak dlouho odpovíte, třeba do 24 hodin. Skvěle to má vyřešený Facebook. Na fanpage stránky najdeme informaci s mírou a rychlostí odezvy.
Tip č. 10: Vyhněte se klasickému odeslat
Slovo odeslat je hodně silné, uživateli může připadat, že ho k něčemu zavazujeme. Použijte raději jemnější CTA prvek, třeba tlačítko nezávazně poptat.
Jak poznat dobrý formulář?
Máte hotový formulář a nevíte, zda je v pořádku? Podívejte se na něj očima svých zákazníků, nebo ještě lépe, pošlete jej někomu známému, ať Vám ho pěkně zkritizuje. Nebo se poraďte s námi.
Nikola Závodníková
grafička a designérkaNikola Závodníková
grafička a designérka email: grafika@impnet.czKdyž se Nikola pustí do práce, okolní svět pro ni přestává existovat - vnímá jen barvy a celkovou harmonii daného designu. Grafika pro ni totiž není jen práce, ale i vášeň a proto se vždy snaží vytvořit něco krásného, interaktivního, čistého a zároveň uživatelsky přívětivého.